به گزارش پرشین خودرو، افزایش مداوم قیمت بنزین باعث شده برخی مالکان ساینا s به فکر دوگانه‌سوز کردن خودرو خود بیفتند تا هزینه سوخت خود را کاهش دهند. اما پرسش مهم این است: آیا ساینا S از نظر فنی و قانونی قابلیت دوگانه‌سوز شدن دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، این تبدیل چه هزینه‌ها، محدودیت‌ها و ریسک‌هایی به همراه دارد؟

در ادامه، با نگاهی دقیق به مشخصات فنی، الزامات قانونی و نکات بیمه‌ای، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

آیا ساینا S قابل دوگانه‌سوز شدن است؟

از نظر فنی، ساینا S از موتور M۱۵ با حجم ۱.۵ لیتر و استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد؛ همان موتوری که در نسخه‌های قبلی ساینا و تیبا نیز استفاده شده است. این موتور بنزینی از نظر طراحی پایه، قابلیت نصب سیستم CNG را دارد، مدل دوگانه سوز ساینا S برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۲ معرفی شد، در حال حاضر تنها محصول دوگانه‌سوز شرکت سایپا محسوب می‌شود. با این حال، طبق برنامه‌ریزی‌ها، در آینده‌ای نزدیک سهند S دوگانه‌سوز نیز به عنوان نسخه‌ای مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از آن به سبد محصولات سایپا اضافه خواهد شد.

بنابراین اگر قصد دارید خودرو را گازسوز کنید، تنها گزینه‌ی موجود، تبدیل در مراکز مجاز CNG است.

نکات فنی مهم پیش از تبدیل ساینا بنزینی به دوگانه‌سوز

از جمله نکات فنی و مهم پیش از تبدیل ساینا بنزینی به ساینا دوگانه‌سوز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • موتور M۱۵ از نظر تراکم و نسبت احتراق، برای کار با گاز طبیعی فشرده (CNG) قابل تنظیم است، اما نیاز به تغییرات نرم‌افزاری و نصب کیت استاندارد دارد.
  • فضای صندوق عقب ساینا S محدود است؛ نصب مخزن ۶۰ لیتری ممکن است فضای بار را تا نصف کاهش دهد.
  • مصرف ترکیبی CNG در خودروهای مشابه ساینا حدود ۶.۵ تا ۷ مترمکعب در هر ۱۰۰ کیلومتر است، در حالی که در حالت بنزینی ۷ تا ۷.۵ لیتر است.

برای تبدیل ساینا بنزینی به دوگانه‌سوز به کجا مراجعه کنیم؟

برای تبدیل ساینا s بنزینی به دوگانه سوز، تنها مراکزی مجاز به نصب کیت دوگانه‌سوز هستند که دارای شرایط زیر باشند:

  • تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران
  • مجوز رسمی از شرکت ملی گاز ایران
  • بیمه مسئولیت مدنی معتبر

برای پیدا کردن مراکز مجاز، می‌توانید به سایت رسمی irngv.ir (شبکه اطلاع‌رسانی جایگاه‌ها و مراکز مجاز CNG) مراجعه کنید و شهر یا استان خود را جست‌وجو نمایید.

هزینه و مراحل قانونی تبدیل ساینا S به دوگانه‌سوز

با توجه به برنامه‌های جدید دولت برای گسترش خودروهای کم‌مصرف، امکان دوگانه‌سوز کردن ساینا S نیز در قالب طرح‌های رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فراهم شده است. طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی پخش برای مالکان ساینا S، در صورت تمایل به دوگانه‌سوز کردن خودرو، نیازی به پرداخت هزینه‌ای ندارند؛ چرا که فرایند تبدیل کارگاهی برای واجدان شرایط کاملاً رایگان انجام می‌شود. در این طرح، هم خودرو به سیستم گازسوز مجهز می‌شود و هم سهمیه سوخت براساس وضعیت جدید تنظیم خواهد شد.

برای ثبت‌نام، خودروهای شخصی مدل ۱۳۹۷ به بالا از جمله ساینا S می‌توانند به سامانه رسمی طرح به نشانی gcr.niopdc.ir مراجعه کرده و پس از ثبت درخواست، به یکی از ۳۴۰ کارگاه مجاز تبدیل گازسوز در کشور معرفی شوند تا عملیات نصب مخزن و تجهیزات گازسوز به‌صورت ایمن و استاندارد انجام گیرد.

هزینه اجرت خدمات دوگانه‌سوز کردن ساینا S در سال ۱۴۰۴

اگرچه طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز از سوی دولت به‌صورت رایگان اعلام شده است، اما طبق نرخ‌نامه رسمی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین برای سال ۱۴۰۴، برخی هزینه‌های جانبی همچنان بر عهده مالک خودرو خواهد بود.

این هزینه‌ها مربوط به اجرت تعمیر، نصب یا تنظیم قطعات سیستم گازسوز (CNG) هستند و بسته به محل زندگی (کلان‌شهر یا شهرستان) تفاوت دارند. همه مبالغ نیز به ریال اعلام شده‌اند. نمونه اجرت خدمات مرتبط با ساینا S در سال ۱۴۰۴ در جدول زیر آمده است:

شرح خدمات

شهرستان‌ها (ریال)

کلان‌شهرها (ریال)

تعویض سه‌راه آب تیبا، نیسان، ساینا (هر عدد)

۲,۲۰۰,۰۰۰

۲,۵۰۰,۰۰۰

نشت‌یابی کامل سیستم گازسوز با دستگاه تخصصی

۲,۲۰۰,۰۰۰

۲,۵۰۰,۰۰۰

نصب یا تعویض میکسر

۱,۲۰۰,۰۰۰

۱,۳۰۰,۰۰۰

تعویض فیلتر گاز خودروهای کارخانه‌ای یا سکونشیال

۹۰۰,۰۰۰

۱,۲۰۰,۰۰۰

برنامه‌ریزی و کالیبراسیون نرم‌افزاری خودروهای نسل ۳و۴

۱۳,۰۰۰,۰۰۰

۱۴,۰۰۰,۰۰۰

بیشترین هزینه اجرت در فرایند دوگانه‌سوز کردن ساینا S مربوط به مرحله «برنامه‌ریزی و کالیبراسیون نرم‌افزاری» است که در سال ۱۴۰۴ برای کلان‌شهرها ۱۴ میلیون ریال (۱.۴ میلیون تومان) و برای شهرستان‌ها ۱۳ میلیون ریال (۱.۳ میلیون تومان) تعیین شده است.

مراحل قانونی دوگانه‌سوز کردن سایناs

مراحل قانونی که برای دوگامنه‌سوز کردن خودرو باید طی کنید شامل موارد زیر است:

  • مراجعه به مرکز مجاز CNG و ارائه مدارک خودرو (کارت و سند)
  • بررسی فنی خودرو برای اطمینان از سلامت موتور و سیستم سوخت‌رسانی
  • نصب تجهیزات و مخزن مطابق استاندارد ملی ۷۵۹۸
  • انجام آزمون نشت و صدور کارت تاییدیه نصب CNG
  • ثبت تغییر در سامانه تعویض پلاک یا معاینه فنی (در برخی شهرها الزامی است)

اگر تبدیل در مراکز غیرمجاز انجام شود، خودرو در معاینه فنی مردود می‌شود و شرکت بیمه در صورت حادثه، خسارت را پرداخت نخواهد کرد.

ریسک‌ها و نکات ایمنی دوگانه‌سوز کردن ساینا S

در حالی که استفاده از CNG اقتصادی‌تر است، انجام تبدیل غیراستاندارد می‌تواند خطرناک باشد. برخی از مهم‌ترین ریسک‌ها عبارت‌اند از:

  • نشت گاز: نصب غیراستاندارد شیلنگ‌ها یا مخزن می‌تواند منجر به نشت گاز و خطر انفجار شود.
  • آسیب به موتور: اگر تنظیم ECU یا سوخت‌رسانی دقیق انجام نشود، فشار احتراق بالا می‌تواند به سوپاپ‌ها و سرسیلندر آسیب برساند.
  • ابطال گارانتی: سایپا گارانتی خودرو را در صورت هرگونه تغییر در سیستم سوخت باطل می‌کند.
  • عدم پذیرش در معاینه فنی: در صورت عدم ثبت رسمی و استانداردسازی سیستم CNG، خودرو در آزمون آلایندگی و ایمنی مردود خواهد شد. برای پیشگیری از مشکلات به موارد زیر توجه کنید:
  • حتماً از قطعات دارای شماره استاندارد و تاریخ تولید معتبر استفاده کنید.
  • پس از نصب، از مرکز مربوطه بخواهید برگه آزمون نشت گاز و تاییدیه استاندارد را ارائه دهد.
  • هر ۶ ماه یک‌بار مخزن گاز و اتصالات را بررسی کنید.

ارتباط دوگانه‌سوز شدن ساینا با بیمه

یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان، تاثیر دوگانه‌سوز کردن بر بیمه خودرو است. از نظر نرخ بیمه، تبدیل ساینا S بنزینی به دوگانه‌سوز تاثیری بر قیمت بیمه ساینا ندارد. زیرا شرکت‌های بیمه، حق‌بیمه را براساس نوع خودرو و حجم موتور محاسبه می‌کنند، نه نوع سوخت. اما نکته مهم‌تر این است که کارگاه یا مرکز انجام‌دهنده تبدیل موظف است بیمه مسئولیت مدنی داشته باشد.

در صورت بروز حادثه ناشی از نقص نصب یا انفجار سیستم گاز، خسارت‌های مالی و جانی توسط بیمه مسئولیت آن مرکز پوشش داده می‌شود.

اگر تبدیل در مراکز غیرمجاز انجام شود، بیمه مسئولیتی وجود ندارد و در صورت حادثه، مالک شخصاً مسئول پرداخت خسارت‌ها خواهد بود.

آیا ساینا S دوگانه‌سوز می‌شود؟ بررسی فنی، قانونی و نکات ایمنی

آیا دوگانه‌سوز کردن ساینا S تصمیم درستی است؟

اگر هدف شما صرفه‌جویی در هزینه سوخت است، ساینا S با مصرف حدود ۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌خودی‌خود اقتصادی محسوب می‌شود. با این حال، تبدیل آن به CNG تنها در صورتی توصیه می‌شود که:

  • در مسیرهای شهری با دسترسی به جایگاه CNG تردد دارید.
  • خودرو گارانتی‌اش تمام شده است.
  • حتماً عملیات تبدیل را در مرکز مجاز و دارای بیمه مسئولیت انجام دهید.

در غیر این صورت، هزینه و ریسک فنی ممکن است بیش از صرفه‌جویی سوخت باشد.

source

توسط khodrocamp.ir