 
در نمایشگاه خودروی ژاپن (Japan Mobility Show) سال ۲۰۲۵، کانسپت (Concept) جذاب هوندا سدان ۰ (Honda 0 SALOON) برای اولین بار رونمایی شد. این خودرو که بر پایه مدل مفهومی “سدان” (SALOON) که هوندا در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (Consumer Electronics Show – CES) 2024 معرفی کرده بود ساخته شده، با هدف تولید انبوه در آینده ارتقا یافته است. این کانسپت ضمن حفظ فرم بدنهی کشیده و خوابیده (Low-slung Body) و زبان طراحی اسپرت مدل مفهومی قبلی، با طراحی به شدت آیندهنگر خود، جهتگیری نسل بعدی خودروهای الکتریکی (Electric Vehicles – EV) هوندا را به خوبی نشان میدهد.
ظاهر: طراحی گوه-مانند و مینیمالیستی
طراحی ظاهری هوندا سدان ۰ (Honda 0 SALOON) به شکل قابل توجهی آیندهنگر و جسورانه (Aggressive) است و بخشهای کلیدی آن به شرح زیر است:
۱. نمای جلو (Front Design)
- سیلوئت (Silhouette): دارای یک شبح گوه-مانند (Wedge-shaped) است که قسمت جلویی آن به شدت پایین آمده تا ظاهری دراماتیک و “چسبیده به زمین” (Ground-Hugging) ایجاد کند.
- سادگی: طراحی جلو بسیار مینیمالیستی (Minimalist) است.
- لوگو و پنل: مجهز به یک پنل تعاملی (Interactive Panel) بسته است که لوگوی جدید و نورانی “H” هوندا در آن جای گرفته و با نوارهای نورانی الایدی (LED Light Accents) احاطه شده است که حسی بسیار فضایی به آن میبخشد.
- چراغهای جلو: طراحی بسیار تیز و خاصی دارند و یک پوشش نوآورانه جمعشونده (Retractable Cover) را در خود جای دادهاند که جذابیت مکانیکی و تکنولوژیک نمای جلو را دو چندان میکند.
۲. نمای جانبی (Side Profile)

- ماهیت اصلی طراحی “سدان” (SALOON) در این بخش به بهترین شکل خودنمایی میکند.
- ویژگی بارز: برجستهترین ویژگی، همان شبح منحصربهفرد “گوه-مانند” است که با خطوط شیک و کشیده مشخص میشود.
- خطوط کناری: خط پنجره کناری در قسمت درب عقب به شدت بالا میرود و به ستون D میپیوندد تا یک ساختار بلوکمانند و جسورانه ایجاد کند که حس پویایی (Dynamic Presence) را القا میکند.
- ایمنی و کارایی:
- ستون A دوتایی (Dual A-pillars): به همراه شیشههای مثلثی بزرگ، نقاط کور (Blind Spots) راننده را به طور مؤثری کاهش میدهد.
- آینههای جانبی الکترونیکی (Electronic Side Mirrors): (دوربینهای جانبی به جای آینه سنتی) که علاوه بر افزایش حس های-تک (High-Tech Vibe)، کارایی آیرودینامیک (Aerodynamic Efficiency) خودرو را نیز بهبود میبخشند.
 
۳. نمای عقب (Rear Design)

- طراحی عقب با نمای جلو هماهنگی دارد و کل سیلوئت عقب حتی کمی شبیه به سبک خودروهای چندمنظوره (Multi-Purpose Vehicle – MPV) است که آن را بسیار متمایز میکند.
- چراغهای عقب: مهمترین نقطه کانونی بصری هستند؛ طراحی مستطیلی حلقهای شکل دارند.
- جلوه سهبعدی: در داخل چراغها، منابع نوری مستطیلی متعددی وجود دارد که در هنگام روشن شدن، یک جلوه سهبعدی (۳D Effect) چشمگیر ایجاد کرده و تشخیص خودرو را بالا میبرند.
- سپر عقب: دارای طراحی جسورانهای است که یک دیفیوزر (Diffuser) بزرگ را در خود جای داده است. این دیفیوزر نه تنها از نظر بصری بر ماهیت اسپرت خودرو میافزاید، بلکه به طور کاربردی جریان هوای زیر بدنه را مدیریت کرده و عملکرد آیرودینامیک را بهینه میکند.
کابین: فضایی از دنیای علمی تخیلی

فضای داخلی (Interior) کانسپت سدان ۰ هوندا، حس و حال یک محیط علمی-تخیلی (Sci-fi Ambiance) قوی را ساطع میکند.
- ویژگی برجسته: چشمگیرترین بخش، سیستم یکپارچه نمایشگر تمام دیجیتال (Full-length, All-digital Screen System) است که تمام کنسول مرکزی (Central Console) را در بر گرفته است.
- قابلیت ادغام: این سیستم به صورت یکپارچه، اجزای مختلفی را ترکیب میکند:
- صفحه نمایش اطلاعات راننده (Digital Instrument Cluster)
- نمایشگر لمسی مرکزی (Central Touchscreen)
- نمایشگر سرگرمی سرنشین جلو (Front Passenger Entertainment Display)
- نمایشگرهای آینههای جانبی الکترونیکی (Electronic Side Mirror Display)
 
- رابط کاربری: این ترکیب، یک رابط تعاملی بسیار ساده و در عین حال جامع را برای نمایش اطلاعات ایجاد کرده است.
منبع ترجمه: bitauto
source
