جیپ گرند چروکی 2026 با فناوری موتور جت

جیپ اخیرا نسخه جدیدی از شاسی بلند عضلانی خود یعنی گرند چروکی را با مشخصات فنی جدید رونمایی کرده که بزودی وارد بازار خواهد شد.
جیپ گرند چروکی فیس لیفت با مدل ۲۰۲۶ چندی پیش رونمایی شد که قرار است با موتوری جدید از استلانتیس تولید شود. این پیشرانه از سیستم پیشرفتهی احتراقی که در موتور جت (Passive Turbulent Jet Ignition – TJI) وجود دارد بهره میبرد. فناوری نوظهوری که به راحتی توانسته میان قدرت بیشتر و کاهش مصرف سوخت تعادل ایجاد کند.
کارایی فنی و ویژگیهای مهندسی

سامانهی TJI از محفظهی کوچکی شبیه به فنجان در بالای هر سیلندر استفاده میکند تا جرقه را در فضایی متمرکز آغاز کند. پس از فعال شدن، شعلهی حاصل از پیش احتراق به درون محفظهی اصلی وارد شده و باعث سوختن سریعتر و کاملتر سوخت میگردد. نتیجه آن، مصرف کمتر و خروجی بالاتر در عین عملکرد نرمتر است.
به گفتهی استلانتیس، این موتور نسبت به پیشرانهی فعلی دو لیتری توربو، ۱۰ درصد سوخت کمتر مصرف میکند در حالی که ۲۰ درصد قدرت بیشتر تولید مینماید. قدرت خروجی آن ۳۲۴ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر اعلام شده است، عددی چشمگیر برای یک موتور چهار سیلندر در ردهی SUV های متوسط.
فناوریهای ساخت و نسبتهای عملکردی

بلوک موتور، کارتل و درپوش تایمینگ از آلومینیوم سبک ساخته شدهاند تا وزن کلی کاهش یابد و تعادل رانندگی بهبود پیدا کند. موتور Hurricane 4 از ترکیب تزریق مستقیم و پورت سوخت بهره میبرد و در هر سیلندر دارای دو شمع جرقه است تا اشتعال دقیق و یکنواختی ایجاد شود.
توربوشارژر جدید آن (Variable Geometry Turbocharger) قادر است تا ۳۵ psi فشار بوست تولید کند. نسبت تراکم موتور نیز ۱۲ به ۱ است و با بنزین معمولی اکتان ۸۷ کار میکند، نکتهای نادر در موتورهایی با چنین سطح عملکردی.
گشتاور موتور به صورت پیوسته بین دورهای پایین تا متوسط در دسترس است، ۹۰ درصد گشتاور از ۲۶۰۰ تا ۵۶۰۰ دور و تمام گشتاور بین ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه ارائه میشود. این بازهی گسترده تضمین میکند که چروکی در سرعتهای مختلف، همیشه آماده و قدرتمند بماند.
طراحی تازه گرند چروکی ۲۰۲۶


این پیشرانهی جدید در نسخهی تازهی گرند چروکی ۲۰۲۶ نصب میشود، مدلی که با جلوپنجرهی بازطراحی شده، چراغهای جلوی باریکتر و سپرهای بروزتر عرضه خواهد شد. تغییرات ظاهری گرند چروکی با هدف هماهنگی بیشتر با زبان طراحی جدید جیپ انجام گرفته و چهرهای پختهتر به خودرو داده است.
در کابین، نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی با رابط نسل ششم Uconnect و نمایشگر ۱۰.۳ اینچی مخصوص سرنشین جلو اضافه شده است تا فضای داخلی مدرنتر و دیجیتالیتر از گذشته باشد.
ساختار تیپها و توان حرکتی

جیپ چینش تیپهای گرند چروکی را برای مدل ۲۰۲۶ ساده کرده و از پنج تیپ قدیمی به سه مدل اصلی کاهش داده است: Laredo، Limited و Summit.
موتور Pentastar V6 3.6 لیتری برای نسخهی پایهی Laredo حفظ شده است، اما خریداران تیپ Laredo Altitude میتوانند موتور کاملاً جدید Hurricane 4 Turbo را انتخاب کنند. نسخهی مجهز به این موتور قادر است با هر باک سوخت تا ۸۱۳ کیلومتر (۵۰۶ مایل) پیمایش کرده و تا ۲۸۰۰ کیلوگرم (۶۲۰۰ پوند) یدک کشی داشته باشد، اعدادی که نشان میدهند این پیشرانهی کم حجم در عمل توانایی جایگزینی موتورهای بزرگتر را دارد.
جایگاه قیمتی و چشمانداز بازار
اطلاعات رسمی دربارهی قیمت هنوز منتشر نشده است، اما پیشبینی میشود نسخهی پایهی مدل ۲۰۲۶ در محدودهی ۴۰ تا ۴۲ هزار دلار قرار گیرد. برای مقایسه، مدل ۲۰۲۵ از ۳۸٬۴۶۰ دلار آغاز میشد. با توجه به ارتقای فنی و ظاهری، این افزایش قیمت منطقی و هماهنگ با سطح فناوری جدید است.
جمع بندی؛ پیوند قدرت سنتی با آیندهی هوشمند

جیپ با معرفی موتور Hurricane 4 Turbo نشان داده است که میخواهد مفهوم قدرت آمریکایی را با عقلانیت مهندسی مدرن پیوند دهد. فناوری TJI، که زمانی صرفاً در موتورهای تحقیقاتی دیده میشد، اکنون به تولید انبوه رسیده و راه را برای بهرهوری بیشتر در دوران گذار به خودروهای هیبرید و برقی هموار میسازد.
در نتیجه، گرند چروکی ۲۰۲۶ نه فقط یک بهروزرسانی ساده، بلکه یک محصول تکنولوژیک از برند جیپ است، محصولی که میگوید دوران موتورهای بزرگ شاید رو به پایان باشد، اما روح قدرت و کارایی هنوز زنده است.
جیپ جیپ گرند چروکی
source
