در تاریخ دوم آبان ماه سال ۱۴۰۴ (۲۴ اکتبر ۲۰۲۵)، شرکت اکسپنگ (Xpeng)، پس از رونمایی روز گذشته از مینیون هفت نفره جدید خود یعنی اکسپنگ X9 مجهز به سامانه افزایشدهنده بُرد (EREV)، تصاویر داخلی این خودرو را منتشر کرد. بارزترین ویژگیهای معرفی شده در این فضای داخلی، چراغهای مطالعهای با استاندارد تجهیزات هواپیمایی هستند که به قابلیت «مبتنی بر هوش مصنوعی» مجهز شدهاند و همچنین یک پنل تزئینی طویل به طول ۴.۲ متر از جنس چوب «آیوس (Ayous)».

در حال حاضر، مدل تمامبرقی (BEV) خودروی اکسپنگ X9 در بازار موجود است و در چهار سطح تجهیزاتی متفاوت عرضه میشود. قیمت این مدلها در بازهای بین ۳۵۹,۸۰۰ تا ۴۱۹,۸۰۰ یوآن (معادل تقریبی ۴۹,۹۰۰ تا ۵۷,۸۰۰ دلار آمریکا) قرار دارد. همچنین، این نسخه تمامبرقی با سه گزینه بُرد متفاوت شامل ۶۵۰ کیلومتر، ۷۰۲ کیلومتر و ۷۴۰ کیلومتر قابل انتخاب است.
بر اساس معرفی رسمی این شرکت، فضای داخلی مینیون X9 EREV با یک تم رنگی جدید به نام «قهوهای ابر رُز (Cloud Rose Brown)» تزئین شده است. علاوه بر این، یک پنل چوبی به طول ۴.۲ متر از جنس چوب مرغوب «آیوس» بر روی داشبورد خودرو خودنمایی میکند. نوارهای کرومی ظریف نیز در سراسر کابین به چشم میخورند که به جلوه لوکس آن افزودهاند.

شرکت اکسپنگ ادعا کرده است که چراغهای مطالعه با استاندارد هواپیمایی، از «قدرت هوش مصنوعی» بهره میبرند و میتوانند جلوهای از نور طبیعی را در فضای داخلی خلق کنند. قطر فرمان این خودرو نیز ۳۷۶ میلیمتر اندازهگیری شده است.
صندلیهای مستقل و ویژه ردیف دوم که از نوع «بیوزنی (Zero Gravity)» هستند، به امکانات کاملی نظیر جای پا (زیرپایی)، ماساژ، تهویه و گرمکن مجهز شدهاند. همچنین، یک یخچال کوچک به شکل ماهرانهای در زیر کنسول مرکزی جاسازی شده است.

مینیون اکسپنگ X9 EREV که به عنوان یک خودروی هفت نفره طراحی شده، ابعادی به ترتیب ۵۳۱۶ میلیمتر در طول، ۱۹۸۸ میلیمتر در عرض و ۱۷۸۵ میلیمتر در ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن نیز به ۳۱۶۰ میلیمتر میرسد و وزن خالص خودرو (Curb Weight) معادل ۲۷۵۰ کیلوگرم اعلام شده است.
سیستم قوای محرکه این مدل از فناوری «افزایشدهنده برد فوقالعاده کونپنگ (Kunpeng Super Range Extension)» اختصاصی اکسپنگ بهره میبرد. این سیستم شامل یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که به عنوان ژنراتور افزایشدهنده برد عمل میکند و حداکثر توان آن ۱۱۰ کیلووات (معادل ۱۴۸ اسب بخار) است. این موتور با یک موتور الکتریکی در محور عقب همراه میشود که توانی معادل ۲۱۰ کیلووات (معادل ۲۸۲ اسب بخار) تولید میکند. انرژی مورد نیاز این سیستم توسط یک پک باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) ساخت شرکت کَلب-تک (CALB-Tech) با ظرفیت ۶۳.۳ کیلووات ساعت تامین میشود. بر اساس چرخه استاندارد پیمایش چین (CLTC)، مینیون اکسپنگ X9 EREV با یک باک سوخت ۶۰ لیتری و شارژ کامل باتری، قادر است برد ترکیبی خیرهکننده ۱۶۰۲ کیلومتر را محقق سازد.

بر اساس اطلاعیههای رسمی قبلی، اکسپنگ X9 EREV علاوه بر موارد ذکر شده، به پلتفرم ولتاژ بالای ۸۰۰ ولتی، قابلیت شارژ سریع ۵C و برد تمامالکتریکی (Pure Electric Range) فراتر از ۴۵۰ کیلومتر (طبق چرخه CLTC) مجهز خواهد بود.
در بخش طراحی ظاهری، مدل اکسپنگ X9 EREV همچنان به زبان طراحی برند که تحت عنوان «ناو هواپیمابر زمینی (Land Aircraft Carrier)» شناخته میشود، وفادار مانده است. در نمای جلویی، طراحی «X-Robot Face 2.0» به چشم میخورد. همچنین، یک رنگ جدید آبی فیروزهای نیز به گزینههای رنگ بدنه این مینیون اضافه شده است.

در قسمت عقب خودرو، یک چراغ آبیرنگ تعبیه شده است تا هنگام فعال بودن سیستم پیشرفته کمک رانندگی (Advanced Driving Assistance System) به عنوان نشانهای برای سایر رانندگان عمل کند. همچنین، برچسبهای “X9” و “PowerX” در بخش پایین سمت راست درب صندوق عقب جانمایی شدهاند.

با توجه به جزئیات خیرهکننده و مشخصات فنی پیشرفتهای که شرکت اکسپنگ برای مینیون X9 EREV معرفی کرده است، به نظر میرسد این خودرو آمده است تا استانداردهای جدیدی را در بخش خودروهای چندمنظوره (MPV) با سامانه افزایشدهنده برد تعریف کند.

ترکیب لوکس بودن تجهیزات داخلی، فناوریهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی و برد پیمایش فوقالعاده طولانی، این محصول را به یک رقیب جدی در بازار جهانی تبدیل میکند. نظر شما در مورد این ترکیب نوآورانه از لوکسگرایی و کارایی چیست؟ آیا فکر میکنید این سطح از امکانات و مشخصات فنی، نیازهای خانوادههای مدرن را به طور کامل برآورده خواهد کرد؟ دیدگاهها و نظرات ارزشمند خود را در بخش کامنتها با ما و دیگر کاربران چرخان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط:
- ایکس موتورز، محصولات ایکس پنگ (XPENG) را به ایران میآورد
- معرفی رسمی خودروی خودران +Xpeng P7 در چین
- مدل Xpeng P7+ با ویژگیهای جذاب رونمایی شد
- Xpeng X9: ستاره درخشان تستهای ایمنی C-NCAP
source