بررسی دلایل سوختن واشر سرسیلندر و راه های جلوگیری از آن

امروز قصد داریم درباره یکی از ترسناک‌ترین و پرهزینه‌ترین مشکلاتی که هر راننده‌ای ممکن است با آن روبرو شود صحبت کنیم: سوختن واشر سرسیلندر که اصطلاحاً به آن “واشر زدن ماشین” می‌گویند. این قطعه کوچک اما حیاتی، نگهبان سلامت موتور شماست.

واشر سرسیلندر (Head Gasket) چیست؟

واشر سرسیلندر یا Head Gasket یک قطعه عایق‌بندی است که بین دو جزء اصلی موتور قرار می‌گیرد: بلوک موتور (جایی که پیستون‌ها حرکت می‌کنند) و سرسیلندر (بخشی که سوپاپ‌ها و شمع‌ها در آن قرار دارند).

وظیفه این واشر مانند یک درزگیر بسیار محکم است تا مطمئن شود هیچ چیزی از جایگاه خود خارج یا به جایگاه دیگری وارد نشود.

وظایف کلیدی واشر سرسیلندر:

  • آب‌بندی محفظه احتراق: حفظ فشار لازم برای احتراق سوخت (کمپرس موتور) و جلوگیری از نشت گازهای داغ.
  • جلوگیری از ترکیب مایعات: جدا نگه داشتن مجاری روغن موتور و مجاری مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور).
  • هدایت مایعات: کمک به جریان صحیح آب و روغن در اطراف سیلندرها.

  انواع واشر سرسیلندر

همه واشرها یکسان نیستند. بسته به نوع طراحی موتور و فشاری که تحمل می‌کند، از مواد مختلفی ساخته می‌شوند:

نوع واشر

جنس و ساختار اصلی

کاربرد رایج

مزایا و معایب کلیدی

کامپوزیتی

ترکیبی از مواد غیرفلزی (گرافیت، الیاف)

موتورهای قدیمی‌تر یا با فشار کم

انعطاف‌پذیر، اما مقاومت پایین در برابر دما و فشار بالا

فولادی چندلایه (MLS)

چندین لایه نازک فولادی پرس‌شده (Multi-Layer Steel)

موتورهای مدرن، توربوشارژ و پرفشار

دوام بسیار بالا، آب‌بندی عالی، نصب حساس‌تر

مسی (Copper)

مس یا آلیاژهای مس

موتورهای مسابقه‌ای و عملکرد بالا (High Performance)

مقاومت فوق‌العاده در برابر فشار و حرارت، نصب بسیار تخصصی

تقویت‌شده

ترکیب ورق‌های فلزی و مواد کامپوزیتی

موتورهای تیونینگ شده و تحت استرس زیاد

استحکام و مقاومت بیشتر در مقایسه با کامپوزیتی

 علائم هشداردهنده: بفهمید ماشین کِی واشر زده است!

تشخیص به‌موقع سوختن واشر سرسیلندر می‌تواند جلوی هزینه‌های میلیونی تعمیر موتور را بگیرد. این علائم را جدی بگیرید:

  1. کم شدن غیرعادی آب رادیاتور: اگر مجبورید مرتباً آب اضافه کنید، اما هیچ نشتی خارجی مشاهده نمی‌کنید، احتمالاً آب به داخل موتور نفوذ می‌کند.
  2. خروج دود سفید یا آبی از اگزوز:
    • دود سفید غلیظ: نشان‌دهنده ورود آب رادیاتور به محفظه احتراق و سوختن آن است.
    • دود آبی: نشان‌دهنده ورود روغن به محفظه احتراق و سوختن آن است.
  3. تغییر رنگ روغن موتور (آب روغن قاطی کردن): اگر درب موتور یا میله اندازه‌گیری روغن را باز کنید و رنگ آن به صورت شیر قهوه‌ای یا لجن مانند باشد، به این معنی است که آب و روغن با هم مخلوط شده‌اند.
  4. کف کردن مایع درون رادیاتور: ورود گازهای داغ احتراق از داخل سیلندر به مجاری آب، باعث ایجاد حباب و کف در رادیاتور یا مخزن انبساط می‌شود.
  5. داغ شدن شدید و جوش آوردن سریع موتور: چون گازهای داغ وارد سیستم خنک‌کننده می‌شوند و مانع گردش صحیح آب می‌شوند، موتور به سرعت دمای غیرمجاز پیدا می‌کند.
  6. افت توان و بد روشن شدن خودرو: به دلیل نشت فشار (کمپرس) از محفظه احتراق، موتور ضعیف کار می‌کند، ریپ می‌زند و صبح‌ها دیرتر روشن می‌شود.

 دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر

تقریباً ۹۰ درصد موارد واشر زدن، به دلیل یک عامل واحد است: بالا رفتن بیش از حد دمای موتور (اُوِر هیت شدن).

عوامل کلیدی که منجر به داغ شدن موتور و سوختن واشر می‌شوند:

  • خرابی در سیستم خنک‌کننده:
    • خرابی ترموستات: بسته ماندن آن و عدم گردش آب.
    • خرابی واترپمپ: پمپ نشدن آب به اندازه کافی.
    • خرابی فن رادیاتور: روشن نشدن یا کار نکردن در دور تند.
    • مسدود شدن یا رسوب در رادیاتور/مجاری آب: جریان آب مختل می‌شود.
    • پیچ خوردن شلنگ‌ها
  • استفاده نامناسب:
    • استفاده نکردن از ضدیخ/ضدجوش استاندارد: که هم خاصیت ضد یخ و هم ضد رسوب دارد.
    • رانندگی نامناسب: فشار بیش از حد و طولانی‌مدت بر موتور.
  • مشکلات خود قطعه:
    • فرسایش و کهنه شدن واشر سرسیلندر (به مرور زمان).
    • صحیح بسته نشدن پیچ‌های سرسیلندر (در صورت باز شدن قبلی).

 عواقب فاجعه‌بار واشر زدن ماشین

سوختن واشر سرسیلندر

واشر زدن فقط یک قطعه نیست که بسوزد؛ این شروع یک زنجیره از آسیب‌های جدی به موتور است:

  • ترکیب آب و روغن: روغن خاصیت روانکاری خود را از دست می‌دهد و قطعات داخلی (مانند یاتاقان‌ها و میل‌لنگ) دچار سایش شدید می‌شوند. (خطر گریپاژ موتور).
  • تاب برداشتن سرسیلندر: حرارت بیش از حد، باعث تغییر شکل آلومینیوم سرسیلندر می‌شود، که نیاز به تراشکاری پیدا می‌کند و در موارد شدید ممکن است ترک بخورد و نیاز به تعویض کامل داشته باشد.
  • آسیب به پیستون‌ها و سوپاپ‌ها: گازهای داغ به بخش‌های حساس موتور نفوذ کرده و باعث سوختن لبه سوپاپ‌ها یا آسیب به رینگ‌ها و جداره سیلندر می‌شوند.
  • هزینه تعمیرات بالا: هزینه تعمیر واشر سوخته شامل اجرت مکانیک، تراشکاری، تعویض واشر، تعویض روغن و ضدیخ است که در صورت آسیب‌های جدی می‌تواند به چندین برابر افزایش یابد.

  پیشگیری، بهتر از درمان است!

جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر از تعمیر آن است. تمرکز شما باید بر حفظ دمای مناسب موتور باشد:

  1. بررسی هفتگی سطح مایع خنک‌کننده: سطح آب رادیاتور و مخزن انبساط باید همیشه در حد استاندارد باشد.
  2. استفاده از ضدیخ/ضدجوش استاندارد: مایع خنک‌کننده را به صورت سالانه یا طبق توصیه سازنده تعویض کنید تا خاصیت ضد رسوب آن حفظ شود.
  3. توجه به عقربه دما: به محض نزدیک شدن دما به منطقه قرمز، خودرو را متوقف و خاموش کنید و برای رفع مشکل اقدام کنید.
  4. سرویس منظم سیستم خنک‌کننده: سلامت ترموستات، واترپمپ و فن‌ها را چک کنید. مطمئن شوید که فن در دور مناسب روشن می‌شود.

source

توسط khodrocamp.ir