نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۵، صحنه معرفی دو مدل کلیدی از زیربرند نوپای فولوین (Fulwin) شرکت چری بود؛ خودروهای جدیدی که نشاندهنده عزم جدی این خودروساز برای تنوع بخشیدن به سبد محصولات برقی و پلاگین هیبرید خود است. بر اساس گزارشهای منتشر شده توسط “دی-اتو” (D-Auto)، این دو محصول شامل شاسیبلند بزرگ پنجنفره T9L و فستبک تمامبرقی A9 هستند.
۱. فولوین T9L: شاسیبلند بزرگ با معماری هیبریدی پیشرفته

T9L یک شاسیبلند (SUV) جادار است که چری آن را با هدف جذب مشتریان بخش خودروهای بزرگتر معرفی کرده است. انتظار میرود این مدل در سهماهه اول سال ۲۰۲۶ وارد بازار چین شود.
زبان طراحی و ابعاد
T9L از یک زبان طراحی خاص تحت عنوان “خوشنویسی شرقی” (Eastern Calligraphy) بهره میبرد که ظاهری متمایز و هنرمندانه به آن بخشیده است. ابعاد تقریبی این خودرو به شرح زیر است:
|
مشخصات فنی T9L |
مقدار |
توضیحات |
|
طول تقریبی |
۴۸۷۰ میلیمتر |
حدود ۴.۸۷ متر |
|
عرض تقریبی |
۱۹۳۰ میلیمتر |
حدود ۱.۹۳ متر |
|
فاصله محوری (Wheelbase) |
۲۹۲۰ میلیمتر |
فاصله بین مرکز چرخهای جلو و عقب |
قوای محرکه و فناوری هوشمند
چری اعلام کرده است که T9L از معماری پلاگین هیبرید (Plug-in Hybrid) اختصاصی این شرکت به نام “کونپنگ سی-دیام” (Kunpeng C-DM) استفاده خواهد کرد. این معماری قوای محرکه، به خودرو امکان میدهد هم با موتور بنزینی و هم با موتور برقی کار کند و باتری آن نیز توسط شارژر بیرونی قابل شارژ است.
علاوه بر این، T9L به ویژگیهای کمکراننده پیشرفته (Advanced Driver-Assist) مجهز خواهد بود. قلب محاسباتی این سامانهها، پلتفرم محاسباتی “جورنی ۶پی” (Journey 6P) ساخت شرکت هورایزن (Horizon) است. چری مدعی است که این پلتفرم میتواند از طریق استراتژیهای رانندگی پیشبینیکننده (Predictive) و دفاعی (Defensive)، شرایط پیچیده جاده را به خوبی مدیریت کند و ایمنی فعال را افزایش دهد.
۲. فولوین A9: ورود تمامبرقی به کلاس فستبک

A9 اولین مدل تمامالکتریکی (Full-Electric) چری در زیربرند فولوین است که در گوانگژو به نمایش درآمد و ظاهری کاملاً نزدیک به نسخه تولید انبوه داشت.
الهام از کانسپت E05
این خودرو شباهت زیادی به کانسپت (Concept) یا مدل مفهومی قبلی چری، یعنی فولوین E05 دارد که اولین بار در نمایشگاه خودرو چنگدو ۲۰۲۴ رونمایی شده بود. کانسپت E05 به عنوان “مدل مفهومی تولید انبوه” معرفی شده و چری قیمت آن را حدود ۱۵۰,۰۰۰ یوآن (معادل ۲۱,۱۰۰ دلار آمریکا) تعیین کرده بود.

مشخصات کلیدی کانسپت E05:
- قابلیت انتخاب قوای محرکه: پشتیبانی از هر دو نسخه افزایشدهنده برد (Range-Extender) و تمامبرقی (Pure-Electric).
- توضیح: مدل افزایشدهنده برد، در واقع یک خودروی برقی است که یک موتور بنزینی کوچک فقط برای شارژ باتری و افزایش مسافت قابل پیمایش دارد، بدون اینکه به طور مستقیم چرخها را بچرخاند.
- فاصله محوری: ۲۹۰۰ میلیمتر.
- ویژگیهای طراحی ظاهری:
- پروفایل فستبک (Fastback) یا کوپهمانند.
- دستگیرههای درب مخفی (Hidden Door Handles) برای بهبود آیرودینامیک.
- جلوپنجره بسته که مشخصه خودروهای برقی است.
- واحد لایدار (LiDAR) نصب شده روی سقف (نوعی سنسور پیشرفته برای سیستمهای کمکراننده).
- نوار چراغ عقب LED دو لایه با نشان “FULWIN”.
کابین هوشمند کانسپت E05
درون کانسپت E05، چری وعده یک “کابین احساسی” (Emotional Cockpit) با هوش مصنوعی (AI-driven) را داده بود که سناریوهای مختلفی را برای راننده و سرنشینان پشتیبانی میکند (مانند رانندگی، تفریح، و ایمنی).
امکانات رفاهی شاخص:
- یخچال خودرو.
- سیستم پخش عطر دیجیتال.
- نورپردازی محیطی (Ambient Lighting).
- صندلیهای جلو با قابلیت خوابیدن ۱۸۰ درجه.
سیستم کمکراننده سطح بالا:
بر اساس گزارشها، این مدل از سیستمهای رانندگی خودکار پیشرفتهای بهره میبرد که شامل موارد زیر است:
- NOA بزرگراه (Highway Navigation on Autopilot): هدایت خودکار خودرو در بزرگراهها.
- پارک خودکار (Automatic Parking).
- پارک حافظهدار (Memory Parking).
- سیستم دندهعقب دنبالکننده (Follow-back Reversing).
مدل تولیدی A9 در گوانگژو
فولوین A9 که در گوانگژو نمایش داده شد، بسیاری از عناصر طراحی E05 را حفظ کرده است:
- خط سقف فستبک (Fastback Silhouette).
- دستگیرههای نیمهمخفی.
- رینگهای (Wheels) بزرگ.
- سقف آیرودینامیک با محفظه سنسور.
در حالی که کانسپت E05 از قوای محرکه افزایشدهنده برد و تمامبرقی پشتیبانی میکرد، A9 رونمایی شده در گوانگژو در حال حاضر یک مدل تمامبرقی (BEV – Battery Electric Vehicle) معرفی شده است.
نکته مهم در مورد برد: رسانههای چینی و اسناد اولیه نشان میدهند که احتمالاً نسخههای دیگر تحت پلتفرم A9/E05، شامل مدلهای پلاگین هیبرید یا افزایشدهنده برد نیز خواهند بود. این امر میتواند دلیل ادعاهای پیشین چری در مورد “برد ترکیبی ۲۵۰۰ کیلومتر” باشد. ناظران بازار بر این باورند که این رقم خارقالعاده (با باک پر به علاوه باتری کامل) احتمالاً به نسخه تمامبرقی اشاره ندارد، بلکه مربوط به پیکربندیهای قوای محرکه ترکیبی یا تستهای استقامت خاص است.
شاسی و تعلیق
در بخش شاسی، چری برای A9 از سیستم تعلیق پیشرفته “سیدیسی” (CDC – Continuous Damping Control) استفاده کرده است.
- توضیح: سیستم CDC یک نوع کمکفنر تطبیقی است که به طور پیوسته سختی کمکفنرها را بر اساس شرایط جاده و سبک رانندگی تنظیم میکند تا راحتی و پایداری بهتری فراهم شود.
- سیستم تعلیق جلو: جناغی دوبل (Double-Wishbone).
- سیستم تعلیق عقب: پنج-اتصالی (Five-link).
قیمتگذاری
قیمت نهایی فولوین A9 هنوز به طور رسمی تأیید نشده است. با این حال، سری T9 (غیر-L) پیش از این با قیمتی در حدود ۱۵۹,۹۰۰ یوآن (معادل تقریباً ۲۲,۵۰۰ دلار آمریکا) به عنوان معیار قیمتگذاری معرفی شده بود.
جمعبندی:
رونمایی از مدلهای T9L و A9 نه تنها به طور قابل توجهی خط تولید زیربرند فولوین را گسترش میدهد، بلکه نشاندهنده استراتژی چری در استفاده از چندین معماری قوای محرکه (برقی، پلاگین هیبرید، و افزایشدهنده برد) تحت یک زیربرند واحد برای پوشش دادن سلیقهها و نیازهای مختلف بازار است.
منبع ترجمه: carnewschina
source