بسیاری از علاقهمندان، خودروهای کامپکت اسپرت (Sport Compacts) را دوست دارند، اما عدهای دیگر ترجیح میدهند یک خودروی عملکردی (Performance Car) داشته باشند که کمی هم ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته باشد. فارغ از نظرات مختلف در مورد کراساوورهای داغ (Hot Crossovers)، باید پذیرفت که این بخش از بازار به یک منبع درآمد مهم و پرسود برای خودروسازان در سراسر جهان تبدیل شده است.

به همین دلیل است که ما شاهد معرفی مدلهایی مانند فولکسواگن T-Roc R هستیم. این خودرو در اصل، همان گلف R (Golf R) است که پوستهای متفاوت دارد و حدود ۳.۸ سانتیمتر (تقریباً یک و نیم اینچ) ارتفاع بیشتری نسبت به همتای هاچبک خود دارد. نکته مهم اینجا این است که T-Roc R نیروی خود را از نسخه ارتقاءیافته همان موتور آشنای ۲.۰ لیتری توربوشارژ EA888 (که در گلف GTI هم استفاده میشود) میگیرد و قدرت آن را تا ۳۰۰ اسب بخار افزایش میدهد.
اولین نسل T-Roc R در فوریه سال ۲۰۱۹ رونمایی شد، اما متأسفانه هرگز به بازار ایالات متحده آمریکا عرضه نشد. در واقع، آمریکای شمالی حتی نسخههای استاندارد و معمولیتر T-Roc را هم دریافت نکرد، چرا که فولکسواگن تصمیم گرفت به جای آن، مدل تائوس (Taos) را در آنجا عرضه کند.
نسل بعدی در راه بازارهای جهانی (به جز آمریکا!)

نسل کاملاً جدید فولکسواگن T-Roc در اوایل سال جاری میلادی معرفی شد، بنابراین کاملاً قابل انتظار است که به زودی شاهد رونمایی از نسل بعدی T-Roc R باشیم. این موضوع تقریباً قطعی شده است؛ چرا که شعبه انگلستان فولکسواگن (Volkswagen UK) در جریان معرفی نسخه معمولی این خودرو، پیشنمایشی از مدل R را نیز به نمایش گذاشت. زمان دقیق عرضه این خودرو به نمایندگیها در قاره اروپا هنوز مشخص نیست، اما با توجه به اینکه قرار است نسل دومی از آن ساخته شود، میتوان نتیجه گرفت که نسل اول آن در آن مناطق موفق بوده است.
یک موضوع که کاملاً تأیید شده، این است که T-Roc R جدید، قویترین T-Roc R تاریخ خواهد بود، هرچند که عمر و سابقه این مدل خیلی طولانی نیست. همچنین، این خودرو به سیستم هیبریدی خفیف (Mild-Hybridization) مجهز خواهد شد و تغییرات و تنظیمات جزئی دیگری نیز در بخش فنی (زیر کاپوت) و شاسی (Chassis) آن اعمال خواهد شد.
مشخصات فنی: قدرتی همسطح گلف R

نسل قبلی T-Roc R با سیستم چهار چرخ محرک ۴Motion (All-Wheel Drive) عرضه میشد و ۲۹۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر (Nm) گشتاور داشت. این مدل جدید، قدرت را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد، در حالی که گشتاور ثابت میماند.
|
مشخصات فنی |
نسل قبلی T-Roc R |
نسل جدید T-Roc R |
|
نوع موتور |
۲.۰ لیتری توربو (EA888) |
۲.۰ لیتری توربو (EA888) |
|
قدرت خروجی |
۲۹۶ اسب بخار |
۳۲۸ اسب بخار |
|
گشتاور (Torque) |
۴۰۰ نیوتن متر (۲۹۵ پوند-فوت) |
۴۰۰ نیوتن متر (۲۹۵ پوند-فوت) |
|
سیستم انتقال قدرت |
هفت سرعته دوکلاچه (Dual-Clutch) |
هفت سرعته دوکلاچه (Dual-Clutch) |
|
سیستم محرکه |
۴Motion (چهار چرخ محرک) |
۴Motion (چهار چرخ محرک) |

با چنین ارقام قدرتی، T-Roc R بازطراحیشده، اکنون همتراز با گلف R قرار میگیرد. تنها گزینه موجود برای جعبهدنده (Transmission) نیز یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه (Dual-Clutch Transmission – DCT) خواهد بود که تعویض دندههای سریع و کارآمدی را ارائه میدهد.
نکته مهم در مورد هیبریدی خفیف: این افزایش قدرت در واقع ارتباطی به سیستم هیبریدی خفیف ندارد. هدف اصلی از نصب این سیستم، بیشتر برای انطباق با قوانین آلایندگی جدید یورو ۷ (Euro 7) است که در آینده نزدیک اجرایی خواهند شد.
این مدل جدید همچنین بهطور استاندارد با آخرین نسخه از سیستم چهار چرخ محرک ۴Motion عرضه میشود و از نظر ظاهری، شامل تغییرات طراحی خاص R و استفاده از مجموعه چرخها و لاستیکهای پهنتر خواهد بود. مجله تخصصی آتوکار (Autocar) نیز گزارش داده است که این خودرو احتمالاً از قطعات سیستم تعلیق (Suspension Components) مدل خاص گلف GTI Edition 50 بهره خواهد برد که پایداری و هندلینگ آن را بهبود میبخشد.
آیا T-Roc R به آمریکا میآید؟
احتمالاً خیر. همانطور که در بالا اشاره شد، به نظر میرسد فولکسواگن آمریکای شمالی به عرضه مدل تائوس (Taos) در بازار خود متعهد است و بعید است که هرگز یک نسخه داغ (Hot Version) از تائوس معرفی شود. هرچند شایعاتی مبنی بر در دست توسعه بودن یک مدل تیگوان R (Tiguan R) وجود دارد. شاید این مدل تیگوان R شانس بیشتری برای عرضه در بازار آمریکا داشته باشد.
منبع ترجمه: autoblog
source