پرودوا QV‑E؛ مالزی هم خودروی برقی ساخت

پرودوا به عنوان خودروساز ملی مالزی اخیرا از اولین محصول تمام برقی خود تحت عنوان QV-E رونمایی کرد. بدین صورت مالزی هم خودروی تمام برقی ساخت و ما هنوز اندر خم یک کوچهایم!
پِرودوا QV‑E در شرایطی رونمایی شده که بازار خودروهای برقی در آسیای شرقی با شتابی بیسابقه در حال رشد است. این مدل جدید نه تنها نخستین خودروی برقی تماماً بومی مالزی محسوب میشود، بلکه نشان دهنده ورود یک خودروساز اقتصادی به حوزهای است که پیشتر تحت سلطه برندهای بزرگ جهانی بود.
پِرودوا، بزرگترین تولید کننده خودرو در مالزی و رهبر مطلق فروش داخلی، از سال ۱۹۹۳ فعالیت داشته و به دلیل ساخت خودروهای قابل اعتماد، اقتصادی و مناسب اقلیم منطقه شناخته میشود. این برند که سالها شریک فنی دایهاتسو ژاپن بوده، اکنون با QV‑E گام مهمی به سمت توسعه فناوری روز خود برداشته است.
قیمت گذاری و طرح اجاره باتری

QV‑E با قیمت پایه حدود ۱۹,۴۰۰ دلار عرضه میشود. باتری، مطابق مدل تجاری Battery‑as‑a‑Service، به صورت جداگانه با هزینه ماهانه حدود ۶۷ دلار (یا ۷۲ دلار با مالیات) در اختیار خریدار قرار میگیرد. این ساختار برای حذف نگرانیهای مرتبط با هزینه تعویض باتری و ارزش فروش مجدد طراحی شده و در صورت افت سلامت باتری به کمتر از ۷۰ درصد، شرکت بدون هزینه اضافی آن را تعویض میکند.
توسعه و فناوری


به دلیل نبود پلتفرم مناسب برقی در سبد دایهاتسو، پِرودوا از سال ۲۰۲۳ توسعه یک پلتفرم اختصاصی را آغاز کرد، پلتفرمی که تمامی حقوق مالکیت آن در اختیار خود شرکت است. همکاری با مجموعه بینالمللی Magna Steyr در جایگاه مشاور فنی، نقش مهمی در شکل گیری معماری ماژولار این پروژه داشته و امکان توسعه چندین مدل الکتریکی آینده را فراهم کرده است.
پیشرانه و عملکرد

موتور برقی به کار رفته در اولین خودروی برقی مالزی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر، شتاب صفر تا صد ۷.۵ ثانیهای را برای QV‑E فراهم کرده و آن را به سریعترین محصول تاریخ پرودوا تبدیل میسازد. باتری LFP ساخت CATL با ظرفیت ۵۲.۵ کیلووات ساعت، برد ۴۴۵ کیلومتر (NEDC) ارائه میدهد. قابلیت شارژ سریع ۶۰ کیلوواتی نیز امکان رساندن شارژ از ۳۰ تا ۸۰ درصد را در حدود ۳۰ دقیقه فراهم میکند.
برنامه تولید و فروش


پرودوا قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ میزان داخلی سازی قطعات را به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰ درصد برساند. تولید اولیه با تیراژ ماهانه ۵۰۰ دستگاه آغاز شده و طبق برنامه، از سه ماهه چهارم ۲۰۲۶ ظرفیت تولید به حدود ۳,۰۰۰ دستگاه در ماه خواهد رسید. عرضه و خدمات پس از فروش این مدل تنها از طریق نمایندگیهای منتخب خودروهای برقی انجام میشود.
دایهاتسو میجت X؛ پیکاپ خردسال ژاپنی!
مذاکرات برای تولید دایهاتسو تریوس در ایران آغاز شد + تصاویر
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.
پرودوا دایهاتسو
source
