دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل 2026؛ ماجراجوی تمام‌عیار برای مسیرهای بی‌انتها

دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل 2026
دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل ۲۰۲۶

شرکت دوکاتی با معرفی مدل جدید Multistrada V4 Rally 2026 یک‌بار دیگر نشان داد که مرز میان عملکرد اسپرت، راحتی تورینگ و توانایی‌های آفرود را می‌توان از نو تعریف کرد.






این موتورسیکلت برای کسانی طراحی شده است که سفر را به معنای واقعی تجربه می‌کنند؛ کسانی که کیلومترها راه را بدون توقف طی می‌کنند و از موتورسیکلت خود دوام، قدرت و اطمینان کامل می‌خواهند. مولتی‌استرادا V4 رالی در حقیقت نسخه‌ای تکامل‌یافته از خانواده مشهور مولتی‌استرادا است که با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های دوکاتی، توانایی سفرهای طولانی در سخت‌ترین شرایط را به موتورسوار ارائه می‌دهد.

پیشینه و جایگاه در خانواده مولتی‌استرادا

دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل 2026
دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل ۲۰۲۶

از زمان عرضه نخستین نسل مولتی‌استرادا در سال ۲۰۰۳، دوکاتی پیوسته تلاش کرده است میان روح اسپرت خود و نیاز روزافزون بازار به موتورسیکلت‌های چندمنظوره تعادلی هوشمندانه ایجاد کند. نسل‌های بعدی با فناوری‌های پیچیده‌تر، سیستم‌های تعلیق هوشمند و موتورهای قوی‌تر همراه شدند و حالا نسخه رالی در ادامه همین مسیر متولد شده است. این مدل با هدف افزایش برد حرکتی، بهبود قابلیت‌های فنی در جاده‌های خاکی و بالا بردن راحتی در مسیرهای طولانی توسعه یافته است.

موتور و عملکرد فنی

دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل 2026
دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل ۲۰۲۶

در قلب Multistrada V4 Rally همان پیشرانه‌ آشنا اما اصلاح‌شده Granturismo V4 با حجم دقیق ۱۱۵۸ سی‌سی قرار دارد. این موتور چهارسیلندر Vشکل ۹۰ درجه با میل‌لنگ مخالف‌گرد و سیستم تایمینگ فنردار، توان تولید ۱۷۰ اسب بخار در ۱۰,۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۲۳ نیوتن متر گشتاور در ۹۰۰۰ دور را دارد. نسبت تراکم ۱۴ به ۱ در کنار طراحی دقیق محفظه احتراق و زاویه ۲۵.۵ درجه‌ای سوپاپ‌ها، احتراق تمیز و بازده بالا را تضمین می‌کند.

از نکات قابل‌توجه این موتور، نیاز به تنظیم فواصل سوپاپ‌ها تنها هر ۳۷ هزار کیلومتر است که در کلاس خود عددی چشم‌گیر محسوب می‌شود. سامانه سوخت‌رسانی انژکتوری با دریچه‌های بیضی ۴۶ میلی‌متری و سیستم Ride-by-Wire کنترل دقیق گاز را در هر شرایطی فراهم می‌کند.

راحتی و قابلیت سفر طولانی

دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل 2026
دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل ۲۰۲۶

یکی از ویژگی‌های کلیدی نسخه رالی، تمرکز ویژه بر راحتی و شعاع حرکتی است. مخزن سوخت بزرگ‌تر با حجم ۳۰ لیتر (۷.۹ گالن) همراه با سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرهای عقب در سرعت‌های کروز، برد حرکتی چشم‌گیری ایجاد کرده است. شیشه جلو اکنون ۲۰ میلی‌متر بلندتر و ۴۰ میلی‌متر پهن‌تر از مدل قبل است تا محافظت بهتری در برابر جریان باد داشته باشد.

موقعیت صندلی راننده و سرنشین بازطراحی شده است تا در سفرهای طولانی احساس خستگی کاهش یابد، در حالی که پایه‌های آلومینیومی جدید برای باکس عقب علاوه بر افزایش مقاومت، به عنوان تکیه‌گاه راحتی برای سرنشین دوم نیز عمل می‌کند.

ارگونومی و تجهیزات رفاهی

دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل 2026
دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل ۲۰۲۶

صندلی در حالت استاندارد بین ۸۷۰ تا ۸۹۰ میلی‌متر قابل تنظیم است و با صندلی و سیستم تعلیق سفارشی پایین‌تر می‌توان ارتفاع را به ۸۰۵ میلی‌متر کاهش داد. رینگ‌های اسپوک آلومینیومی با لاستیک‌های Pirelli Scorpion Trail II نصب شده‌اند که در سایز ۱۲۰/۷۰-۱۹ در جلو و ۱۷۰/۶۰-۱۷ در عقب تعبیه شده‌اند.

دستگیره‌های گرم‌شونده، نمایشگر رنگی ۶.۵ اینچی TFT، سیستم روشنایی تمام LED و ارتباط بلوتوثی با تلفن همراه از جمله امکانات استاندارد این مدل هستند.

سیستم تعلیق و ترمزها

سیستم تعلیق مولتی‌استرادا V4 رالی یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در میان موتورسیکلت‌های ادونچر است. دوکاتی از سیستم Ducati Skyhook Suspension EVO ساخت مارزوکی استفاده کرده است که کاملاً نیمه‌فعال بوده و با الگوریتم هوشمند خود ارتفاع و سفتی تعلیق را به طور لحظه‌ای تنظیم می‌کند. دوشاخه جلو ۵۰ میلی‌متری و کمک‌فنر عقب به صورت خودکار در سرعت‌های پایین ارتفاع موتور را کاهش می‌دهند تا کنترل آن در ترافیک یا توقف آسان‌تر شود و در سرعت‌های بالاتر به موقعیت اصلی بازمی‌گردند.

در بخش ترمز، دوکاتی طبق معمول به سراغ Brembo Stylema رفته است. در جلو دو دیسک ۳۳۰ میلی‌متری نیمه‌ شناور با کالیپر چهارپیستونه و در عقب یک دیسک ۲۸۰ میلی‌متری نصب شده است. تمام سیستم ترمز تحت کنترل سامانه Bosch-Brembo ABS Cornering 10.3ME است که حتا در پیچ‌ها نیز تعادل موتور را حفظ می‌کند.

فناوری و سامانه‌های الکترونیکی

دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل 2026
دوکاتی Multistrada V4 Rally مدل ۲۰۲۶

از نظر الکترونیکی، این مدل به‌روزترین مجموعه دوکاتی را در اختیار دارد. پلتفرم اینرسیایی شش‌محوره‌ Bosch داده‌های حرکتی را به ECU منتقل کرده و عملکرد سیستم‌هایی مانند کنترل کشش، کنترل ویلی، ترمزگیری در پیچ، کنترل ترمز موتور و نگه‌دارنده در سربالایی را مدیریت می‌کند.

پنج حالت رانندگی شامل Sport ،Touring ،Urban ،Enduro و Wet امکان تنظیم رفتار موتور و تعلیق را متناسب با شرایط مسیر فراهم می‌کنند. سیستم Ducati Quick Shift برای تعویض بدون کلاچ، چراغ‌های تمام LED با قابلیت روشنایی در پیچ، و نمایشگر رنگی TFT از دیگر امکانات استاندارد هستند.

نسخه‌ها و تجهیزات سفارشی

مولتی‌استرادا V4 رالی در سه نسخه جهانی تولید می‌شود:

  • Radar: مجهز به سامانه‌های کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو و تشخیص نقطه کور
  • Adventure Travel & Radar: افزوده‌شدن باکس‌های آلومینیومی جانبی و صندلی‌های گرم‌کننده
  • Full Adventure: دارای اگزوز آکراپوویچ و گلگیر فیبرکربن

در بازار آمریکا تنها نسخه‌ دوم، Adventure Travel & Radar، در دسترس خریداران خواهد بود.

رنگ‌بندی و طراحی ظاهری

از نظر ظاهری، دو ترکیب رنگی برای این مدل در نظر گرفته شده است: قرمز دوکاتی با مخزن آلومینیومی برس‌خورده و رینگ‌های مشکی، و سبز یشمی با مخزن برس‌خورده و رینگ‌های طلایی. هر دو نسخه همان زبان طراحی تهاجمی و در عین حال ظریف دوکاتی را حفظ کرده‌اند؛ ترکیبی از فناوری مدرن و حس سنتی موتورسیکلت‌های ایتالیایی.

قیمت و زمان عرضه جهانی

قیمت پایه Ducati Multistrada V4 Rally 2026 از ۳۱,۹۹۵ دلار آغاز می‌شود و نخستین سری آن از ماه مارس ۲۰۲۶ به نمایندگی‌های دوکاتی در سراسر جهان تحویل داده خواهد شد. با ترکیب قدرت بالا، مهندسی دقیق و فناوری‌های ایمنی و رفاهی پیشرفته، این مدل را می‌توان یکی از کامل‌ترین موتورسیکلت‌های ماجراجویانه حال حاضر جهان دانست؛ موتوری که با اطمینان در جاده و خاک، هم در نقش یک همراه سفری و هم یک موتورسیکلت عملکردی بی‌نقص ظاهر می‌شود.

source

توسط khodrocamp.ir