کمپانی چینی لیپموتور (Leapmotor) در ادامه روند توسعهطلبیهای بینالمللی خود، به طور رسمی وارد بازار آمریکای جنوبی شد. این خودروساز که طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی را در بازار خودروهای انرژی نو (NEV) تجربه کرده است، با حضور در نمایشگاه خودرو سائوپائولو و نمایش جدیدترین محصولات خود، فعالیت رسمیاش را در کشورهای برزیل و شیلی کلید زد . این اقدام استراتژیک نشاندهنده عزم جدی لیپموتور برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در بازارهای نوظهور و رقابت با سایر برندهای مطرح در نیمکره غربی است.
طبق اعلام رسمی، استراتژی این شرکت در آمریکای جنوبی بر عرضه طیف کاملی از محصولات برقی متمرکز است. لیپموتور قصد دارد ترکیبی از خودروهای تمام برقی (BEV) و خودروهای برقی با دامنه حرکتی افزوده (EREV) را در سراسر این منطقه عرضه کند . نقطه آغازین این طرح جامع، کشور برزیل به عنوان بزرگترین بازار خودروی منطقه انتخاب شده است و هدف اصلی، ارائه فناوریهای نوآورانه و بومیسازی شده در حوزه حملونقل الکتریکی به مشتریان این بخش از جهان است .
رونمایی از سبد محصولات و توسعه شبکه فروش در سال ۲۰۲۵
در فاز نخست ورود به بازار آمریکای لاتین، لیپموتور دو محصول استراتژیک خود را معرفی کرده است. این شرکت در حال حاضر از نسخههای مختلف شاسیبلند تمام برقی C10 و همچنین شاسیبلند سایز متوسط B10 در بازارهای شیلی و برزیل رونمایی کرده است . انتخاب این کلاسهای بدنه (SUV) با توجه به محبوبیت بالای خودروهای شاسیبلند در بازارهای آمریکای جنوبی، انتخابی هوشمندانه و مبتنی بر نیازسنجی بازار به نظر میرسد.
یکی از چالشهای اصلی برندهای جدید در بازارهای صادراتی، فقدان شبکه فروش و خدمات پس از فروش گسترده است. لیپموتور برای رفع این نگرانی، نقشهراه دقیقی را ترسیم کرده است. تا انتهای سال ۲۰۲۵، این خودروساز برنامه دارد ۳۶ مرکز فروش و خدمات را در ۲۷ شهر برزیل راهاندازی کند . همچنین در کشور شیلی نیز راهاندازی ۵ مرکز فروش و خدمات در دستور کار قرار دارد تا دسترسی مشتریان به محصولات و قطعات یدکی تضمین شود .
اکوسیستم هوشمند و زیرساختهای شارژ اختصاصی
لیپموتور تنها به فروش خودرو اکتفا نکرده و رویکردی اکوسیستممحور را در پیش گرفته است. علاوه بر عرضه فیزیکی خودروها، این شرکت در حال پیادهسازی و عرضه پلتفرم متصل اختصاصی خود با نام “لیپپلاس” (Leap Plus) در این بازارها است . این پلتفرم قابلیتهای مدرنی همچون کلید دیجیتال، امکان کنترل از راه دور خودرو و سیستم ناوبری هوشمند برای یافتن ایستگاههای شارژ را به صورت یکپارچه در اختیار رانندگان قرار میدهد .
در بحث حیاتی زیرساختهای شارژ که یکی از موانع اصلی پذیرش خودروهای برقی در بازارهای در حال توسعه است، لیپموتور با بازیگران محلی وارد همکاری شده است. این شرکت با ارائهدهندگان خدمات شارژ شناختهشدهای مانند Zlectric و GreenV شراکت استراتژیک آغاز کرده است تا بتواند راهحلهای جامع شارژ و خدمات نصب شارژر خانگی را به کاربران خود ارائه دهد . این همکاریها میتواند دغدغه مشتریان برزیلی و شیلیایی را در خصوص تأمین انرژی خودروهایشان کاهش دهد.
لیپموتور T03اتحاد با استلانتیس و رکوردشکنی در صادرات
موفقیتهای اخیر لیپموتور را نمیتوان بدون در نظر گرفتن شراکت استراتژیک آن با غول خودروسازی جهان، استلانتیس (Stellantis)، تحلیل کرد. حضور جهانی لیپموتور از زمان ورود رسمی آن به بازار اروپا در سال گذشته و متعاقب آن شکلگیری سرمایهگذاری مشترک تحت نام “لیپموتور اینترنشنال”، شتابی دوچندان گرفته است . این جوینت ونچر (Joint Venture) به لیپموتور امکان دسترسی به شبکه توزیع و تخصص استلانتیس را داده است، به طوری که تا ژوئن امسال، این برند در بیش از ۳۰ بازار خارجی خارج از چین حضور پیدا کرده است .
گستره جغرافیایی فعالیتهای این برند اکنون شامل مناطق استراتژیکی همچون اروپا، خاورمیانه، آسیا-اقیانوسیه و آفریقا میشود و اکنون آمریکای جنوبی نیز به این فهرست افزوده شده است . آمارهای صادراتی نیز موید موفقیت این استراتژی است؛ دادهها حاکی از آن است که تنها از ژانویه تا اکتبر امسال، حجم صادرات لیپموتور از مرز ۴۴ هزار دستگاه فراتر رفته است .
هدفگذاری فروش یک میلیونی و جایگاه در اروپا
عملکرد صادراتی لیپموتور، جایگاه این شرکت را در میان رقبا متمایز کرده است. حجم صادرات فعلی، لیپموتور را به بزرگترین صادرکننده در میان برندهای نوپای خودروی برقی چین (New EV Brands) تبدیل کرده است . نکته حائز اهمیت این است که این برند توانسته در بازارهای اصلی و دشوار اروپا مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در میان برندهای پیشرو قرار بگیرد که نشاندهنده انطباق محصولات آن با استانداردهای سختگیرانه اروپایی است .
در نهایت، لیپموتور افقهای دورتری را برای خود ترسیم کرده است. این شرکت اخیراً هدف فروش جسورانه ۱ میلیون دستگاه خودرو تا سال ۲۰۲۶ را تعیین کرده است . طبق این برنامه، پیشبینی میشود که از مجموع یک میلیون دستگاه، ۹۰۰ هزار دستگاه سهم بازار داخلی چین و ۱۰۰ هزار دستگاه سهم بازارهای صادراتی و خارجی باشد . ورود به بازار پرپتانسیل برزیل و شیلی، گامی کلیدی در جهت تحقق بخشیدن به این هدف ۱۰۰ هزار دستگاهی در بازارهای بینالمللی محسوب میشود.
source