فراری (Ferrari) هیچگاه دست از شگفتزده کردن ما برنمیدارد. چه با معرفی مدلهای تکساخت و سفارشی (One-offs)، چه با تولید یک شاسیبلند (SUV) دوازده سیلندر با درهای برعکس (Suicide Doors)، و چه با وعده عرضه یک خودروی تمامبرقی (EV). این بار، اسب رقصان مارانلو (لقب فراری) تصمیم گرفته است با ورود به دنیای توکنهای غیرمثلی (Non-Fungible Token – NFT)، توجهات را به خود جلب کند. نتیجه این اقدام، خودرویی است با نام F76 که هرگز رنگ واقعیت را نخواهد دید.
F76: زاده دنیای دیجیتال برای باشگاه نخبگان

F76 یک ماشین واقعی نیست؛ بلکه حاصل تخیل خالص فراری است که بهطور انحصاری برای اعضای برنامه هایپرکلاب (Hyperclub) این شرکت طراحی شده است. این برنامه، مخصوص مشتریان فوق ثروتمند فراری است.
- هدف طراحی: این دستگاه کشیده و کمارتفاع، صرفاً یک محصول مجازی است.
- روند طراحی: طی سه سال گذشته، اعضای این باشگاه فوقثروتمند گزینههای طراحی مختلفی را برای سفارشیسازی این خودروی خیالی دریافت کردهاند، در حالی که از ابتدا میدانستند F76 فراتر از یک صفحه نمایش کامپیوتر وجود نخواهد داشت.

فراری با افتخار این کانسپت (Concept) را “اولین خودرویی که منحصراً برای دنیای دیجیتال و در قالب یک NFT ساخته شده است“ توصیف میکند. هرچند که زیربرند آلپاین (Alpine) از رنو (Renault) چهار سال پیش نیز با مدل کانسپت GTA (GTA Concept) ادعایی مشابه داشت. اما صرفنظر از اینکه چه کسی اولین بوده، F76 بسیار زاویهدار (Ultra-angular) نشان میدهد که جهتگیری آینده طراحی فراری به کدام سو خواهد بود.

بیانیه طراحی آینده فراری
F76 توسط مرکز طراحی فراری (Ferrari Styling Centre) و تحت نظر فلاویو مانزونی (Flavio Manzoni) خلق شده است. این کانسپت مجازی، یک نشانه واضح از تحولات پیش روست:
- “مانیفست طراحی” (Design Manifesto): فراری از F76 به عنوان “بیانیه طراحی” یاد میکند که قرار است “شکلهای فراریهای آینده را از پیش مجسم کند.” این اشاره، به معنای یک دگرگونی رادیکال در مدلهای تولیدی آتی است.
- تغییر چشمگیر: زبان طراحی فراری در یک دهه اخیر، یعنی پس از پایان تولید آخرین مدل امضا شده توسط پینینفارینا (Pininfarina) یعنی F12برلینتا (F12berlinetta) در سال ۲۰۱۷، بهطور اساسی تغییر کرده است.
- عناصر جسورانه: هرچند که مدلهای واقعی فراری به اندازه F76 افراطی نخواهند بود، اما این کانسپت دیجیتال نشان میدهد که طرحهایی جسورانهتر در راه هستند.
- کابین خلبان دوگانه: از ویژگیهای عجیب F76، طراحی دو کابین (Dual Cockpits) مجزا است که هر کدام فرمان و پدالهای مخصوص به خود را دارند.

- ادای احترام به گذشته: در عین حال که شکل کلی خودرو کاملاً آیندهنگر است، چراغهای جلوی جمعشونده (Retractable Headlights) به چراغهای محبوب دههی ۱۹۸۰ ادای احترام میکنند.
موتور احتراق داخلی در یک طرح برقی!
از آنجایی که این خودرو موجودیت فیزیکی ندارد، صحبت از مشخصات فنی امکانپذیر نیست. با این حال، نکته تعجبآور این است که فراری F76 را با موتور احتراق داخلی (Internal Combustion Engine – ICE) تصور کرده است.
- تناقض: طراحی خودرو به شدت شمایل یک مدل تمامبرقی (EV) را فریاد میزند، اما خروجیهای مثلثی شکل در عقب، در واقع محل پنهان شدن لوله اگزوز (Exhaust Tip) هستند.
- تعهد فراری: این انتخاب در راستای تأکید اخیر فراری بر تعهد بلندمدت خود به استفاده از موتورهای V6، V8 و V12 است؛ بنابراین منطقی است که در این فانتزی دیجیتال نیز، یک موتور احتراق داخلی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده باشد.

نامگذاری و جنجال NFT
- منبع نام: نام F76 به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد اولین پیروزی فراری در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز (۲۴ Hours of Le Mans) انتخاب شده است. این پیروزی در سال ۱۹۴۹ توسط لوئیجی چینتی (Luigi Chinetti) و لرد سِلسدون (Lord Selsdon) با خودروی ۱۶۶ MM مجهز به موتور V12 به دست آمد.

- پیشینه دیجیتال: F76 اولین خلق دیجیتال فراری نیست؛ کانسپت ویژن گران توریسمو (Vision Gran Turismo concept) سه سال قبل رونمایی شده بود.
- واکنشها: اگر F76 یک کانسپت فیزیکی بود، شاید اینقدر بحثبرانگیز نمیشد. اما عرضه یک NFT در سال ۲۰۲۵ کمی قدیمی و تاریخمصرف گذشته به نظر میرسد. برخی نیز نگران هستند که زبان طراحی فراری در یک دهه، تا چه حد دستخوش تغییر شده است. با این حال، دفترچههای سفارش (Order Books) فراری همچنان پرتر میشوند، که نشان میدهد مشتریان بهطور کامل با مسیر جدید برند همراه شدهاند.
منبع ترجمه: motor1
source