پرداخت مابه‌ التفاوت قیمت بنزین به تاکسی‌ های اینترنتی

عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امروز (شنبه، ۱۵ آذر ۱۴۰۴) در یک برنامه تلویزیونی به تشریح جزئیات مصوبه جدید هیئت وزیران در خصوص نرخ سوم بنزین و تغییرات سهمیه‌بندی پرداخت. وی ضمن تأکید بر عدم نیاز عموم مردم به تعویض کارت سوخت، نکات مهمی را درباره کاهش سهمیه نرخ دوم تاکسی‌ها و نحوه پرداخت مابه‌التفاوت به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد.

۱. وضعیت سهمیه و کارت سوخت تاکسی‌ها و خودروهای شخصی

مدیر سامانه هوشمند سوخت در خصوص تغییر سهمیه خودروها و تعداد کارت‌های فعال، آمار مهمی ارائه کرد:

  • کاهش سهمیه نرخ دوم: با اجرای مصوبه جدید، سهمیه نرخ دوم (بنزین ۳۰۰۰ تومانی) خودروها نصف شده و ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، اگر خودرویی پیش از این ۳۰۰ لیتر سهمیه نرخ دوم دریافت می‌کرد، پس از این مصوبه به ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند.
  • میزان استفاده از سهمیه: حدود ۸۰ درصد از مصرف بنزین کشور با نرخ اول (۱۵۰۰ تومانی) کارت‌های شخصی انجام می‌شود. استفاده از نرخ دوم کارت شخصی، کمتر از مصرف کارت‌های آزاد جایگاه‌ها است.

  نحوه پرداخت مابه‌التفاوت به تاکسی‌های اینترنتی

باصفا تأکید کرد که پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بنزین (بین نرخ دوم ۳۰۰۰ تومانی و نرخ سوم ۵۰۰۰ تومانی) به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بر اساس عملکرد پیمایش ماهانه صورت می‌گیرد.

  • این مبلغ ابتدا توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به حساب تمام شرکت‌های تاکسی اینترنتی واریز می‌شود و سپس توسط شرکت‌ها به حساب رانندگان منتقل خواهد شد.
  • هدف از عدم شارژ مستقیم نرخ سوم (۵۰۰۰ تومانی) در کارت‌ها، جلوگیری از تبدیل شدن این کارت‌ها به “کارت‌های مهاجر” و قاچاق سوخت است.

۲. آمار کارت‌های سوخت فعال در کشور

بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مجموع کارت‌های هوشمند سوخت به شرح زیر است:

  • کل کارت‌های هوشمند صادر شده: ۳۱ میلیون عدد
    • ۲۵ میلیون کارت برای خودروهای شخصی و سواری
    • ۶ میلیون کارت برای موتورسیکلت‌ها
  • تعداد کارت‌های فعال: ۲۵ میلیون کارت
  • آمار تفکیکی:
    • سواری شخصی: ۲۱ میلیون
    • موتورسیکلت: ۶ میلیون
    • وانت: ۲ میلیون و ۶۴۳ هزار
    • تاکسی‌ها: ۳۲۳ هزار
    • خودروهای دولتی: ۱۸۰ هزار
    • سایر (شامل خارجی و مناطق آزاد): ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار

۳. ساماندهی مالکیت و صدور کارت سوخت

با اجرای مصوبه جدید، تمرکز بر ساماندهی مالکیت کارت‌های سوخت است تا هر فرد صرفاً یک سهمیه یارانه‌ای داشته باشد:

  • انتخاب سهمیه یارانه‌ای: اگر فردی بیش از یک خودرو به نام خود داشته باشد، باید در سایت مخصوصی که طراحی شده، فقط یک خودرو را برای دریافت سهمیه یارانه‌ای تأیید کند.
  • ابطال و صدور مجدد: کارت سوخت سایر خودروهای تحت مالکیت فرد ابطال شده و پس از درخواست مجدد، یک کارت سوخت با ۱۶۰ لیتر سهمیه ماهانه با نرخ ۵۰۰۰ تومانی برای آن‌ها صادر می‌شود.
  • ذخیره سهمیه: همانند گذشته، امکان ذخیره‌سازی ۳۶۰ لیتر از سهمیه نرخ اول (۱۵۰۰ تومانی) در کارت سوخت وجود دارد و تحت هیچ شرایطی امکان انتقال سوخت به کارت دیگر نیست.

۴. تأکید بر عدم نیاز به تعویض کارت سوخت

با وجود افزایش درخواست‌ها برای صدور کارت سوخت، مدیر سامانه هوشمند سوخت تأکید کرد که اغلب این درخواست‌ها غیرضروری است:

  • اعتبار کارت‌های فعلی: مردم نیازی به پرداخت هزینه، انتظار در صف یا دریافت کارت جدید ندارند؛ زیرا کارت فعلی آن‌ها معتبر است و هیچ مشکلی برای دریافت سوخت و شارژ ماهانه ایجاد نمی‌شود.
  • عدم نیاز به تعویض برای مالک جدید: در هنگام انتقال خودرو (خرید و فروش)، هویت مالک جدید بر اساس شماره شناسایی وسیله نقلیه (VIN) بررسی می‌شود و نیازی به تعویض کارت سوخت به دلیل تغییر نام درج شده روی کارت نیست.
  • حذف سهمیه اولیه: سهمیه با نرخ اول و دوم برای خودروهای نوشماره (خودروهایی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند) از زمان اجرای مصوبه حذف می‌شود، اما برای خودروهای دست دومی که معامله می‌شوند، تغییری در سهمیه سوخت ایجاد نمی‌شود.
  • وضعیت سایر خودروها: سهمیه موتورسیکلت‌ها و همچنین کارت سوخت خودروهای وارداتی، دولتی و مناطق آزاد طبق روال گذشته ادامه می‌یابد و نیازی به تعویض نیست.
  • قطع سهمیه وارداتی‌های قدیمی: با اجرای مصوبه، سهمیه سوخت ۶۵۰ هزار خودرو وارداتی قدیمی در کشور قطع می‌شود.

۵. فرآیند صدور کارت و الزامات قانونی

  • سرعت صدور: اکنون ظرفیت تولید کارت سوخت افزایش یافته و اگر درخواست از طریق سامانه شرکت پخش باشد، کارت سوخت هوشمند در کمتر از ۱۰ روز تحویل می‌شود. اما اگر درخواست از طریق پلیس +۱۰ باشد، فرآیند صدور تقریباً ۴۰ روز زمان می‌برد.
  • الزام قانونی جایگاه‌ها: طبق قانون بودجه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موظف است که ۹۵ درصد سوخت‌گیری‌ها با کارت شخصی و تنها ۵ درصد با کارت جایگاه انجام شود.
  • کارت‌های اضطراری جایگاه: هر کارت اضطراری جایگاه می‌تواند روزانه ۲۵۵ تراکنش انجام دهد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

۶. برنامه انتقال سهمیه به کارت بانکی

باصفا در پایان اشاره کرد که وزارت نفت سال گذشته نشستی را در خصوص انتقال سهمیه سوخت به کارت عابربانک شخصی برگزار کرده و نتایج مثبتی به دست آمده است. این طرح در انتظار ابلاغ نهایی است.

source

توسط khodrocamp.ir