در یک رویداد باشکوه و به یادماندنی، کلوپ رسمی مرسدس بنز ایران به مناسبت فرا رسیدن چهل سالگی یکی از ماندگارترین و محبوبترین محصولات تاریخ این برند آلمانی، یعنی اتاق W124 (که در ایران به نام “بنز کپل” شهرت دارد)، اقدام به برگزاری یک تور تفریحی – گردشی ویژه از تهران تا میگون نمود. این گردهمایی عظیم، که با استقبال کمنظیر مالکان و علاقهمندان به خودروهای کلاسیک و مدرن مرسدس بنز همراه بود، بار دیگر نشان داد که عشق به این ستارهی سه پر، مرزها و نسلها را درنوردیده و در قلب ایرانیان نیز جایگاهی ویژه و دیرینه دارد.
شکوهی از نسلهای مختلف در یک مسیر
این تور هیجانانگیز که توسط کلوپ رسمی مرسدس بنز ایران و با همکاری و پشتیبانی هیئت شمیرانات و رودبارقصران برگزار شد، فرصتی بینظیر برای تماشا و تجلیل از میراث مهندسی آلمان بود. نکته برجسته این رویداد، حضور چشمگیر و متمرکز حدود ۳۵ دستگاه از انواع تیپهای W124 بود که تنوع بینظیر این اتاق جاودانه را به نمایش گذاشت.
شرکتکنندگان، انواع مدلهای W124 را در کنار یکدیگر به نمایش گذاشتند؛ از مدلهای کلاسیک سدان (W124) که نماد دوام و مهندسی فوقالعاده هستند، تا مدلهای جذاب کوپه (C124) با طراحی اسپرت و جوانپسند، و همچنین نسخههای کاربردی و کمیاب استیشن واگن (S124) که در ایران کمتر دیده شدهاند. در این گردهمایی، تمام سریهای این خودرو، شامل مدلهای پیش از فیسلیفت (Pre-Facelift) که اصالت دهه ۸۰ میلادی را فریاد میزنند و مدلهای پس از فیسلیفت (Facelift) یا همان E-Classهای اولیه که نشانه گذار مرسدس بنز به دهه ۹۰ میلادی هستند، حضور داشتند. این تفاوتها در جزئیاتی مانند طراحی جلوپنجره، سپرهای جانبی و جزئیات کابین کاملا مشهود بود.
تور باشکوه مرسدس بنز W124حضور افتخاری دیگر ستارگان
علاوه بر تمرکز بر اتاق W124، این رویداد میزبان تعدادی از خودروهای کلاسیک و مدرن دیگر مرسدس بنز نیز بود که بر جذابیت و غنای بصری تور افزود. خودروهایی نظیر SLK نسل اول (R170)، رودستری مدرن-کلاسیک که نماد نوآوری در طراحی سقفهای تاشو فلزی است. G-Class (اتاق G-Wagen)، شاسیبلند افسانهای و آفرودر همیشهحاضر مرسدس بنز که به نماد قدرت و پایداری این برند بدل شده است.
مسیر تهران به میگون با طبیعت کوهستانی و جادههای دلانگیز خود، بستری عالی برای نمایش قدرت، ایمنی و راحتی رانندگی این خودروها فراهم آورد و علاقهمندان، از یک رانندگی خانوادگی در کنار یکدیگر لذت بردند.
چهار دهه دوام، کیفیت و مهندسی برتر
سال ۱۹۸۴ میلادی نقطه عطفی در تاریخ سدانهای سایز متوسط مرسدس بنز بود، چرا که مدل W124 رسما معرفی شد. این خودرو که جانشین شایسته اتاق محبوب W123 بود، بهسرعت استانداردهای جدیدی را در صنعت خودروسازی جهان تعریف کرد و لقب “اورانجینیرد” یا فوق مهندسی شده را به خود اختصاص داد.
چهل سالگی مرسدس بنز W124تاریخچه و میراثی از برونو ساکو
طراحی W124 توسط استاد مشهور ایتالیایی، برونو ساکو (Bruno Sacco)، سرطراح وقت مرسدس بنز، انجام گرفت. فلسفه طراحی ساکو بر سادگی، زیبایی ماندگار و کارایی بینقص استوار بود. W124 نه تنها از نظر ظاهری، بلکه در زیر پوست خود نیز انقلابی بود.
آیرودینامیک پیشرو: ضریب درگ بسیار پایین 0.28 (در برخی مدلها) برای آن دوران، نشاندهنده توجه ویژه به مهندسی آیرودینامیک بود که به مصرف سوخت و سرعت بالاتر کمک شایانی میکرد. این اتاق در زمان خود یکی از ایمنترین خودروهای جهان بود و با بهرهگیری از مناطق جذب انرژی (Crumple Zones) و ساختار مقاوم بدنه، جان سرنشینان را به خوبی حفظ میکرد. استفاده از سیستم تعلیق چندپیوندی (مولتی لینک) در عقب خودرو، که امروزه به یک استاندارد در خودروهای مدرن تبدیل شده، برای اولین بار به صورت گسترده در این کلاس توسط مرسدس بنز معرفی شد که هندلینگ و پایداری آن را به شکل چشمگیری بهبود بخشید.
تولد کلاس E
در سال ۱۹۹۳ میلادی و در پی یک فیسلیفت گسترده، مرسدس بنز تصمیم گرفت تا سیستم نامگذاری محصولات خود را تغییر دهد. در این دوره، W124 رسما تبدیل به اولین نسل از E-Class شد. این تغییر نام با اصلاحاتی در طراحی مانند جلوپنجره یکپارچه با کاپوت (معروف به جلوپنجره فیسلیفت)، تغییر در طراحی چراغهای عقب، و بهبود در آپشنها همراه بود.
مرسدس بنز W124مدلهای خاص و پرفورمنس
W124
فقط یک سدان لوکس و بادوام نبود، بلکه میزبان برخی از خاصترین و پرقدرتترین مدلهای تاریخ مرسدس بنز نیز بوده است. E500، این مدل افسانهای، یک سدان پرفورمنس با همکاری مشترک مرسدس بنز و پورشه ساخته شد. این خودرو به موتور V8 با حجم ۵.۰ لیتری مجهز بود و تنها با ظاهری کمی متفاوتتر (مانند گلگیرهای برآمده و ارتفاع کمتر) عرضه شد. تولید محدود و عملکرد خیرهکننده این مدل (شتاب صفر تا صد در حدود ۶.۱ ثانیه)، آن را به یک آیتم بسیار گرانبها در کلکسیونهای امروزی تبدیل کرده است.
جایگاه W124 در ایران
اتاق W124 از زمان ورود به بازار ایران، به دلیل کیفیت ساخت فوقالعاده، دوام مثالزدنی و ظاهر رسمی اما شیک خود، به سرعت جایگاه ویژهای در میان مصرفکنندگان و علاقهمندان به خودروهای لوکس پیدا کرد. لقبهایی چون “کپل” و “بنز کپل” به دلیل طراحی عضلانی و در عین حال جمعوجور آن (در مقایسه با اتاقهای بزرگتر آن دوران) در میان مردم رایج شد. امروزه، علیرغم گذشت ۴۰ سال از زمان تولید، W124 در ایران همچنان به عنوان نمادی از عصر طلایی مهندسی مرسدس بنز شناخته میشود. مالکان این خودروها، نه تنها به دلیل ارزش مادی، بلکه به خاطر حس نوستالژی، سواری فوقالعاده راحت و احساس امنیت بینظیری که این خودرو منتقل میکند، با عشق و وسواس فراوان از آنها نگهداری میکنند.
تور باشکوه مرسدس بنز W124 در چهل سالگی افسانه “کپل”اهداف کلوپ رسمی مرسدس بنز ایران
برگزاری چنین تورهایی توسط کلوپ رسمی مرسدس بنز ایران و حمایت هیئتهای منطقهای، صرفا یک گردهمایی خودرویی نیست، بلکه اهداف والاتری را دنبال میکند. به طور مثال تجلیل و معرفی مدلهایی مانند W124 به نسلهای جدید، به منظور حفظ تاریخچه خودروسازی و برند مرسدس بنز در ایران از مهمترین اهداف این کلوپ بهشمار میرود. همچنین ایجاد انسجام در جامعه مالکان و فراهم آوردن فضایی دوستانه و رسمی برای تبادل نظر، تجربیات فنی و ارتقای دانش نگهداری خودروهای مرسدس بنز از دیگر اهداف کلوپ رسمی مرسدس بنز در ایران است. از طرفی ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و مسئولانه، با برگزاری رویدادها در چارچوب قوانین و با تمرکز بر رانندگی جمعی و ایمن در جادهها، بعد مسئولیت اجتماعی و فرهنگسازی این دست از مراسمها را پررنگتر خواهد کرد.
این تور موفقیتآمیز، بار دیگر ثابت کرد که W124 نه یک خودروی قدیمی، بلکه یک “کلاسیک مدرن” و نمادی زنده از مهندسی بینظیر آلمان است که همچنان قلب علاقهمندان در سراسر جهان و به ویژه در ایران را به تپش وا میدارد. جامعه مرسدس بنز ایران، با حفظ این میراث ارزشمند، نقشی مهم در تداوم این داستان پرشکوه ایفا میکند.
source