به گزارش پرشین خودرو، سال گذشته در همین ایام، بحث واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی سهامدار به‌طور جدی مطرح شد. بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، این شرکت باید ۱۷ سال پیش خصوصی‌سازی می‌شد، اما مخالفت‌ها و مقاومت‌های پنهان باعث شد این روند نزدیک به دو دهه به تأخیر بیفتد.

مخالفت‌هایی که بر دو پایه ترس و منافع شکل گرفت؛ از یک‌سو ترس از بیکاری کارگران و سوء‌مدیریت و از سوی دیگر منافعی که خودروسازان دولتی به‌عنوان حیاط خلوت برخی نهادهای اجرایی و تقنینی ایجاد کرده بودند؛ از جمله استخدام‌ها، قراردادها و شرکت‌های سفارشی.

با جدی‌شدن بحث خصوصی‌سازی، موج مخالفت‌ها شدت گرفت، اما با تأکیدات مقام معظم رهبری و تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و حمایت ویژه رئیس‌جمهور، سرانجام در بهمن‌ماه گذشته مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی واگذار شد.

ایران‌خودرو در مسیر اصلاح و رشد

در جدیدترین اخبار خودرو روزی که اعضای جدید هیأت‌مدیره از سوی سهامداران خصوصی انتخاب شدند، ایران‌خودرو مجموعه‌ای زیان‌ده و بدهکار بود. با وجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد تنها چند ماه بعد از واگذاری، کشور با رویارویی نظامی با رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شود؛ رخدادی که تبعات اقتصادی گسترده‌ای به همراه داشت.

پس از جنگ ۱۲روزه، اقتصاد کشور در شرایط رکود و تورم قرار گرفت. در ادامه نیز تابستان ۱۴۰۴ با فعال‌شدن مکانیسم ماشه، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت خودروسازی ایران اعمال شد که مجموع آن‌ها منجر به نوسانات ارزی، افزایش قیمت دلار و کاهش شاخص تولید شد.

بیشتر بخوانید: کاهش ۸۵ درصدی تعهدات معوق ایران‌خودرو

عملکرد صنعت خودرو در ۷ ماه نخست سال

براساس آمار رسمی وزارت صمت، تولید خودرو در کشور طی هفت ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۳ درصد کاهش یافته است. در مهرماه امسال نیز سایپا با تولید ۲۷ هزار دستگاه در برابر ۴۷ هزار دستگاه سال قبل، کاهش ۴۳ درصدی را ثبت کرده است. تولید کل این شرکت از ابتدای سال تا اول آبان به ۱۸۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به ۲۷۱ هزار دستگاه سال گذشته، افت ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

اما ایران‌خودرو چه کرد؟

شاخص تولید مهرماه ۱۴۰۴ (دستگاه) رشد تولید ۷ ماه ابتدایی ۱۴۰۴ (دستگاه) رشد
کل کشور ۱۰۷٬۰۰۰ ۱۳-٪ ۶۲۳٬۰۰۰ ۱۳.۵-٪
ایران‌خودرو ۶۰٬۰۰۰ ۱۸+٪ ۳۲۸٬۰۰۰ ۹.۵+٪
سایپا ۲۷٬۰۰۰ ۴۳-٪ ۱۸۰٬۰۰۰ ۳۳-٪

دستاوردهای کلیدی ایران‌خودرو پس از واگذاری

  • تولید ۶۰ هزار دستگاه در مهرماه؛ رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته.
  • تولید ۳۲۸ هزار دستگاه در هفت‌ماه؛ رشد ۹.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال.
  • سهم ۵۶ درصدی از تولید کل خودرو کشور در مهرماه.
  • افزایش سهم تولید از ۴۱ به ۵۲ درصد در هفت ماه نخست سال.
  • تولید ۱.۸ برابر سایپا در هفت ماه و ۲.۲ برابر در مهرماه.
  • تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید در مهر و حتی ۱۱۵ درصدی نسبت به اهداف سالانه.
  • رشد ۸ درصدی فروش نسبت به سال قبل.
  • خروج کامل از وضعیت زیان‌دهی و بهبود شاخص‌های مالی.

اهمیت این آمار زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم بیشتر شاخص‌های اقتصادی کشور از ابتدای سال منفی بوده‌اند و در حالی که سایر خودروسازان با کاهش تولید مواجه شدند، ایران‌خودرو توانست مسیر متفاوتی را طی کند.

پاسخ به مخالفان خصوصی‌سازی

حالا مخالفان سرسخت خصوصی‌سازی باید پاسخ دهند که تأخیر ۱۷ ساله در اجرای اصل ۴۴ چه هزینه‌هایی برای صنعت خودروسازی و مردم به‌دنبال داشت و چه فرصت‌هایی را از کشور گرفت.

source

توسط khodrocamp.ir