نویسنده: امیرحسین برخورداری
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بر اساس پیشبینی های اولیه احتمالا تویوتا پرادو برساوش که از تیپ ادونچر است با قیمت حدود 20 میلیارد تومان و تویوتا لندکروزر از تیپ VXR با قیمت حدود 30 میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد.
تویوتا لندکروزر :
بیش از ده سال از ورود آخرین تویوتا لندکروزر وارداتی به بازار خودرو ایران می گذرد و این مدل ها با وجود حدود 13 سال کارکرد هنوز با قیمتی حدود 20 میلیارد تومان در بازار معامله می شوند. حال در دور جدید واردات خودرو و مشخص شدن تعرفه پلکانی جدید، محدودیت حجم موتور و قیمت خودرو وارداتی برای تعداد محدودی از خودروها برداشته شده و تعدادی از واردکنندگان با این اتفاق تازه به دنبال خودروهای محبوب بازار خودرو ایران نظیر لندکروزر رفته اند.

در 9 ژوئن 2021، تویوتا از سری J300 لندکروزر رونمایی کرد. این مدل که تحت نظارت مهندس ارشد تویوتا، تاکامی یوکو، توسعه یافته، بر پایه پلتفرم بدنه روی فریم GA-F ساخته شده است. شاسی بازطراحیشده این خودرو وزن را 200 کیلوگرم کاهش داده و استحکام را افزایش داده است. مرکز ثقل پایینتر، توزیع وزن بهتر و ساختار تعلیق بهبودیافته از ویژگیهای برجسته این مدل هستند.ابعاد خارجی شامل طول، عرض و فاصله محوری مشابه مدل قبلی حفظ شده تا عملکرد آفرود آن تضمین شود. زاویه ورود 32 درجه و زاویه خروج تا 26.5 درجه (بسته به نسخه) و فاصله از زمین 230 میلیمتر است. تویوتا این مدل را به سیستم تعلیق متغیر تطبیقی (AVS)، سیستم تعلیق دینامیک الکترونیکی پیشرفته (E-KDSS)، سیستم چندگانه انتخاب زمین با حالتهای برف عمیق و خودکار، و مانیتور چندگانه با دوربین زیربدنه مجهز کرده است.در این نسل، موتورهای V8 حذف شده و به جای آن، موتور 3.4 لیتری V6 بنزینی توئینتوربو با 305 کیلووات (415 اسب بخار) و 649 نیوتنمتر گشتاور، و موتور 3.3 لیتری V6 دیزلی توئینتوربو با 227 کیلووات (308 اسب بخار) و 700 نیوتنمتر گشتاور عرضه شدهاند. موتور 4.0 لیتری V6 تنفس طبیعی نیز از مدل قبلی حفظ شده است. نسخه GR Sport/GR-S برای اولین بار معرفی شده که 5 میلیمتر کوتاهتر از مدل استاندارد است و با چسب بدنه بیشتر، استحکام ساختاری بالاتری دارد. این نسخه دارای قفل دیفرانسیل جلو و عقب، علاوه بر قفل مرکزی موجود در مدل استاندارد، است. سریJ300 لندکروزر با این ویژگیها ترکیبی از عملکرد آفرود قدرتمند و فناوری پیشرفته را ارائه میدهد.

برساوش در نخستین گام، نسخه VXR لندکروزر را برای واردات به ایران انتخاب کرده است. تویوتا لندکروزر VXR، یکی از پیشرفتهترین مدلهای وارداتی شرکت برساوش، با طراحی قدرتمند و امکانات لوکس، جایگاه ویژهای در میان SUVهای آفرود دارد. این خودرو با طول 5105 میلیمتر، عرض 1980 میلیمتر و ارتفاع 1985 میلیمتر، ظاهری باوقار و عضلانی ارائه میدهد. فاصله محوری مناسب و تایرهای 265/55 با رینگهای آلومینیومی 20 اینچی، چسبندگی و پایداری فوقالعادهای در مسیرهای مختلف فراهم میکنند. وزن ناخالص 3440 کیلوگرم و باک 110 لیتری، آن را برای ماجراجوییهای طولانی آماده میسازد. این مدل 7 نفره، برای خانوادهها و علاقهمندان به سفرهای گروهی ایدهآل است.

قلب تپنده لندکروزر VXR، موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر توربو است که 409 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه و 650 نیوتنمتر گشتاور در 2040 دور در دقیقه تولید میکند. گیربکس 10 سرعته اتوماتیک و سیستم دودیفرانسیل، انتقال قدرت نرم و دقیقی را تضمین میکنند. مصرف سوخت ترکیبی 9.9 لیتر در 100 کیلومتر، تعادل خوبی بین عملکرد و کارایی ارائه میدهد.
در بخش امکانات رفاهی، لندکروزر VXR با سیستم صوتی پیشرفته (DAB/FM/AM) با 14 بلندگو، نمایشگر 12.3 اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو، تجربهای مدرن ارائه میکند. صندلیهای جلو و عقب با گرمکن و سردکن دوگانه، همراه با هدفون برای سرنشینان عقب، راحتی را به حداکثر میرسانند. آینههای جانبی برقی با قابلیت جمع شدن و تنظیم نور خودکار، در کنار چراغهای LED جلو با دیلایت و مهشکنهای اتوماتیک، ایمنی و زیبایی را ترکیب میکنند. درب صندوق عقب برقی با سنسور پا، ریل سقف یکپارچه و چراغشوی جلو، از دیگر ویژگیهای لوکس هستند.

در بخش ایمنی، این مدل با 10 کیسه هوا (شامل کیسه هوای زانو برای راننده و سرنشین جلو)، سیستمهای ABS، BA، Crawl Control و ترمز کمک پارک (PKSB) مجهز شده است. سیستمهای پیشرفته کمک راننده شامل تعلیق تطبیقی (AVS)، کروز کنترل دینامیک (DRCC)، حفظ مسیر (LTA)، پیشگیری از تصادف (PCS)، نوربالای اتوماتیک (AHB و AHS) و هشدار خروج از خط (LDA) هستند. دوربین 360 درجه پانوراما، سیستم هشدار نقطه کور، کمک خروج ایمن، قفل دیفرانسیل با سنسور و سیستم نمایش سهبعدی مسیر، قابلیت آفرود و ایمنی را تقویت میکنند. اپلیکیشن Toyota Connect و سیستم تماس اضطراری (E-Call) نیز ارتباط و امنیت را بهبود میبخشند. همچنین لازم به ذکر است که در تیپ های فول لندکروزر نظیر GR و VXR سیستم انتقال قدرت به هر 4 چرخ از نوع لغزش محدود یا LSD است و دیگر خبری از سیستم سنتی قفل دیفرانسیل میانی و عقب نیست.
تویوتا پرادو:
تویوتا پرادو، یکی از نمادهای ماندگار در دنیای خودروهای شاسیبلند، بیش از سه دهه است که با ترکیبی بینظیر از قابلیتهای آفرود، راحتی شهری و فناوریهای پیشرفته، دل علاقهمندان به ماجراجویی را به دست آورده است. این خودرو که بر پایه پلتفرم لندکروزر ساخته شده، در نسلهای مختلف خود، از مدلهای کلاسیک دهه 1990 تا نسخههای مدرن امروزی، به عنوان یک همراه قابل اعتماد در جادههای ناهموار و شهرهای شلوغ شناخته میشود. در ایران، تویوتا پرادو، طرفداران پرشماری دارد و اخیراً نسخهای خاص ADV این خودرو به عنوان نخستین نمونه توسط “برساوش” وارد بازار شده که ترکیبی از قدرت، ایمنی و رفاه را عرضه میکند.

از نظر ابعاد، تویوتا پرادو بدنهای مستحکم با طول 4920 میلیمتر، عرض 1980 میلیمتر و ارتفاع 1860 میلیمتر دارد که تعادل عالی بین فضای داخلی و مانورپذیری ایجاد میکند. فاصله محوری 2850 میلیمتری، ثبات بالایی در پیچها و جادههای ناهموار فراهم میآورد. این SUV با 5 درب و ظرفیت 7 سرنشین، خانوادههای بزرگ را به راحتی جابهجا میکند. تایرهای 265/65 R18 بر روی رینگهای 19 اینچی، چسبندگی فوقالعادهای در شرایط مختلف آب و هوایی ارائه میدهند. وزن ناخالص 2645 کیلوگرم و ظرفیت باک 80 لیتری، آن را برای سفرهای طولانی آماده میسازد.

قلب تپنده این مدل، موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو بنزینی است که 267 اسب بخار قدرت و 430 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک، انتقال نرم قدرت را به سیستم دودیفرانسیل تضمین میکند و مصرف سوخت ترکیبی 9.8 لیتر در 100 کیلومتر، تعادلی بین کارایی و مصرف بهینه برقرار میسازد. حالتهای رانندگی 3گانه (عادی، اقتصادی و اسپورت) اجازه میدهد تا راننده بر اساس شرایط، عملکرد را تنظیم کند.
داخل کابین پرادو، فضایی لوکس و کاربردی حاکم است. سیستم تهویه مطبوع با 3 خروجی (دو جلو و یکی مستقل برای ردیف دوم)، صندلیهای برقی جلو با قابلیت گرمکن و سردکن، و صندلیهای تاشوی برقی ردیف سوم، راحتی را برای همه سرنشینان تضمین میکند. نمایشگر هدآپ 12.3 اینچی، آینه دیجیتال عقب، فرمان چرمی گرمشونده و شارژر وایرلس، از ویژگیهای مدرن هستند. امکانات رفاهی مانند دکمه استارت، سانروف، درب صندوق عقب اتوماتیک، ورود بدون کلید، آینههای جانبی برقی جمعشونده و کولباکس، زندگی روزمره را آسانتر میکنند. ناوبری یکپارچه و ترمز پارک برقی با نگهدارنده، ایمنی و راحتی را دوچندان میسازد.

در بخش ایمنی، تویوتا پرادو با 10 کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای)، سیستم Toyota Safety Sense برجسته است. کروز کنترل تطبیقی، کمک حفظ مسیر (LTA)، پیشگیری از تصادف (PCS)، نوربالای اتوماتیک (AHB و AHS)، هشدار نقطه کور (BSM)، خروج ایمن (SEA)، کنترل کشش (TRC)، کمک حرکت در سراشیبی (DAC) و قفل دیفرانسیل مرکزی و LSD، آن را به یک قلعه متحرک تبدیل کرده است. سنسورهای پارک جلو و عقب، ترمز کمک پارک (PKSB)، چراغهای مهشکن LED، سیستم تماس اضطراری (Call E)، ISOFIX برای صندلی کودک و TPMS برای فشار باد تایرها، استانداردهای ایمنی جهانی را برآورده میسازد. سیستم انتخاب چندحالته مسیر (MTS) و دوربین عقب با شستشوی لنز، در آفرودها بیرقیب عمل میکنند.

تویوتا پرادو با طراحی جعبهای کلاسیک، چراغهای LED و محافظهای سپر، ظاهری خشن و جذاب دارد. این مدل وارداتی با تمرکز بر تیپ ادونچر، برای بازار ایران سفارشیسازی شده و نمونه اولیه آن، هیجان ورود نسل جدید را برانگیخته است.
لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت در پرادو به هر 4 چرخ از طریق قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب کنترل می شود و در این زمینه مشابه نسل قبل این خودرو لندکروزر در بازار ایران است.
source
