به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به گفته شرکت Toyota نسل 9م هایلوکس تغییرات اساسی داشته و حتی مدل برقی هم خواهد داشت. شاید به همین دلیل است که همه عکس های منتشر شده توسط تویوتا از مدل تمام برقی هستند و اثری از مدل احتراقی در آنها نیست. همچنین مدتی قبل تویوتا اعلام کرده بود که حداقل در اروپا فقط همان نسخه بدنه 2 کابین را تولید خواهد کرد چون خریداران این نوع را ترجیح میدهند اما به تازگی اعلام شده که مدل تک کابین همچنان در بازار کشور هایی مثل استرالیا عرضه خواهد شد. مدل Smart Cab یا Access Cab هم در تایلند عرضه خواهد شد که درب های عقب کوتاهتری دارد.

مسلما این خودرو به نظر خریداران کاملا جدید خواهد بود چون مدل فعلی از سال 2015 تولید میشود. طراحی مدل عضلانیتر شده تا هماهنگی بیشتری با Tacoma داشته باشد، لوگوی سنتی تویوتا هم جای خود را به نوشته بزرگ TOYOTA داده است. مثل دیگر خودرو های برقی جلو پنجره بسته طراحی شده و پورت شارژ روی گلگیر جلو قرار گرفته است. طراحی کابین Hilux کاملا جدید است و شباهت زیادی به آخرین مدل لندکروزر دارد. خبر خوب این است که تویوتا همیشه طرفدار کلید ها و دکمه های فیزیکی بوده و هایلوکس جدید هم در این زمینه ناامید کننده نیست. فضای داخلی دارای 2 نمایشگر 12.3 اینچ با تعدادی دکمه سنتی برای تنظیمات تهویه و سیستم 4 چرخ محرک است. امکاناتی که استفاده بیشتری دارند با دکمه کنترل میشوند و نیازی به کار با منو های پیچیده نمایشگر لمسی نیست. این طراحی ساده و کاربردی داشبورد دقیقا همان چیزی است که از یک پیکاپ جدی و بی حاشیه انتظار میرود.

در بخش فنی باید گفت که فعلا تمرکز اصلی تویوتا روی نسخه برقی است. پیشرانه این مدل دارای 2 موتور الکتریکی و یک پک باتری با ظرفیت 59.2 کیلوواتساعت است، برد مسافت خودرو تحت استاندارد WLTP حدود 240 کیلومتر اعلام شده است. گشتاور تولیدی موتور جلو و عقب به ترتیب 205 و 269 نیوتنمتر است. ظرفیت حمل بار و یدک کشی خودرو به ترتیب خودرو 715 و 1600 کیلوگرم اعلام شده است.

طبق روال همیشگی تویوتا خوب میداند که نسخه برقی برای همه مناسب نیست و در نتیجه موتور 2.8 لیتری توربودیزل با سیستم mild-hybrid یا همان هایبرید خفیف در هایلوکس نسل جدید عرضه میشود. توانایی حمل بار و یدک کشی این مدل به ترتیب 1000 و 3500 کیلوگرم بوده و برای کار های سنگین بهتر از نسخه برقی است. محصولات سری هایلوکس 2026 در کشور های شرق اروپا شامل موتور 2.7 لیتری بنزینی و موتور 2.8 لیتری دیزل بدون سیستم برقی خواهد بود.

تویوتا مدت هاست که باور دارد خودرو های الکتریکی بخشی از آینده خواهند بود و راه حل چیز دیگری است، به همین دلیل پیکاپ هایلوکس از سال 2028 به پیشرانه سلول سوختی هیدروژن مجهز خواهد شد. امروزه Toyota با BMW همکاری میکند تا اولین خودرو هیدروژنی شرکت آلمانی به اسم iX5 Hydrogen را در سال 2028 عرضه کند.
طبق گفته شرکت تویوتا Hilux های در نظر گرفته شده برای بعضی کشور ها مثل اروپای شرقی دارای همان فرمان هیدرولیک قبلی هستند اما برای دیگر کشور ها مثل بخش غربی اروپا برای اولین بار فرمان برقی RPS نصب میشود. از دیگر تکنولوژی های جدید نصب شده روی هایلوکس میتوان به سیستم هشدار نقطه کور، دوربین مراقبت از راننده و Safe Exit Assist یا همان کمک خروج ایمن اشاره کرد.

هایلوکس جدید به سیستم آپدیت از راه دور یا به اختصار OTA مجهز شده تعداد زیادی از سیستم های ایمنی Toyota Safety Sense را ارائه میدهد که شامل سیستم توقف اضطراری در هنگام رانندگی، محدود کننده شتاب در سرعت پایین و سیستم کمک رانندگی Proactive هستند. ورژن تمام برقی به سلکتور رانندگی از نوع shift-by-wire مجهز شده و تمام تریم ها دارای پد شارژ وایرلس و پورت USB در ردیف عقب هستند.

هایلوکس جدید از ماه دسامبر سال جاری میلادی در اروپا به فروش میرسد و تولید ورژن دیزلی هایبرید خفیف هم از بهار سال آینده شروع خواهد شد. تویوتا پیشبینی میکند که نسخه دیزلی پرفروشترین مدل در این قاره باشد چون این خودرو یک پیکاپ همه فن حریف که نسبت به مدل الکتریکی قیمت پایینتر و کاربرد بیشتری دارد. البته نباید انتظار داشت که Hilux جدید وارد بازار آمریکا شود چون ممکن است برای فروش برادر خود یعنی Toyota Tacoma مشکل ایجاد کند.

تویوتا هایلوکس از سال 1968 معرفی شده و تا امروز بیشتر از 21 میلیون دستگاه فروش داشته است. این خودرو در 6 کشور مونتاژ و در بیشتر از 180 کشور فروخته میشود. در نتیجه نسل 9م تویوتا باید میراث بزرگی را به دوش بکشد و همچنان نماد یک خودرو قابل اعتماد و سر سخت باقی بماند.
source