به گزارش پرشین خودرو، مهدی دادفر، درباره سیاست‌های دولت در بازار خودرو و عملکرد سامانه یکپارچه فروش اظهار داشت: «در این کشور شورای رقابت نهادی فراقوه‌ای و ضدانحصار است که از جریان رقابت در بازار حمایت می‌کند. وقتی شورای رقابت در جلسه ۷۳۰ خود تصویب کرده که خودروهای سواری وارداتی مشمول بند قیمت‌گذاری نمی‌شوند، مشخص نیست چرا دولت همچنان اصرار به قیمت‌گذاری و محدود کردن فروش از طریق سامانه یکپارچه دارد.»

وی ادامه داد: «دولت نباید خود را فروشنده خودرو بداند. وظیفه دولت خرید و فروش خودرو نیست. سامانه یکپارچه‌ای که در دولت قبل برای کاهش تقلب و افزایش نظارت طراحی شد، امروز به‌جای نظارت، به عامل دخالت و اختلال در عرضه تبدیل شده است.»

دادفر خاطرنشان کرد: «سال‌هاست شعار ساماندهی بازار خودرو داده می‌شود، اما حضور دولت نه‌تنها به ساماندهی منجر نشده، بلکه با دخالت‌های مکرر، نظم عرضه را مختل کرده است. سامانه‌ای که مدام دچار قطعی است و بر پایه قرعه‌کشی عمل می‌کند، نه منطق خرید دارد و نه با اصول بازار همخوانی دارد. حتی رئیس‌جمهور وعده حذف قرعه‌کشی را داده بود، اما در عمل این سامانه تبدیل شده به ابزاری برای جهش قیمت و ایجاد فرصت‌های رانتی.»

وی افزود: «امسال خودروها آماده تحویل بودند، اما به‌دلیل اختلال در سامانه، عرضه انجام نشد. سامانه‌ای که باید موجب شفافیت و منفعت مشتری واقعی شود، به سکویی برای افزایش قیمت تبدیل شده است. برنده شدن در قرعه‌کشی عملاً به معنی دسترسی به سود کلان از اختلاف قیمت کارخانه و بازار است و این موضوع با فلسفه نظارت دولت در تضاد کامل قرار دارد.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با انتقاد از نبود شفافیت در فرآیند واردات گفت: «وقتی آمار رسمی واردات خودروها، میزان ارز تخصیصی و نوع خودروها منتشر نمی‌شود، یعنی شفافیتی وجود ندارد. اگر واقعاً عدالت و شفافیت وجود دارد، چرا دولت آمار واردات را اعلام نمی‌کند؟ این سامانه نه عدالت ایجاد کرده، نه بازار را سامان داده، بلکه موجب سردرگمی مردم و افزایش قیمت‌ها شده است. در واقع، سامانه چیزی جز یک قرعه‌کشی مهندسی‌شده نیست.»

او با اشاره به محدودیت‌های ایجادشده برای نمایندگی‌ها افزود: «نمایندگی‌ها حتی اجازه نمایش نمونه خودرو را ندارند. هر خودرویی که وارد می‌شود، باید منتظر بمانند تا دولت سامانه را باز کند. این رویکرد اشتباه است و تنها به رکود بیشتر منجر می‌شود. سامانه‌ای که قرار بود واسطه‌گری را حذف کند، اکنون خود به حلقه‌ای از واسطه‌گری تبدیل شده است.»

دادفر تأکید کرد: «راهکار روشن است؛ دولت باید قانون را اجرا کند و از مداخله در بازار دست بردارد. ما نمی‌گوییم دولت کنار برود، اما باید از بی‌قانونی پرهیز کند و به مصوبات شورای رقابت — نهادی ضدانحصار و قانونی — احترام بگذارد.»

وی در پایان یادآور شد: «شورای رقابت مرجع قانونی تصمیم‌گیری در این حوزه است و حتی رئیس قوه قضاییه نیز بر ضرورت رعایت مصوبات آن تأکید کرده است. دولت نمی‌تواند هرجا که خواست قانون را نادیده بگیرد. بسیاری از تصمیمات دولتی سلیقه‌ای است، در حالی‌که قانون باید ملاک عمل باشد، نه سلایق شخصی.»

برای اطلاع از جدیدترین قیمت‌ها، بررسی تخصصی خودروها، معرفی مدل‌های جدید و داغ‌ترین اخبار خودرو ایران و جهان، با پرشین خودرو همراه باشید!

source

توسط khodrocamp.ir