ویدیو بررسی گروه کروز در توسعه و بومی‌سازی سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی

تحلیل هویت‌سازی بومی در خودروهای داخلی؛ مروری بر نقش گروه کروز در توسعه و بومی‌سازی سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی

تکنولوژی‌های مربوط به سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی (Infotainment) در خودروهای مدرن، از اجزای حیاتی و تعیین‌کننده تجربه کاربری به شمار می‌روند. در بازار ایران، که عموماً میزبان محصولاتی با ریشه‌های خارجی (اعم از اروپایی یا چینی) است، بومی‌سازی این بخش از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ چراکه تعامل روزمره کاربر با خودرو بیش از هر جای دیگری در این سیستم‌ها رخ می‌دهد. در این راستا، اقدام گروه کروز در بومی‌سازی کامل و توسعه سیستم‌های اینفوتینمنت در داخل کشور، یک تحول فنی و هویتی محسوب می‌شود. این حرکت نه تنها به قطع وابستگی‌های فنی کمک می‌کند، بلکه زمینه را برای ایجاد یک “تجربه دیجیتال ایرانیزه” در خودرو فراهم می‌آورد.

گروه کروز با سال‌ها سابقه در تأمین قطعات کلیدی خودرو، با تمرکز بر بومی‌سازی، تلاش کرده تا یک پلتفرم هوشمند کاملاً داخلی برای مدیریت اطلاعات، مسیریابی و سرگرمی در خودروهای داخلی ایجاد کند. این رویکرد، در حالی که از نظر فنی باید با استانداردهای جهانی هم‌تراز باشد، این امکان را می‌دهد که چالش‌های ارتباطی و محتوایی بازار ایران (مانند پشتیبانی از نقشه و خدمات محلی، زبان فارسی استاندارد و …) به‌صورت بهینه مرتفع شوند.

ویژگی‌های کلیدی بومی‌سازی؛ از پلتفرم سخت‌افزاری تا تجربه کاربری

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در بومی‌سازی، توسعه پلتفرم سخت‌افزاری است که بتواند با معماری الکترونیکی خودروهای مختلف داخلی، نظیر محصولات ایران‌خودرو و سایپا، سازگاری کامل داشته باشد. این امر شامل طراحی و تولید ماژول‌های الکترونیکی، نمایشگرهای با کیفیت بالا، و پردازنده‌هایی است که قابلیت اجرای نرم‌افزارهای پیچیده و پردازش داده‌های کمک‌راننده را داشته باشند.

معماری سیستم و امنیت سایبری

در طراحی سیستم بومی کروز، توجه به معماری الکترونیکی (E/E Architecture) خودرو بسیار حیاتی است. اینفوتینمنت‌های مدرن صرفاً نمایشگر نیستند؛ بلکه بخشی از شبکه CAN یا اترنت خودرو هستند که با یونیت‌های کنترل الکترونیکی (ECU) و سیستم‌های کمکی راننده (ADAS) تبادل اطلاعات می‌کنند. بومی‌سازی این بخش نیازمند یکپارچه‌سازی پروتکل‌های ارتباطی و در عین حال، تضمین امنیت سایبری است تا از نفوذ و دست‌کاری احتمالی جلوگیری شود. این نقطه، می‌تواند یک مزیت رقابتی مهم در مقایسه با سیستم‌های وارداتی باشد که کنترل کد و دسترسی به آن‌ها محدودتر است.

توسعه نرم‌افزار و رابط کاربری فارسی

تمرکز اصلی بومی‌سازی بر تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) است. سیستم‌های کروز با تمرکز بر زبان و نگارش استاندارد فارسی، تلاش می‌کنند تا یکپارچگی بصری و منطقی با محیط و فرهنگ استفاده‌کننده ایرانی داشته باشند. این بومی‌سازی فراتر از ترجمه صرف است و شامل موارد زیر می‌شود:

نقشه‌خوانی و مسیریابی بومی: ادغام کامل با ارائه‌دهندگان سرویس‌های نقشه‌خوانی داخلی (مانند سرویس‌های مسیریابی شناخته‌شده در ایران) که داده‌های ترافیکی دقیق و به‌روز از خیابان‌های داخلی ارائه می‌دهند.

پشتیبانی از فرمت‌های محلی: قابلیت سازگاری با فرکانس‌های رادیویی، استانداردهای مخابراتی و حتی فرمت‌های محتوایی که در ایران رایج‌تر هستند.

سفارشی‌سازی خدمات: امکان اضافه کردن اپلیکیشن‌ها و خدمات محلی (مانند اپلیکیشن‌های پرداخت یا خدمات خودرویی) که در نسخه‌های بین‌المللی وجود ندارند.

نقطه ضعف بالقوه: یکی از چالش‌های همیشگی در بومی‌سازی‌های نرم‌افزاری، به‌روزرسانی مداوم و همگامی با سرعت پیشرفت تکنولوژی جهانی است. اگر پلتفرم بومی شده فاقد یک ساختار قوی به‌روزرسانی از راه دور (OTA) و پشتیبانی بلندمدت باشد، در طول چند سال از نظر قابلیت‌ها از رقبای بین‌المللی عقب خواهد افتاد.

رقابت و جایگاه‌سازی در بازار داخلی؛ گامی به سوی هویت‌بخشی فناورانه

بومی‌سازی سیستم اینفوتینمنت توسط گروه کروز را باید در چارچوب یک استراتژی کلان‌تر برای حفظ ارزش افزوده و ایجاد هویت فنی در خودروهای داخلی دید. در حالی که عمده رقابت در بازار ایران بر سر قیمت، توان پیشرانه یا سطح تجهیزات ظاهری است، کیفیت و کارایی سیستم‌های دیجیتال می‌تواند به یک عامل تمایزدهنده کلیدی تبدیل شود.

رقبای مستقیم و جایگاه پیشنهادی

رقبای این سیستم بومی در دو دسته قرار می‌گیرند:

سیستم‌های وارداتی OEM/OES: این سیستم‌ها به‌صورت فابریک بر روی خودروهای چینی یا مونتاژی عرضه می‌شوند که معمولاً از پلتفرم‌های اندرویدی یا لینوکسی با بومی‌سازی حداقلی استفاده می‌کنند. برتری سیستم کروز در این زمینه، در عمق یکپارچگی فنی با سیم‌کشی و ECU خودرو، و همچنین پشتیبانی محلی طولانی‌مدت است.

سیستم‌های افترمارکت: سیستم‌های غیرفابریک و متفرقه که با کیفیت‌های بسیار متنوع در بازار نصب می‌شوند. در این رقابت، کروز به دلیل تولید تحت نظارت خودروساز (به‌عنوان قطعه‌ساز اصلی)، از نظر گارانتی، کیفیت قطعات و سازگاری الکترونیکی برتری مطلق دارد.

جایگاه پیشنهادی: این سیستم بومی‌شده، فرصت استانداردسازی و ارتقاء سطح کیفی کابین خودروهای داخلی را فراهم می‌آورد، و می‌تواند به‌عنوان یک “امضای دیجیتال” برای محصولات ملی عمل کند. اگر این بومی‌سازی با موفقیت گسترش یابد، در آینده خریدار خودرو داخلی نه تنها به‌دنبال کیفیت مکانیکی، بلکه به‌دنبال یک تجربه دیجیتال بومی و باکیفیت خواهد بود.

فرصت‌های آتی و توسعه اکوسیستم

گروه کروز می‌تواند با توسعه این پلتفرم، در آینده آن را به یک اکوسیستم نرم‌افزاری باز (یا نیمه‌باز) تبدیل کند. این امر اجازه می‌دهد تا توسعه‌دهندگان ایرانی بتوانند اپلیکیشن‌های متنوعی را برای این پلتفرم طراحی کنند (شبیه به Car Play یا Android Auto). چنین رویکردی نه تنها قابلیت‌های سیستم را به‌طور نمایی افزایش می‌دهد، بلکه آن را به یک هاب خدماتی در خودرو تبدیل می‌کند که فراتر از مسیریابی و موسیقی عمل می‌کند. در نهایت، موفقیت این پروژه می‌تواند یک الگو برای بومی‌سازی سایر تکنولوژی‌های پیچیده در صنعت خودرو ایران باشد و وابستگی‌های حیاتی را کاهش دهد.

source

توسط khodrocamp.ir