شرکت جنسیس (Genesis)، زیرمجموعه لوکس هیوندای (Hyundai)، بیش از یک سال است که در حال آمادهسازی برای معرفی زیربرند جدید خود، یعنی ماگما(Magma) است. این برند جدید، بازوی عملکردی (Performance Arm) جنسیس خواهد بود تا این شرکت را بالاخره در کنار رقبای بزرگی چون بامو M (BMW M) و مرسدس-آامگ (Mercedes-AMG) قرار دهد.
در حالی که زیربرند هیوندای N (Hyundai N) با خودروهایی مثل آیونیک ۵ اِن (Ioniq 5 N) بر بخش سرگرمکننده و پیستمحور تمرکز دارد، هدف از ماگماتبدیل شدن به همتای لوکس این حوزه است؛ خودروهایی با پایداری بیشتر، تجملگرایی بالاتر و عملکرد جدیتر. سرنخهای اولیه از جنسیس به سمت مفهوم «عملکرد بالا و لوکس» (Luxury High Performance) اشاره داشت که با لایهای از پالایش فنی همراه است تا بخش لوکس بودن آن کاملاً حفظ شود.
پس از مجموعهای پیوسته از تیزرها (Teasers) و پروتوتایپها (Prototypes)، اکنون اولین مدل تولیدی ماگما معرفی شده است: GV60 ماگما. این کراساوور الکتریکی (Electric Crossover) که جنسیس آن را به عنوان اولین خودروی تمام الکتریکی اختصاصی خود معرفی کرده بود، اکنون تبدیل به یک پرچمدار در مسیر عملکردی این برند در دهه آینده میشود.

قدرت و عملکرد فنی خیرهکننده
مدل تولیدی جیوی۶۰ ماگما با هدف آزادسازی «مهارتهای پنهان رانندگی» شما، محتوای فنی بیشتری نسبت به مدل مفهومی قبلی ارائه میدهد. اعداد و ارقام اعلامشده نزدیک به انتظارات است و مشخصات فنی آن به شرح زیر است:
|
مشخصه فنی |
حالت استاندارد (Standard) |
حالت بوست (Boost Mode) |
|
قدرت (Horsepower) |
۶۰۱ اسب بخار |
۶۴۱ اسب بخار |
|
گشتاور (Torque) |
۷۴۰ نیوتن متر |
۷۹۰ نیوتن متر |
|
تعداد موتور |
تنظیمات دو موتوره (Dual-Motor Setup) |
– |
|
زمان فعالسازی بوست |
– |
حداکثر تا ۱۵ ثانیه |
ویژگیهای عملکردی:
- حداکثر سرعت: ۲۶۴ کیلومتر بر ساعت
- شتابگیری: با استفاده از لانچ کنترل (Launch Control)، این خودروی برقی از صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۰.۹ ثانیه طی میکند.

بهینهسازی شاسی و تعلیق:
تنظیمات شاسی (Chassis Tuning) فراتر از ترفندهای نرمافزاری ساده رفته است. مجموعهای از تغییرات مکانیکی به هدف جنسیس برای دستیابی به «کنترل مسحورکننده» کمک میکنند:
- بوشهای (Bushings) جدید: قطعات لاستیکی یا پلیمری که ارتعاشات را جذب میکنند، برای عملکرد بهتر تعویض شدهاند.
- هندسه (Geometry) اصلاح شده: تنظیمات زوایای تعلیق بازنگری شدهاند.
- نقشهبرداری مجدد تعلیق (Recalibrated Suspension Mapping): تنظیمات نرمافزاری و مکانیکی سیستم تعلیق کاملاً باز تنظیم شدهاند.
طراحی تهاجمی و کاربردی

از نظر بصری، نسخه ماگما نسبت به مدل استاندارد جیوی۶۰ عریضتر، کوتاهتر و کاربردیتر است.
- ارتفاع: ارتفاع کلی بدنه تقریباً ۲۰.۳۲ میلیمتر (۰.۸ اینچ) نسبت به مدل معمولی کاهش یافته است.
در مقایسه با مدل مفهومی اولیه، نسخه تولیدی همچنان همان ابهت و ظاهر تهاجمی را حفظ کرده است، اما برخی از جزئیات طراحی بیش از حد سبکپردازی شده کاهش یافته و از تریمهای مشکیکاری شده (Blacked-out Trims) استفاده شده است.
- بهبودهای آیرودینامیک ظاهری:
- سپر جلو: سپر جلوی جدید با سه سوراخ برای بهبود جریان هوا به کار رفته است.
- گلگیرها (Fenders): گلگیرهای عریضتر، ظاهر خودرو را محکمتر نشان میدهند.
- رینگ و لاستیک: رینگهای فورجکاریشده ۲۱ اینچی انحصاری ماگما و لاستیکهایی با عرض ۲۷۵ میلیمتر، ظاهر خودرو را قویتر میکنند.
- قطعات آیرودینامیک: قطعات کاربردی کناری رکاب (Side-skirt Aero Pieces)، دیفیوزر عقب (Diffuser) و یک اسپویلر (Spoiler) هدفمند در عقب، به افزایش نیروی رو به پایین (Downforce) کمک میکنند.
فضای داخلی لوکس با حال و هوای عملکردی
کابین این مدل، اگرچه تصویری از آن ارائه نشده، اما از همان فرمول طراحی پیروی میکند: نشانههای لوکس بودن حفظ شدهاند، اما فضا به سمت عملکرد و هیجان تغییر یافته است.
- تغییرات فضای داخلی:
- پوشش داخلی: متریال چامود (Chamude) که نوعی جیر مصنوعی است، صندلیها، کنسول و پنلهای درب را میپوشاند.
- دوخت و رنگ: دوختهایی به رنگ نارنجی و خاکستری به همراه رنگ کمربندهای ایمنی مخصوص ماگما استفاده شده است.
- فرمان: فرمان دارای طراحی لبه (Rim Design) مخصوص، برند ماگما و لهجههای نارنجی روی دکمههای حالت رانندگی (Drive Mode) و بوست (Boost) است.
- صفحه نمایش عملکردی: یک رابط کاربری دیجیتال انحصاری ماگما ، جایگزین صفحه نمایشگر استاندارد میشود و یک نمایشگر عملکردی سهدایرهای دارد که اطلاعات مهمی مثل دمای موتور، نیروی جی (G-force)، زمان بوست و موارد دیگر را نشان میدهد.
ویژگیهای رانندگی دیجیتال:
قابلیتهایی مانند تعویض دنده مجازی (Virtual Gear Shift)، حالت دریفت (Drift Mode) (مشابه بهینهساز دریفت N در آیونیک ۶ ان) و کنترلهای ویژه باتری با عملکرد بالا، از طریق رابط کاربری مخصوص خود قابل دسترسی هستند.
عرضه در بازارهای جهانی
جیوی۶۰ ماگما ابتدا امسال در کره جنوبی به فروش خواهد رسید، اما در سال ۲۰۲۶ وارد بازارهای اروپا و آمریکای شمالی خواهد شد. جزئیات قیمتگذاری و زمان دقیق در دسترس بودن احتمالاً نزدیک به عرضه رسمی به بازار منتشر خواهد شد.
منبع ترجمه: autoblog
source