داستان با مدل افسانهای تویوتا ۲۰۰۰GT (Toyota 2000GT) آغاز شد. چندین دهه بعد، لکسوس (Lexus) با مدل LFA ما را شگفتزده کرد. و اکنون، بخش مسابقهای تویوتا، گازو ریسینگ (Gazoo Racing – GR)، با جدیدترین پرچمدار اسپرت خود از راه رسیده است: GR GT. تویوتا این خودرو را یک ماشین مسابقهای مجاز برای تردد در خیابان مینامد.
توسعه GR GT بر اساس سه عنصر کلیدی بنا شده است:

- مرکز ثقل (Center of Gravity – CoG) باید پایین باشد.
- وزن خالص (Curb Weight) باید نسبتاً کم باشد.
- بدنه خودرو باید بسیار محکم و صلب (Rigid) باشد تا عملکرد آیرودینامیک (Aerodynamic) به حداکثر برسد.

این سه اصل، خط سیر اصلی توسعه خودرو را تشکیل دادهاند و با توجه به اعدادی که اعلام شده، به نظر میرسد تویوتا به هدف خود پایبند بوده است. GR GT حداقل ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارد، مرکز ثقل آن در نزدیکی زانوهای شما قرار دارد و به لطف استفاده تویوتا از اولین شاسی (Frame) تمام آلومینیومی، وزن آن به طرز شگفتانگیزی پایین است.
قلب تپنده و مشخصات فنی اولیه

قدرت GR GT از یک پیشرانه هشت سیلندر V شکل (V-8) توئین توربوشارژ (Twin-Turbocharged) کاملاً جدید به همراه یک موتور الکتریکی (Electric Motor) مجتمع شده در گیربکس/جعبهدنده (Transaxle) تأمین میشود.
تویوتا حداقل اهداف قدرت و گشتاور را برای نمونه اولیه (Prototype) به شرح زیر اعلام کرده است:
- حداقل قدرت: ۶۴۰ اسب بخار (Horsepower – hp)
- حداقل گشتاور: ۸۵۰ نیوتن متر (۶۲۷ پوند-فوت – Pound-Feet)
لازم به ذکر است که تویوتا این ارقام را به عنوان حداقل اهداف برای نسخه پروتوتایپ ذکر کرده است. بنابراین، نسخه تولیدی GR GT این اعداد یا حتی بیشتر را ارائه خواهد داد.
تمام این نیروی عظیم از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعته خودکار (Eight-Speed Automatic Gearbox) که بهتازگی توسعه داده شده است، به چرخهای عقب منتقل میشود.

وزن کم و ساختار پیشرفته
GR GT اولین خودروی تویوتا است که از یک شاسی تمام آلومینیومی بهره میبرد. پنلهای بدنه نیز از پلاستیک تقویتشده با فیبر کربن (Carbon Fiber-Reinforced Plastic – CFRP) و آلومینیوم ساخته شدهاند.
تلاش برای کاهش وزن (Weight Reduction) در خودرویی از این دست حیاتی است. با کاهش وزن، بسیاری از جنبههای عملکردی بهبود مییابند:
- مرکز ثقل پایینتر میآید.
- قابلیت کنترل و فرمانپذیری (Handling) بهتر میشود.
- عناصر آیرودینامیک (مانند بالهها و دیفیوزر) میتوانند عملکرد مؤثرتری داشته باشند.
همچنین، ترمزها نیز میتوانند با کارایی بیشتری سرعت را کاهش دهند. این موضوع برای GR GT اصلاً جای نگرانی ندارد، زیرا این خودرو به ترمزهای عظیم کربن-سرامیکی (Carbon-Ceramic Stoppers) در جلو و عقب مجهز شده است. رینگهای ۲۰ اینچی با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ (Michelin Pilot Sport Cup 2) پوشانده شدهاند؛ لاستیکهای عقب دارای پهنای مقطع (Section-Width) 325 میلیمتری هستند.
جدول مشخصات فنی اولیه GR GT (هدفگذاری شده)
|
ویژگی فنی |
میزان اعلام شده |
جزئیات تکمیلی |
|
نوع پیشرانه |
V8 توئین توربوشارژ هیبریدی |
دارای یک موتور الکتریکی مجتمع شده در گیربکس |
|
حداقل قدرت |
۶۴۰ اسب بخار (hp) |
احتمال افزایش در نسخه نهایی |
|
حداقل گشتاور |
۸۵۰ نیوتن متر (N·m) |
معادل ۶۲۷ پوند-فوت (lb-ft) |
|
جعبهدنده |
۸ سرعته خودکار |
توسعه یافته برای این مدل |
|
سیستم انتقال قدرت |
چرخ عقب (Rear-Wheel Drive) |
|
|
ساختار شاسی |
تمام آلومینیوم |
برای اولین بار در تویوتا |
|
جنس پنلهای بدنه |
فیبر کربن تقویتشده و آلومینیوم |
|
|
حداکثر وزن خالص (هدف) |
۱,۷۵۰ کیلوگرم (۳,۸۵۸ پوند) |
|
|
ارتفاع کلی |
۱,۱۹۴ میلیمتر (۴۷.۰ اینچ) |
کوتاهتر از ۹۱۱ GTS و کوروت E-Ray |
مقایسه وزنی با رقبا
تویوتا هدف خود را برای وزن خالص، حداکثر ۱,۷۵۰ کیلوگرم (۳,۸۵۸ پوند) یا کمتر تعیین کرده است که عدد قابل توجهی است.

برای مقایسه:
- سبکترین مدل پورشه ۹۱۱ GTS (Porsche 911 GTS): کمی بیشتر از ۱,۵۸۷ کیلوگرم (۳,۵۰۰ پوند).
- نکته: GR GT حداقل ۱۱۰ اسب بخار قدرت و گشتاور به مراتب بیشتری نسبت به پورشه تولید خواهد کرد.
- شورلت کوروت ئی-ری (Chevrolet Corvette E-Ray):
- این خودروی اسپرت هیبریدی (Hybrid) کمی سنگینتر از GR GT است.
- قدرت اسب بخار آن کمی بیشتر است.
- گشتاور آن کمی کمتر است.
بر این اساس، نبرد هیجانانگیزی بین GR GT و کوروت ئی-ری پیشبینی میشود.
طراحی تهاجمی و کابین رانندهمحور

در داخل کابین، انتظار یک فضای رانندهمحور (Driver-Focused) را داشته باشید. نکته جالب اینجاست که هیچ نشان (Badge) تویوتا در داخل دیده نمیشود، چرا که این خودرو تماماً یک محصول GR (گازو ریسینگ) است. صندلیهای سطلی شکل (Bucket Seats) ریکارو (Recaro) با پشت کربنی، ظاهری فوقالعاده دارند و فضای داخلی به جای تویوتا، بیشتر به محصولات لوکس لکسوس متمایل است. گازو ریسینگ در ترکیب ویژگیهای اسپرت و لوکس در این مدل، کار بزرگی انجام داده است.

تویوتا به شدت بر روی حس و حال یک خودروی مسابقهای مجاز برای خیابان تأکید کرده است. خط سقف کوتاه، ظاهری عالی و جسورانه به خودرو بخشیده است. GR GT با ارتفاع تنها ۱,۱۹۴ میلیمتر (۴۷.۰ اینچ)، کوتاهتر از هر دو مدل ۹۱۱ GTS و کوروت ئی-ری است. در قسمت عقب، اگزوز چهار خروجی (Quad-Exit Exhaust) که در عناصر آیرودینامیکی پشتی پنهان شده، ظاهری تقریباً شیطانی دارد.
در نمای جانبی، مجرای هوا و رکاب پایینی (Lower Sill) انگار مستقیماً از یک خودروی مسابقهای کلاس جیتی۳ (GT3 Car) برداشته شدهاند. دلیل این شباهت نیز مشخص است:
- بخش گازو ریسینگ، GR GT را همزمان با نسخه مسابقهای آن یعنی GR GT3 توسعه داده است.
- این دو خودرو در اجزای سیستم تعلیق (Suspension Components) و بخش پیشرانه V8 توئین توربو با یکدیگر مشترک هستند.

یک پرچمدار اسپرت جدید به خانواده تویوتا اضافه شده است. این خودرو به درستی خشمگین و پرابهت به نظر میرسد؛ فقط باید امیدوار باشیم که صدای تولید شده توسط این V8 نیز با این خشم بصری به نمایش درآمده، همخوانی داشته باشد.
منبع ترجمه: motor1
source