
در پی جدی شدن موضوع افزایش نرخ سوخت، نمایندگان مجلس با ارسال نامهای به مسعود پزشکیان، رییسجمهور، و قرائت آن در صحن علنی مجلس نسبت به عواقب افزایش قیمت بنزین هشدار دادند. همچنین آنان برای جلوگیری از اجحاف در حق مردم پیشنهاد کردند که تخصیص سهمیه براساس کد ملی انجام شود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نمایندگان مجلس در این نامه با اشاره به عدم اجرای پنج راهبردی که پیشتر به رییسجمهور داده بودند، با ارسال نامهای هم با تثبیت قیمتها و هم با افزایش قیمت در شرایط فعلی مخالفت کردند. آنان در این نامه ضمن هشدار نسبت به عواقب افزایش قیمت بنزین، پیشنهاد کردند که سهمیه به کد ملی افراد اختصاص یابد.
این نامه عصر دیروز در جلسه علنی نوبت عصر توسط احمد نادری، عضو هیئترئیسه مجلس، خطاب به مسعود پزشکیان، رییسجمهور، درباره «ناترازی تولید و مصرف بنزین» قرائت شد.
متن نامه مجلس به رییس دولت چهاردهم
«جناب آقای دکتر پزشکیان
رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
همانگونه که استحضار دارید، ناترازی تولید و مصرف بنزین که هر سال در حال تشدید است، کسری بودجه و ارزبری قابلتوجهی را به کشور تحمیل کرده است. تولید بنزین پالایشگاههای داخلی در سال جاری در بهترین شرایط برابر با ۱۰۷ میلیون لیتر در روز خواهد بود، در حالی که میانگین فروش در جایگاهها به بیش از ۱۲۷ میلیون لیتر رسیده است و حداقل ۲۰ میلیون لیتر باید از طریق واردات یا اختلاط، با ارزشی بالغ بر ۴ میلیارد دلار (معادل ۲۸۰ هزار میلیارد تومان) تأمین شود.
جنابعالی مستحضرید که این مقدار تأمین بودجه ریالی و ارزی برای واردات بنزین، تأثیرات منفی شدیدی بر تشدید کسری بودجه و ناترازی ارزی کشور گذاشته و تورم شدیدی را بر گرده مردم تحمیل خواهد کرد.
از سال گذشته، مجلس بهخوبی واقف بود که اگر سیاستهای مدیریت مصرف صورت نپذیرد، همین مقدار احتیاج به واردات بنزین خواهیم داشت. لذا پس از اصرار شما بر افزایش بودجه واردات بنزین در زمان تصویب قانون بودجه، ما نمایندگان ملت در جز (ت) تبصره ۳ قانون مذکور مقرر داشتیم که همزمان با واردات بنزین، دستگاههای اجرایی مکلفاند پنج اقدام راهبردی زیر را در زمینه کاهش مصرف انجام دهند تا نیاز به واردات کمتر شده و تورم ناشی از آن به همه مردم، خصوصاً خانوادههای فاقد خودرو، تحمیل نشود:
۱. انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو
۲. تنوعبخشی به سبد سوخت کشور از طریق افزودن گاز مایع (LPG) به این سبد تا ۵۰۰ هزار تن به قیمت یارانهای نرخ اول بنزین (۱۵۰۰ تومان)
۳. اختصاص سه درصد از منابع حاصل از کشف سوخت قاچاق به اقدامات قانونی کاهش قاچاق
۴. تسهیل واردات اتوبوس، کشنده، خودروی سواری و موتورسیکلت از نوع برقی یا هیبریدی
۵. واردات و عرضه بنزین ویژه یا سوپر از طریق بخش خصوصی
متأسفانه شنیده شده است که دولت، بهجای انجام تکلیفهای غیرقیمتی موجود در قوانین برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۴، و در حالیکه هنوز هیچیک از سیاستهای پنجگانه فوق را اجرایی نکرده است، علاوه بر تداوم واردات بنزین، افزایش قیمت کارت سوخت جایگاه را نیز تصویب کرده است. نتیجه این اقدامات، افزایش قیمت مؤثر بنزین برای عموم مردم خواهد بود.
لذا ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شما، بهعنوان شخصی که سالها همکار ما بودهاید و از سلامت نفس، روحیه عدالتطلبانه و سجایای ضد فساد شما مطلع هستیم، میخواهیم در برابر اهمال یا مقاومت دستگاههایی که مسئول اجرای سیاستهای پنجگانه غیرقیمتی فوق هستند، با صلابت ایستادگی کنید.
تأکید میشود که برای الزام به استفاده از سهمیههای شخصی و شفافسازی فروش جایگاهها، اجرای تکلیف بودجه ۱۴۰۴ مبنی بر «انتقال سهمیه بنزین یارانهای از کارت سوخت به کارت بانکی» از همه مهمتر است. در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد مصرف بنزین کشور، معادل ۵۰ میلیون لیتر در روز، بهصورت بینام و از طریق کارت اضطراری جایگاهها صورت میگیرد که متأسفانه وضعیت مصرفکننده نهایی در آن قابل رصد نیست؛ زیرا کارت سوخت جایگاه بینام است و حتی کارت سوختهای شخصی نیز در واقع شخصی نیستند، بلکه مربوط به صاحب اولیه خودرو هستند، در حالیکه باید منطبق با شخص تحویلگیرنده سوخت باشد.
آقای رئیسجمهور
ما با تثبیت قیمتها طی چند سال موافق نیستیم و تغییر تدریجی قیمت را قبول داریم، اما لطفاً سیاستهای غیرقیمتی را جایگزین گرانسازی با شوک قیمتی برای عموم مردم کنید و ابتدا نسبت به شفافسازی و جمعآوری دادههای مصرف اقدام نمایید تا سره از ناسره مشخص شود و شیوههای قاچاق و بدمصرفی برایتان عیان گردد، سپس نسبت به تنظیمگری و اعمال سیاستهای قیمتی اقدام کنید. برای این کار، چارهای جز اجرای سیاست تخصیص سهمیه بر اساس کد ملی وجود ندارد.
چرا شخصی که تنها یک خودرو دارد، با اشخاصی که دهها خودرو دارند، در دریافت سهم بنزین تفاوتی ندارد؟ پاسخ روشن است، زیرا سهمیه بهجای آنکه به کد ملی اختصاص یابد، به خودرو اختصاص یافته است و اشخاصی وجود دارند که با داشتن دهها خودرو، از سهمیه یارانهای آنها استفاده میکنند.
ملاحظات اجرایی این سیاست، از جمله موضوع امنیت سایبری و دسترسی برخط به سهمیه هر کد ملی، در جلسات کارشناسی متعدد در کمیسیون انرژی، مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان پدافند غیرعامل، کمیسیون تلفیق بودجه، صحن علنی مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سپس تبدیل به قانون شده است.
همچنین پس از تکلیف قانونی یادشده، این موضوع در جلسات کارشناسی وزارت نفت و جلسات تخصصی فرعی و اصلی کمیسیون اقتصاد هیئت دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و آییننامه اجرایی آن نیز بیش از یک ماه است که به تصویب کمیسیون اصلی اقتصاد هیئت دولت رسیده است و انتظار میرود تاکنون به تصویب هیئت وزیران نیز برسد.
از همینرو و با توجه به پایان یافتن مهلت دوماهه دولت در تصویب آییننامه اجرایی مربوط و انقضای فرصت چهارماهه تکلیف قانون بودجه، مقتضی است دستور فرمایید این موضوع با سرعت پیگیری شود و از اقدامات دارای تبعات اجتماعی و امنیتی پرهیز گردد.»
نوشته هشدار شدید نمایندگان مجلس به دولت درباره افزایش قیمت بنزین؛ اختصاص سهمیه به کد ملی افراد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source