به گزارش پرشین خودرو، علی بهرامی مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان موتور(کادک)، اعلام کرد که همگرایی میان بخش تحقیق و توسعه و زنجیره تامین، میتواند محصول نهایی را سریعتر، با قیمت تمام شده کمتر و کیفیت بالاتر به بازار عرضه کند.
وی در سومین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمان موتور (کیتونکس) با محوریت ارتباط زنجیره تامین و نوآوری اظهار داشت: آرندی موتور محرک نوآوری است و بدون حرکت آرندی، هیچ پیشرفتی عملیاتی نخواهد شد. یکپارچگی آرندی با مدیریت زنجیره تامین باعث تولید محصولی میشود که توان رقابت واقعی در بازار را دارد.
مدیرعامل کادک افزود: صنعت خودرو در قرن اخیر شاهد تحولات بزرگ بوده است. ظهور خودروهای برقی، خودران و متصل، به ویژه در دهه اخیر، نگرشی نوین در مدیریت زنجیره تامین ایجاد کرده است.

چالشهای اصلی تحقیق و توسعه
بهرامی تصریح کرد که زمان مهمترین چالش در تحقیق و توسعه است؛ زمان به شدت بر اجرای ایدهها و تبدیل آنها به محصول نهایی اثرگذار است. علاوه بر آن، قوانین سختگیرانه زیست محیطی، قیمت تمام شده محصول و تغییرات سریع تکنولوژی از دیگر موانع این حوزه محسوب میشوند.
چالشها و فرصتهای زنجیره تامین
به گفته وی، صنعت خودرو جهانی از سه یا چهار سطح زنجیره تامین بهره میبرد: سطح یک (سیستمها و ماژولها)، سطح دو (اجزاء) و سطح سه (مواد اولیه نیمهساخته). این مدل که مبتنی بر تیرینگ است، برای همگرایی R&D و زنجیره تامین ضروری است.
بهرامی همچنین ابزارهای ایجاد همگرایی را توضیح داد: یکی از مهمترین ابزارها، مشارکت زودهنگام تامینکنندگان است تا از مرحله ایده تا اجرا در کنار تیم تحقیق و توسعه حضور داشته باشند و کیفیت طراحی محصول تضمین شود.
وی بر محوریت نرمافزار و فناوریهای خودران در صنعت خودرو تاکید کرد و افزود: حرکت به سمت تولید خودروهای خودران و ساخت کارخانههای الکترونیکی و باتری، یکی از چالشهای اساسی آینده خودروسازی ایران خواهد بود.
بهرامی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری گفت: کرمان موتور به عنوان متولی زنجیره تامین، مسیر همگرایی R&D و نوآوری را آغاز کرده است. هرچند هنوز با استانداردهای ایدهآل فاصله داریم، اما همکاری با دانشگاه نشاندهنده همگرایی نوآورانه این جریان است.
نقش خودروهای خودران در کاهش تصادفات و مصرف سوخت
مرتضی ملاجعفری مدیر مرکز توسعه نرمافزارهای خودرویی کرمان موتور (متا)، توسعه سیستمهای کمک راننده پیشرفته (ADAS) را گام نخست برای دستیابی به فناوری خودروهای خودران عنوان کرد.
وی تاکید کرد که این سیستمها میتوانند نقش مهمی در کاهش تصادفات داشته باشند.
به گفته مدیر مرکز توسعه نرمافزارهای خودرویی کرمان موتور، آمار تصادفات در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد بیش از ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و حدود ۴۰۰ هزار نفر مجروح شدهاند؛ هزینههای مستقیم و غیرمستقیم این تصادفات به اقتصاد کشور سنگینی تحمیل میکند. برای مثال، هزینه ناشی از تصادفات در آمریکا در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
ملاجعفری افزود: خطای انسانی عامل ۹۰ درصد تصادفات است. تنها با استفاده از ترمز اضطراری خودکار، میتوان بیش از ۳۰ درصد تصادفات را کاهش داد.
مزایای خودروهای خودران
مزایای خودروهای خودران شامل ارتقای ایمنی، تصمیمگیری بهینه در رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینههای بیمه و تعمیر و نگهداری است. این سامانه، ترکیبی از سختافزار و نرمافزار است که سه هدف اصلی دارد: کمک به راننده، کاهش بار شناختی و کاهش خطای انسانی و تصادفات.
چالش توسعه خودروهای خودران در ایران
مهمترین گلوگاه توسعه خودروهای خودران در ایران، تامین سختافزار است. در حالی که حوزه نرمافزار و منابع انسانی متخصص برای توسعه مدلهای هوش مصنوعی در کشور مشکلی ندارد، تأمین سختافزار هنوز بزرگترین مانع به شمار میرود.