شکایت از ایرانخودرو نصف شد
به گزارش پرشین خودرو، «ایرانخودرو» از کاهش ۴۱درصدی شکایات مردمی از این مجموعه در شش ماه ابتدایی سال خبر داد. بزرگترین خودروسازی کشور اعلام کرد از ابتدای فروردین ۱۴۰۴ تا پایان شهریور، ۲۶هزار پرونده کمتر از مدت مشابه سال گذشته تشکیل شده و از ۶۴ هزار به ۳۸ هزار پرونده رسیده است.
کاهش شکایت مشتریان از «ایرانخودرو» در ششماه ابتدایی ۱۴۰۴
آمار مقایسهای شکایات
| نوع شکایت | ۱۴۰۳ | ۱۴۰۴ | نرخ رشد |
|---|---|---|---|
| کل پروندهها | ۶۴۱۰۸ | ۳۸۰۴۴ | ۴۰٫۷- % |
| تأخیر در تحویل خودرو | ۳۱۲۷۸ | ۱۰۰۵۶ | ۶۷٫۸- % |
| سود | ۴۵۱۸ | ۱۸۷۰ | ۵۸٫۶- % |
چرا کاهش شکایت در حوزه فروش و سود مهم است؟
- فروش و تعهدات تحویلی، بزرگترین سرفصل تاریخی شکایات خودروسازان داخلی در سالهای متمادی است.
- پرداخت سود به مشتریان بهدلیل تأخیر در تحویل، بار مالی شرکت و سهامداران را سنگینتر میکند.
- تاخیر در تحویل، به مشکلات متعدد شهروندان از جمله ضرر مالی، اخلال در برنامهریزی، استرس، بیاعتمادی به برند و هزینههای اضافی (حملونقل و …) منجر میشود.
چرا کاهش شکایت در ایرانخودرو مهم است؟
- ایرانخودرو، بزرگترین خودروساز کشور است که در شش ماه ابتدایی سال ۲۲۳هزار دستگاه تولید کرد که نسبت به شش ماه ابتدایی سال قبل رشد ۳۱درصدی داشت.
- ایرانخودرو سهمی بیش از ۵۰درصد از کل تولیدات کشور دارد و به تنهایی بار نیمی از تولید داخلی را به دوش میکشد.
- ایرانخودرو بهمن سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد و مدیریت جدید راهبرد و استراتژی جدید را روی ریل منتهی به رضایت مشتری تنظیم کردند.
آمارها نشان میدهد اسب غولپیکر صنعت، گامهای اول را برداشته است و با افزایش تولید، طولانیترین صف شکایت مشتریان را ظرف شش ماه نصف کرده است.
ایرانخودرو چگونه شکایات را کاهش داد؟
گفته میشود قبل از خصوصیسازی اصلیترین موضوع شکایت از ایرانخودرو، تأخیر در تحویل خودروهای فروختهشده بود. زیرا بر اساس سیاست کلان مجموعه در دوره قبل، هرگاه ایرانخودرو با معضل کمبود نقدینگی مواجه میشدند به سریعترین راه دسترسی به نقدینگی یعنی پیشفروش یا فروش فوقالعاده متوسل میشدند؛ یعنی فروش خودروهایی که وجود نداشت. در این میان کمبود یک یا چند قطعه منجر به تولید خودروهای ناقص میشد و با بدقولی و تأخیر طرح شکایت، ایجاد بیاعتمادی و بار مالی ناشی از پرداخت سود را تشدید میکرد.
بر همین اساس ۲۵ آبان سال ۱۴۰۳، ایرانخودرو ۳۴هزار تعهد معوق داشت، اما این عدد در ۲۵ آبان امسال به ۴۰۰۰ دستگاه رسیده که کمتر از تولید دو روز این مجموعه است و میتوان آن را صفر تلقی کرد. نکته قابل تامل این است تعهدات دو یا حتی ۳ رقمی در سالهای گذشته جزو روال همیشگی بود و برای نخستین بار به نقطه صفر نزدیک شد.