به گزارش پرشین خودرو، یازدهمین همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا با اعلام اجرای ۸۱ پروژه کیفی در محصولات این گروه و تأکید مدیران ارشد بر «پایدارسازی کیفیت»، «مشارکت کارکنان» و «بهکارگیری هوش مصنوعی در فرایندهای کیفی» برگزار شد.
۸۱ پروژه کیفی و تمرکز بر مشتری
مهدی رادمنش قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در مراسم یازدهمین همایش کیفیت، با بیان اینکه ۸۱ پروژه کیفی در سطح گروه تعریف شده است، تأکید کرد: با نزدیک شدن به پایان سال، این پروژهها باید به نتیجه برسند و اثرات آن برای مشتریان محسوس باشد.
وی با اشاره به تجربه موفق پروژههای کیفی در خودروی شاهین گفت: این محصول امروز بهعنوان «کیفیترین خودروی داخلی» شناخته میشود و همین رویکرد باید در سایر محصولات نیز اجرا شود.
رادمنش همچنین بر تمرکز بر خواست مشتری و رعایت اصول مشتریگرایی بهعنوان یکی از مهمترین الزامات استانداردهای ایزو تأکید کرد و افزود: تعهد و دقت مدیران ارشد و میانی در اجرای اصول کیفی نقش تعیینکننده دارد.
وی با تأکید بر مشارکت کارکنان در فرآیند کیفیسازی محصولات گفت: هیچیک از فرآیندهای کیفی بدون حضور و مشارکت تمام ارکان تولید محقق نمیشود و استفاده از ایدههای نو و خلاقانه در این مسیر ضروری است.

حرکت بهسوی فرآیندمحوری و هوش مصنوعی
قائممقام مدیرعامل سایپا اصلاح فرآیندها را مهمترین پیشنیاز برای ایجاد کیفیت پایدار دانست و ادامه داد: مدیریت سیستمی، ایجاد سیستمهای یکپارچه و انتقال متمرکز اطلاعات تأثیر قابلتوجهی بر ارتقای کیفیت خواهد داشت.
وی از اجرایی بودن این روند در سایپا و تعمیم آن به دیگر شرکتهای گروه در آینده نزدیک خبر داد.
رادمنش انتقال صحیح و بهموقع اطلاعات به ذینفعان را عاملی مهم برای جلوگیری از برداشتهای نادرست عنوان کرد و افزود: تمامی اقدامات کیفی باید مستند و مبتنی بر معیارهای دقیق و قابل اندازهگیری باشد.
وی همچنین بر ضرورت حرکت به سمت بهرهگیری از هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت: کمیته هوش مصنوعی در گروه سایپا تشکیل شده و حوزه کیفیت میتواند بهرهمندی قابلتوجهی از آن داشته باشد.
الزامات کیفی در حوزه خدمات پس از فروش
سیدمحمد تهامی معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا، اظهار کرد: کیفیت از مرحله تکوین و توسعه آغاز میشود و خوشبختانه تمامی الزامات کیفی مورد نیاز تدوین و جاری شده است. همچنین الزامات کیفی در حوزه خدمات پس از فروش و تأمینکنندگان نیز تهیه شده و در حال اجراست.
وی با اشاره به سه محور اصلی کیفیت گفت: در حوزه تأمین قطعات و با وجود شرایط خاص، توانستیم قطعات جدید را از تأمینکنندگان دریافت و شرایط کیفی آنها را برای رسیدن به استانداردهای لازم دنبال کنیم.
تهامی درباره تکمیلکاری خودروها نیز توضیح داد: با شناسایی ریسکهای کیفی موجود و ارائه راهکار، بخش زیادی از مشکلات رفع شده است.
وی خاطرنشان کرد: در خرید قطعات خارجی نیز حضور فعال همکاران حوزه کیفیت نسبت به گذشته پررنگتر و اثربخشتر بوده است.