شرکت سیتروئن به تازگی از یک خودروی خانوادگی کوچک و نوآورانه با ظرفیت شش سرنشین رونمایی کرده است. هدف از معرفی این خودرو، اثبات این نکته است که بازگشت خودروهای چندمنظوره (MPV) به هیچ وجه خسته‌کننده نیست.

این کانسپت رادیکال که ELO نام دارد (این نام از حروف دوم واژه‌های انگلیسی استراحت (rest)، بازی (play) و کار (ork) گرفته شده)، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان فضای داخلی خودرو را بازآفرینی کرد تا در ابعادی جمع‌وجور، سطوح چشمگیری از فضا و انعطاف‌پذیری را فراهم آورد.

کانسپت سیتروئن

کانسپت ELO با طولی برابر با ۴.۱ متر، حتی از خودروی شهری فعلی سیتروئن یعنی C3 نیز کوتاه‌تر است، با این وجود نه تنها فضای کافی برای یک سرنشین اضافی دارد، بلکه عرض صندلی عقب آن به اندازه صندلی عقب خودروی شاسی‌بلند پرچم‌دار این شرکت، یعنی C5 ایرکراس است.

هنگام رونمایی از این خودروی نمایشی در مقر مرکزی سیتروئن در پاریس، خاویر شاردون، رئیس این شرکت، این کانسپت را به عنوان بیانیه‌ای از قصد و نیت برند در دوران جدید قلمداد کرد.

کانسپت سیتروئن

او اظهار داشت: “همه تصور می‌کردند که دوره خودروهای MPV به پایان رسیده است، چرا که شاسی‌بلندها (SUVها) جای آن‌ها را گرفته‌اند.” وی افزود که به طور کلی، شاسی‌بلندها جذاب‌تر، مدرن‌تر و جوان‌پسندتر تلقی می‌شوند.

اما شاردون تاکید کرد که سیتروئن در حال “شکل‌دهی به عادات و ورود با محصولات جدید” است که به عنوان جایگزین‌هایی برای شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها عمل می‌کنند. همان‌طور که ELO نشان می‌دهد، این خودروها ابعاد کوچک‌تری دارند، اما کابینی به همان اندازه کاربردی و جادار ارائه می‌دهند. او گفت: “این (ELO) بیانیه عالی برای این است که چگونه زندگی می‌تواند با سیتروئن حس بهتری پیدا کند.”

کانسپت سیتروئن

یکی از ویژگی‌های برجسته این مفهوم کابین رادیکال، پیکربندی داخلی بدیع سه صندلی در سه ردیف است که شامل جایگاه رانندگی مرکزی، مشابه خودروی مک‌لارن F1، می‌شود. لکلر گفت که این یک قالب منطقی برای رانندگی شهری است؛ “اگر در مرکز باشید، دید بسیار خوبی به بیرون خواهید داشت.” او همچنین افزود که این ویژگی می‌تواند در سفرهای طولانی‌تر نیز یک مزیت باشد: “بچه‌ها می‌خواهند در هنگام رفتن به تعطیلات کنار مامان یا بابا بنشینند.”

صندلی راننده دارای سیستم تعلیق مخصوص خود است که به شکل بلوک‌های فومی درون بدنه صندلی تعبیه شده‌اند و همچنین به یک میز متحرک مجهز است تا امکان کار کردن در حین حرکت فراهم شود. در همین حال، صندلی‌های سرنشین جلویی را می‌توان جدا کرد و در زمانی که مورد نیاز نیستند، در ردیف عقب جمع‌آوری و جاسازی نمود.

کانسپت سیتروئن

صندلی‌های عقب از مبلمان کمپینگ تاشو الهام گرفته شده‌اند که توسط خرده‌فروش فرانسوی لوازم ورزشی، دکتلون (Decathlon)، عرضه می‌شود. سیتروئن برای طراحی ELO با دکتلون همکاری کرده است. اگرچه ردیف صندلی‌ها ثابت است، اما پایه‌های آن‌ها قابلیت جدا شدن دارند و به پایه‌های تاشو مجهز شده‌اند تا بتوان از آن‌ها در خارج از خودرو استفاده کرد.

پشتی این صندلی‌ها نیز به صورت کاملا خوابیده تا می‌شوند و سطحی را فراهم می‌آورند که می‌توان روی آن دو تشک یک‌نفره را که از سقف ELO آویزان شده‌اند، قرار داد. از همین قلاب‌هایی که برای نگهداری تشک‌ها استفاده می‌شوند، می‌توان برای نصب یک پرده پروژکتور برای تماشای فیلم در داخل خودرو نیز بهره برد.

کانسپت سیتروئن

سیتروئن هدف خود را این می‌داند که ELO به عنوان یک “کمپ پایه” عمل کند. به همین دلیل، پریزهای برق و یک پمپ هوا در کناره‌های کف خودرو ادغام شده‌اند که با باز بودن درهای کشویی قابل دسترسی هستند. همچنین می‌توان یک سایه‌بان در سرتاسر این درها نصب کرد تا سایه لازم را فراهم آورد.

در همین حین، قسمت‌های بیرون‌زده روی چراغ‌های روشنایی جلو و عقب با یک سطح ضد لغزش مشبک پوشیده شده‌اند، که امکان استفاده از آن‌ها به عنوان سینی برای بشقاب‌های غذا را فراهم می‌سازد.

از همین بافت مشبک بر روی قسمت بالای داشبورد نیز استفاده شده است، تا گوشی‌های هوشمند بتوانند به صورت عمودی در کنار راننده قرار گیرند و به نمایشگر بزرگ هدآپ (HUD) ELO متصل شوند. اما سیتروئن تاکید می‌کند که در این خودرو، “داشبورد” سنتی به شکلی که می‌شناسیم وجود ندارد. در عوض، راننده توسط محفظه داشبورد مانند، در بخش مخصوص به خود جای می‌گیرد و سرنشینان جلو کمی عقب‌تر از این پنل قرار می‌گیرند.

کانسپت سیتروئن

تعداد دکمه‌های فیزیکی به حداقل رسیده است. استارت موتور برقی و سوئیچ چراغ‌های خطر روی ستون فرمان نصب شده‌اند، در حالی که عملکردهای ثانویه با استفاده از یک جفت جوی‌استیک شبیه به کنترلرهای بازی‌های ویدیویی که روی فرمان نصب شده‌اند، کنترل می‌شوند.

به گفته سیتروئن، فراهم کردن شیشه‌های بزرگ برای ورود هرچه بیشتر نور طبیعی به داخل کابین، یکی از اولویت‌های اصلی در طراحی ELO بوده است.

کانسپت سیتروئن

سیتروئن در مورد احتمال تولید انبوه ELO اظهار نظری نکرد، زیرا شرکت مادر آن، یعنی استلانتیس، هنوز تایید نکرده که آیا پلتفرم‌های خودروهای برقی فعلی یا آینده‌اش می‌توانند از چیدمان شش نفره پشتیبانی کنند یا خیر.

نظر شما در خصوص این سبک از خودروها چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. اولین شرایط فروش سیتروئن C3-XR سایپا، شهریور 1404
  2. سیتروئن C4، ë-C4 و C4X مدل 2025: طراحی جدید، تکنولوژی پیشرفته و تجربه‌ای متفاوت
  3. طراحی جدید سیتروئن C5 Aircross: آماده برای ورود به بازار
  4. مونتاژ سیتروئن C3-XR در سایپا کاشان آغاز شد

source

توسط khodrocamp.ir