معرفی جدید برند اِکسید (Exeed) – زیرمجموعه لوکس چری (Chery) – در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۲۵، یکی از هیجانانگیزترین اخبار این صنعت بود. این شرکت برای اولین بار، مدل برقی خود را با فرم بدنه استیشن واگن (Wagon Body) یا به عبارت دقیقتر، “شوتینگ بریک” (Shooting Brake) رونمایی کرد. نام این مدل اِکسید اِکسلنتیکس ES7 GT است که در دسته خودروهای متوسط تا بزرگ قرار میگیرد.
فراتر از انتظار: شعاع حرکتی و شارژ فوق سریع

مهمترین ادعای اِکسید در مورد این مدل، عملکرد خیرهکننده آن در بخش قوای محرکه است:
- سیستم قوای محرکه: این خودرو از یک سیستم “افزاینده برد” (Range-Extender) در کنار سه موتور الکتریکی بهره میبرد.
- شعاع حرکتی ادعایی: این ترکیب پیچیده، به خودرو اجازه میدهد تا به شعاع حرکتی بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر بر اساس چرخه استاندارد CLTC دست یابد. (منظور از افزاینده برد، یک موتور بنزینی کوچک است که فقط وظیفه شارژ باتری را دارد و نه حرکت دادن مستقیم چرخها.)
- شارژ فوق سریع (Ultra-Fast Charging): اِکسلنتیکس ES7 GT از معماری ۱۰۰۰ ولتی پشتیبانی میکند که میتواند تنها در ۵ دقیقه شارژ، حدود ۴۵۰ کیلومتر به شعاع حرکتی آن اضافه کند.

طراحی آیرودینامیک و مدرن GT
طراحی خارجی این مدل از جدیدترین زبان طراحی اِکسید پیروی میکند که بر سادگی، آیرودینامیک و ویژگیهای مدرن خودروهای برقی تأکید دارد:
- نمای جلو: جلوپنجره کاملاً بسته (Sealed Front Fascia) است و یک نوار نوری چراغ روز (LED Daytime Running Light Strip) در تمام عرض خودرو کشیده شده که با چراغهای اصلی ادغام شده است.
- سپر جلو: دارای ورودیهای هوای عمودی و نوارهای LED نیمدایرهای در اطراف حفرههای تخلیه حرارت است.
- نمای جانبی: گلگیرها کمی عریضتر طراحی شدهاند و خودرو از رینگهای ۲۱ اینچی پنج پره نیمهبسته بهره میبرد. دستگیرههای در نیز بهصورت همسطح بدنه (Flush Door Handles) طراحی شدهاند تا مقاومت هوا کاهش یابد.
- نمای عقب: ستون D (ستون انتهایی کابین) به صورت شیبدار به سمت اسپویلر (Spoiler) بالای سقف امتداد یافته است. چراغهای عقب نیز در عرض خودرو کشیده شدهاند و سپر پایینی شامل یک دیفیوزر (Diffuser) با رنگ متضاد است.

کابین خلبان دیجیتال و امکانات هوشمند
جزئیات منتشرشده از فضای داخلی، ترکیبی از طراحی اسپرت و تکنولوژی بالا را نشان میدهد:
- متریال کابین: روکش چرمی با دوختهای تزئینی، پنلهایی با طرح فیبر کربن مصنوعی (Faux-Carbon Fibre) و نوارهای قرمز رنگ تزئینی.
- صندلیها: صندلیهای جلویی به سبک صندلیهای مسابقهای (Racing-Style Buckets) طراحی شدهاند، در حالی که ردیف عقب استاندارد است.
- تجهیزات هوشمند:
- حسگرها: خودرو مجهز به ۲۷ حسگر (Sensor) است که شامل سنسور لیدار (Lidar) روی سقف و دوربینهایی روی گلگیرها میشود.
- سیستم کمک راننده: از سیستم “فالکون ۷۰۰” (Falcon 700) استفاده میکند که توسط پلتفرم “سفر ۶ پی” (Journey 6P) و یک ماژول محاسباتی قدرتمند با توان ۵۶۰۰ تیپیاس (TPS – Tera Operations Per Second) پشتیبانی میشود.
- نمایشگرها: فضای کابین شامل سه نمایشگر مجزا است که توسط پردازنده قدرتمند ۸۲۹۵P مدیریت میشوند:
- نمایشگر مرکزی: ۱۵.۶ اینچ
- نمایشگر سرنشین: ۱۲.۳ اینچ
- صفحه آمپر (Instrument Cluster): 10.25 اینچ
- سایر امکانات رفاهی: پشتیبانی از اپل کارپلی (Apple CarPlay) و شارژر بیسیم ۵۰ وات.

عملکرد شتابگیری و ساختار فنی
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: این خودروی واگن قادر است در کمتر از سه ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که نشاندهنده توان خروجی بسیار بالای سه موتور الکتریکی است.
- تعلیق (Suspension): سیستم تعلیق این خودرو برای هر دو محور جلو و عقب، مستقل (Independent) است که به حفظ پایداری و راحتی سرنشینان در سرعتهای بالا کمک میکند.
اِکسید اِکسلنتیکس ES7 GT اولین مدل واگن در خانواده محصولات برقی اِکسید است و با ترکیب یک طراحی جدید و جذاب، قوای محرکه فوقالعاده قوی و آخرین فناوریهای کمک راننده، خود را به عنوان یک رقیب جدی در بازار لوکس جهانی معرفی کرده است. البته تا این لحظه، قیمت نهایی و تاریخ عرضه بینالمللی آن اعلام نشده است.
منبع ترجمه: carnewschina
source