ورود دولت به فناوریهای نوین خودرو؛ باتلاق تصمیمگیری

در حالی که آمار و شرایط تولید همگی از وضعیت نامساعد بازار خودرو حکایت میکنند، سخنگوی دولت از ورود دولت به فناوریهای نوین خودرو خبر میدهد. به نظر میرسد آنها بدون در نظر گرفتن موقعیت امروز اقتصاد و صنعت، در باتلاق تصمیمگیری گرفتار شدهاند و دستوپا میزنند؛ اما در آخر خودشان زنده میمانند و میروند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پیرو افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، عقبافتادگی شدید از جریان روز خودروسازی جهانی، تحمیل هزینههای تأمین سوخت و تخریب شدید محیط زیست، دولت را بر آن داشته است که با سندی جدید خودروسازان را ملزم به تولید خودروهای پاک کند.
در همین رابطه، سخنگوی وزارت صمت در گفتوگو با ایرنا، از تدوین «سند فناوریهای نوین خودرو با همکاری انجمنهای تخصصی و صنعتی در حوزه صنعت خودرو» خبر داد.
سندی برای رضایت پزشکیان
عزتالله زارعی اظهار کرد: «این سند در راستای دستور رئیسجمهور در خصوص اصلاح سوخت خودروها و بهبود کیفیت است تا بخش صنعت به فناوریهای نوین خودرو ورود کند.»
وی ادامه داد: «در این سند، مقررات مشخص برای داخلیسازی، بهینهسازی مصرف سوخت و توسعه فناوری در صنعت خودرو تدوین و ارائه خواهد شد.»
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه این سند بهزودی و پس از آمادهسازی به هیئت دولت ارسال میشود، گفت: «این سند در کمیسیونهای مربوطه در دولت بررسی کارشناسی خواهد شد تا سندی جامع در اختیار خودروسازان و صنعتگران قرار گیرد.»
وی تأکید کرد: «بهینهسازی در حوزه مصرف سوخت نهتنها تأکید رئیسجمهور است، بلکه به ورود فناوریهای جهانی در خودروسازی با توجه به مسائل زیستمحیطی کمک شایانی خواهد کرد.»
همکاری با شرکتهای خودروسازی جهان؟
زارعی عنوان کرد: «این سند به ورود فناوریهای جدید در حوزه خودروهای برقی و هیبریدی و استفاده از سوخت پاک منجر شده است و بسترهای لازم را برای تولید خودروهای با کیفیت بالا و مصرف سوخت پایین با همکاری شرکتهای خودروسازی جهان فراهم میکند.»
سخنگوی وزارت صمت همچنین از تصویب آییننامه پیشنهادی وزارت صمت در خصوص ارتقای کیفیت تولید خودرو و کاهش مصرف سوخت خبر داد و گفت: «در آبانماه امسال، براساس پیشنهاد وزارت صنعت، نخستین سند در خصوص کیفیت تولید خودرو و استانداردهای مربوطه تهیه و در هیئت دولت تصویب شد.»
وی خاطرنشان کرد: «این اسناد آغاز راه تحولی در صنعت خودروست تا خلأهای نظارتی بر کیفیت خودرو را برطرف کرده و منجر به ارتقای مستمر کیفیت خودروهای تولید داخل، کاهش مصرف سوخت و رضایتمندی مصرفکنندگان شود.»
حرکت در انتهای بنبست
تدوین این سند در شرایطی در شرف انجام است که از یکسو به نظر میرسد دولت بسیار دیر به فکر این موضوع افتاده است، اما همین که باز هم سرانجام به این نتیجه رسیده است جای شکر دارد؛ از سوی دیگر، به نظر میرسد این اقدام بیش از آنکه سندی اجرایی و کارساز باشد، حرکتی در انتهای بنبست است.
طی سالهای اخیر، به یُمن حضور حکمرانی اقتصادی در صفر و صد خودروسازی، فاصله این صنعت با سطح اول روز دنیا بهشدت افزایش یافته است و در عمل هیچ جایگاهی در مناسبات خودروسازی ندارد. در همین حال، تشدید تحریمها و فعال شدن مکانیزم ماشه فشارها را بیشتر کرده است؛ بهنحوی که ادامه همکاری گسترده با چینیها نیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
ورود به فناوریهای نوین خودرو؛ از کدام در؟
در اینجا این پرسش مطرح است که ورود به فناوریهای نوین خودرو از کدام در میخواهد صورت بگیرد؟ وقتی دورتادور این صنعت حصار داخلی و خارجی کشیده شده است، آیا امکان ورود فناوریهای نوین وجود دارد؟ در واقع، با توجه به وضعیت امروز صنعت خودروسازی و چالشهای سنگین پیش روی تولید، به نظر میرسد این سند بیشتر یک تعارف و اقدامی برای رضایت پزشکیان باشد. آیا در شرایطی که کسی حاضر به همکاری با ایرانیها نیست، پیرو این سند همکاری با شرکتهای خودروسازی جهان امکانپذیر است؟
بازار خودرو دولت چهاردهم سند فناوریهای نوین خودرو صنعت خودرو فناوری خودرو
source
