ابهام در واردات خودروهای سنگین؛ خودروهای اسقاطی گران‌تر می‌شوند؟

ابهام در واردات خودروهای سنگین
ابهام در واردات خودروهای سنگین

مصوبه مشروط واردات خودروهای سنگین در حالی ابلاغ شده است که با توجه به تأکید بر «خودروی مشابه» به نظر می‌رسد خودروهای اسقاطی گران‌تر می‌شوند. در واقع تبصره جدیدی که به ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو افزوده شده، ابهام در واردات خودروهای سنگین را بیش‌تر کرده است.


اکستریم QX


اکستریم QX

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تبصره جدید دولت درباره واردات خودروهای سنگین ابلاغ شده است. هیات وزیران با افزودن یک تبصره به ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو، شرط جدید برای واردات خودروهای سنگین تعیین و آن را منوط به اسقاط خودروی مشابه کرده است. دولت در جدیدترین تصمیم، واردات خودروهای سنگین به کشور را به اسقاط خودروی فرسوده مشابه منوط کرد. این تصمیم در جلسه هفته گذشته هیات دولت (چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴)، با موضوع اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو اتخاذ شد تا واردات خودروهای سنگین تنها در ازای اسقاط ناوگان فرسوده انجام شود.این تصمیم بنا به دلایل متعددی اتخاذ شده است؛ از یک سو تفاوت نرخ گازوئیل با کشورهای همسایه، جذابیت زیادی به قاچاق آن داده است و از سوی دیگر منجر به افزایش فشارهای مالی به دولت شده است.

همچنین بر اساس آمار، بیش از ۳۸۰ هزار کامیون و اتوبوس در کشور وجود دارد که حدود ۴۰ درصد آنها بالای ۲۵ سال عمر دارند. این خودروهای فرسوده سالانه بیش از ۱۵ میلیون لیتر سوخت اضافی مصرف می‌کنند و معادل ۲٫۵ میلیون خودروی سواری آلودگی تولید می‌کنند.

به عبارت دیگر خودروهای سنگین فرسوده تا ۴۰ درصد بیش‌تر از خودروهای به‌روز و استاندارد مصرف سوخت دارند.
بنابراین به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار با توجه به چالش‌های مالی و بودجه‌ای و افزایش مصرف، قاچاق، یارانه، آلودگی و هدررفت منابع این تصمیم را اتخاذ و بر اسقاط خودروی مشابه تأکید کرده است.

به بیان دیگر، مصوبه اخیر دولت با مشروط کردن واردات خودروهای سنگین در تلاش است که روند نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل باری را تسریع کند و در عین حال مصرف سوخت را نیز مدیریت کند.

اما نکته مهمی که باید در خصوص آن شفاف‌سازی شود این است که آیا تأکید بر خودروی مشابه قطعی و لازم‌الاجرا است یا اینکه واردکنندگان می‌توانند معادل ریالی آن را پرداخت و یا گواهی اسقاط سواری و موتورسیکلت هم ارائه کنند، چراکه پیش از این تأکید بر ارائه گواهی اسقاط منجر به افزایش شدید قیمت خودروهای فرسوده شده بود و فعالان این بخش از بازار خودرو را با چالش‌های بسیار زیادی همراه کرده بود. همچنین افزایش قیمت گواهی اسقاط، قیمت تمام‌شده را نیز تحت تأثیر قرار داده بود. بنابراین در شرایط فعلی و پیش از آغاز رسمی، به نظر می‌رسد سیاست‌گذار باید به صورت مشخص این ابهام تبصره را روشن کند تا دلالی دوباره در این بخش باز هم شکل نگیرد.

source

توسط khodrocamp.ir