اولین خودروی شرکت فولکس‌واگن که بر پایه معماری الکتریکی چین (CEA) توسعه یافته است، در تاریخ ۱۰ دی ماه (۳۱ دسامبر) در کارخانه فولکس‌واگن آنهویی (Volkswagen Anhui) به مرحله تولید خواهد رسید. این رویداد نقطه عطفی مهم در استراتژی خودروساز آلمانی در بازار بزرگ چین به شمار می‌رود.

این خودروی جدید، که با نام ID.Unyx 07 شناخته می‌شود، عمدتا توسط تیمی در کشور چین توسعه داده شده است. نکته قابل توجه در مورد پروژه این است که کل زنجیره توسعه، از طراحی معماری الکتریکی گرفته تا یکپارچه‌سازی نهایی خودرو، تنها در مدت ۱۸ ماه به سرانجام رسیده است. این در حالیست که چرخه‌های توسعه خودرو در قاره اروپا اغلب به صورت قابل توجهی طولانی‌تر از این مدت زمان هستند.

خودروی مشترک فولکس‌واگن و Xpeng

نقشه راهی واضح برای معماری الکتریکی چین (CEA)

هان سانچو (Han Sanchu)، نایب رئیس اجرایی گروه فولکس‌واگن چین و مدیرعامل شرکت چینی Cariad، اخیرا اعلام کرده است که معماری CEA که با همکاری مشترکXpeng  توسعه یافته، دارای یک نقشه راه بسیار شفاف و مشخص است.

  • پس از عرضه نسخه اولیه CEA 1.0 در سال جاری، نسخه ۲.۰ آن در سال ۲۰۲۷ ارائه خواهد شد که از انواع مختلف سیستم‌های پیشرانه پشتیبانی می‌کند.
  • برنامه‌ریزی برای عرضه نسخه ۳.۰ نیز در سال ۲۰۲۹ در نظر گرفته شده است. این نسخه قابلیت‌های عمیق‌تری در توسعه تراشه‌های SOC خواهد داشت.

این برنامه‌ریزی‌ها نشان‌دهنده یک چرخه ارتقای منظم دوساله برای این معماری حیاتی است. همکاری فولکس‌واگن و Xpeng از تیر ماه ۱۴۰۲ (ژوئیه ۲۰۲۳) آغاز شد؛ زمانی که فولکس‌واگن با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری، ۴.۹۹ درصد از سهام شرکت شیائوپنگ را خریداری کرد. از آن زمان به بعد، این شراکت از پلتفرم اصلی کامپکت (CMP) که با تمرکز بر بازار چین ایجاد شده بود، فراتر رفت و به زیرساخت جهانی فولکس‌واگن یعنی پلتفرم الکتریکی مدولار (MEB) نیز گسترش یافت.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ (آوریل ۲۰۲۴)، دو شریک به صورت رسمی توسعه مشترک معماری CEA را اعلام کردند و توافقنامه‌های رسمی مربوط به آن نیز در تیر ماه همان سال به امضا رسید.

استراتژی چندجانبه فولکس‌واگن در چین

فولکس‌واگن در حال پیگیری یک استراتژی چندوجهی در چین است. این شرکت ضمن حفظ همکاری‌های دیرینه خود با شرکای قدیمی مانند سایک (SAIC)، فاو (FAW) و جک (JAC)، روابط جدیدی را با شرکت‌های فناوری محور چینی نظیر Xpeng و هورایزن روباتیکس (Horizon Robotics) برقرار کرده است.

خودروی مشترک فولکس‌واگن و Xpeng

در مراسم روز فناوری Xpeng که در آبان ماه برگزار شد، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که تراشه هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط Xpeng به نام “تورینگ” به طور رسمی برای استفاده در خودروهای فولکس‌واگن تعیین شده است.

طی سه سال گذشته، فولکس‌واگن به طور اساسی مدل کسب‌وکار و سیستم تحقیق و توسعه خود را بازسازی کرده است. شرکت فناوری فولکس‌واگن چین (VCTC) در هفئی (Hefei)، که فعالیت کامل خود را از دی ماه ۱۴۰۲ (ژانویه ۲۰۲۴) آغاز کرد، اکنون به بزرگ‌ترین مرکز تحقیق و توسعه این گروه در خارج از کشور آلمان تبدیل شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از سال ۲۰۲۶ به بعد، اولین سری از خودروهای مجهز به معماری CEA و قابلیت‌های پیشرفته کمک رانندگی به صورت متوالی تحویل مشتریان خواهند شد. تا سال ۲۰۲۷، بیش از ۲۰ مدل هوشمند الکتریکی جدید معرفی می‌شود و تا سال ۲۰۳۰، مجموعه خودروهای هوشمند تمام الکتریکی فولکس‌واگن به حدود ۳۰ مدل گسترش خواهد یافت و تمامی بخش‌های مختلف بازار را به صورت جامع پوشش خواهد داد.

شما چه دیدگاهی در خصوص همکاری مشترک فولکس‌واگن و Xpeng دارید؟ نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. فولکس‌واگن ID یونیکس پیور، ترکیب جذاب‌ترین ویژگی‌ها در محصول جدید ماموت
  2. فولکس‌واگن ID.4؛ سفیر تحول الکتریکی از قلب آلمان تا خیابان‌های جهان

source

توسط khodrocamp.ir