افزایش قیمت در دوران رکود بازار خودرو

افزایش قیمت در رکود بازار خودرو
افزایش قیمت در رکود بازار خودرو

برخلاف دوران گذشته، افزایش قیمت در دوران رکود بازار خودرو نه باعث تحریک تقاضا و نه منجر به ورود سرمایه‌های جدید شده است. به نحوی که فقط قیمت‌ها تغییر کرده‌اند و هیچ دادوستدی انجام نمی‌شود. این در حالی است که به نظر می‌رسید با افزایش قیمت محصولات داخلی و نوسان نرخ ارز، قفل خرید و فروش شکسته شود.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی روزهای اخیر بازار خودرو از یک سو با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل مواجه شده است و از سوی دیگر، خودروهای وارداتی نیز از همین رویه پیروی کرده و کمی گران‌تر شده‌اند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از میانه‌های ماه گذشته، خودروهای داخلی به طور میانگین ۵.۲ درصد، وارداتی ۴ درصد و مونتاژی‌ها با ۲.۳ درصد افزایش قیمت همراه شده‌اند. این رشد قیمت در حالی صورت گرفته که تولید خودرو در نیمه نخست سال جاری با افت مواجه شده است. در همین مدت وارداتی هم صورت نگرفته و آمارهای گمرک همگی به ثبت سفارش‌های سال قبل مربوط می‌شوند.

ضمن این‌که بازار خودرو همچنان درگیر رکود، ناترازی و کاهش ورود تقاضای مؤثر است. در این میان کارشناسان اعتقاد دارند که ابهام‌های سیاسی – اقتصادی، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، بلاتکلیفی واردات خودرو به‌خصوص دست دوم‌ها و نوسان‌های ارزی از جمله دلایل تعمیق رکود بازار به شمار می‌آیند.

البته از اثر تعدیل قیمت‌ها و اشباع بازار نیز در این وضعیت نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بازار خودرو از جمله بازارهایی به شمار می‌آید که بعد از تحریم‌های سال ۹۷ به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، به محلی برای تقاضاهای غیرمصرفی تبدیل شد.

این روند تا همین اواخر نیز ادامه داشت. اما انتظار برای واردات خودروهای دست دوم و همچنین تعدیل قیمت‌ها و کاهش حاشیه سود فعالیت‌های دلالی در کنار ریسک‌های سیاسی، به طور کلی باعث عقب‌نشینی طرف تقاضا شده است. به بیان دیگر، بازار وارد حالتی از رکود شده است که خریدار واقعی به دلیل قیمت‌های غیرواقعی، تمایلی به تبدیل تقاضا به خرید نداشته و چشم‌انتظار روزهای آینده است.

از یک منظر، این مسأله می‌تواند به نفع خریدار و خودروساز باشد، چراکه با خروج تقاضاهایی که به بهانه سود وارد این بازار شده بودند، مصرف‌کننده واقعی باقی می‌ماند. در واقع با کاهش حاشیه سود ناشی از تفاوت زیاد قیمت کارخانه و بازار، قدرت انتخاب مصرف‌کننده نسبت به سال‌های اخیر کمی بیش‌تر خواهد شد.

به بیان ساده‌تر، مصرف‌کننده می‌تواند برای خرید خودروی دلخواه داخلی یا زمان را انتخاب کرده و منتظر تحویل خودرو طبق قرارداد بماند، یا این‌که می‌تواند کمی بیش‌تر پرداخت کرده و سریع‌تر از بازار تهیه کند، اما به نظر می‌رسد بیم از آینده و نامشخص بودن سمت‌وسوی آن، نقش بیش‌تری در رکود امروز بازار خودرو ایفا می‌کند.

source

توسط khodrocamp.ir