تصور کنید یک صبح شلوغ از منزل خود خارج می شوید و اپلیکیشن تاکسی اینترنتی را باز می کنید و پس از چند دقیقه یک خودرو بی صدا، تمیز و کاملاً برقی جلوی شما ظاهر می شود.
تاکسی های برقی بابک زنجانی دقیقا چنین وعده ای می دهند. این تاکسی ها بر فناوری های نو تکیه داشته و می خواهد تعریف تاکسی اینترنتی را عوض کند.
تاکسی های برقی بابک زنجانی علاوه بر اینکه برای محیط زیست مفید هستند، هزینه های انرژی و سوخت را نیز کاهش داده و کیفیت سفر را برای مسافران بهبود می بخشند.
در ادامه به بررسی کامل جوانب مختلف پروژه تاکسی های برقی دات وان، شامل امکانات خودرو، تجربه رانندگان و مسافران، پوشش جغرافیایی، مزایا و چالش ها می پردازیم.
لذا توصیه می شود که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا از تمامی جوانب این پروژه مطلع شوید.
معرفی پروژه تاکسی اینترنتی بابک زنجانی
گروه دات وان در سال ۱۴۰۴ وابسته به بابک زنجانی با این هدف که خدمات ایمن و نوینی از حمل و نقل شهری ارائه دهد، رونمایی شد.
منابع رسمی می گویند که خدمات تاکسی برقی ابتدا در شهرهای کرج، قشم و اصفهان راه اندازی شد و در مرحله بعدی در تهران نیز گسترش می یابد.
فاز نخست این پروژه با چند صد دستگاه خودروی برقی شامل چانگان ایدو EV ۴۶۰ و تویوتا BZ۳X شروع می شود.
چانگان ایدو با هربار شارژ حدود ۴۰۱ کیلومتر مسافت را طی می کند و تویوتا BZ۳X با پک های باتری ۵۰، ۵۸ و ۶۸ کیلووات ساعتی تا ۴۳۰، ۵۲۰ و ۶۱۰ کیلومتر برد دارد. این کراس اوور برقی دارای حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
دات وان به صورت رسمی اعلام کرده که در مراحل بعدی، این ناوگان با ۴۵۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی توسعه می یابد.

امکانات و ویژگی های تاکسی های بابک زنجانی
تاکسی برقی های دات وان شبیه یک کپسول راحتی است. دات وان با تجهیزات رفاهی و ایمنی پیشرفته، تجربه سفر دلپذیری برای مسافران فراهم می کند.
از جمله امکانات این تاکسی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- دوربین های داخلی و خارجی برای نظارت امنیت و ضبط تصاویر به همراه سنسورها و سامانه های کمک راننده.
- سیستم های ایمنی پیشرفته: ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، حسگر نور و باران و سامانه های رانندگی نیمه خودکار.
- تهویه مطبوع دو کاناله و سیستم تصفیه هوا برای آسایش مسافران.
- صندلی های برقی با امکاناتی نظیر گرمکن و سردکن.
- اتصال به اپلیکیشن اختصاصی دات وان قابل استفاده برای مدیریت مسیر، پرداخت و مشاهده اطلاعات سفر در لحظه. امکان رصد وضعیت سفر، امتیازدهی دوسویه، پشتیبانی آنلاین و ابزارهای بهینه سازی مسیر.
- نمایشگر لمسی و اینترنت رایگان.
- کیفیت سواری برقی: شتاب نرم و خطی، ترمز احیا کننده برای کاهش استهلاک ترمز و مصرف انرژی کارآمدتر.
علاوه بر موارد فوق وعده داده شده که هزینه سفرها نسبت به تاکسی های سنتی کمتر خواهد بود. به همین دلیل مسافران می توانند تجربه سفری راحت و ایمن داشته باشند.
تجربهٔ رانندگان و شرایط کاری در شرکت دات وان
مدل همکاری با رانندگان در تاکسی های بابک زنجانی تفاوت چشمگیری با الگوهای معمول دارد.
گزارش ها بیانگر این هستند که خودروهای این تاکسی به صورت مالکیتی بوده و رانندگان به صورت حقوق بگیر فعالیت می کنند. این موضوع برای رانندگان مزیت مهمی محسوب می شود. زیرا رفاه شغلی، ثبات درآمد و کیفیت خدمات را به همراه دارد.
قابل ذکر است که شرکت دات وان برای رانندگان جدید دوره های آموزشی و پشتیبانی کامل فراهم می کند. همچنین قبل از آغاز رسمی آزمون عملیاتی رانندگان برگزار شده تا از مهارت راننده اطمینان حاصل شود.

تاثیر اقتصادی پروژه تاکسی برقی های دات وان
|
تأثیر اقتصادی و محیط زیستی پروژه بابک زنجانی |
|
|
عامل |
اثر |
|
هزینه نگهداری |
برق ارزان تر از بنزین است و هزینه نگهداری تاکسی ها تا ۴۰% کمتر است. |
|
محیط زیست شهری |
کاهش آلودگی هوا و صوتی؛ مشابه لندن و شنژن. |
|
صرفه جویی اقتصادی |
هزینه پیمایش کمتر و جبران سرمایه اولیه در حدود ۶ سال. |
|
مزیت زیست محیطی |
عدم تولید آلاینده و کاهش مصرف سوخت فسیلی. |
|
نمونه جهانی |
مشابه ناوگان برقی در نیویورک، لندن، پکن و توکیو. |
چالش ها و محدودیت های تاکسی اینترنتی بابک زنجانی
هیچ تحول بزرگی بدون چالش نیست. در مسیر تاکسی اینترنتی برقی های بابک زنجانی نیز ممکن است چالش و محدودیت هایی وجود داشته باشد که عبارت اند از:
- زیرساخت شارژ: ممکن است زیرساخت شارژ ایستگاه های سیار محدود باشد.
- قیمت اولیهٔ خودروها: سرمایه گذاری اولیه با خودروهای برقی ممکن است با هزینه های زیادی همراه باشد.
- برد پیمایش محدود و زمان طولانی شارژ باتری.
- تجهیزات و تعمیرگاه های تخصصی هنوز در همه شهرها فراهم نیست.
در همین راستا، شرکت هایی مانند مدیران خودرو با توسعه ی شبکه ی خدمات پس از فروش و عرضه ی خودروهای برقی و هیبریدی، نقش مهمی در کاهش چالش های زیرساختی و پشتیبانی فنی دارند.
این همکاری ها می تواند مسیر گسترش ناوگان های برقی را برای پروژه هایی مانند تاکسی های بابک زنجانی هموارتر کند.

آینده تاکسی اینترنتی های برقی
با توجه به روشن بودن روند جهانی و رشد ناوگان های برقی در حمل ونقل شهری می توان نتیجه گرفت که سهم تاکسی برقی در حال افزایش است.
اگر برنامهٔ توسعهٔ ۴۵ هزار دستگاهی بابک زنجانی پیشرفت کند، در طی چند سال آینده جهشی بزرگ در سهم تاکسی برقی مشاهده می شود به ویژه در کلانشهرها که با مشکل آلودگی هوا سر و کار دارند.
تجربه تاکسی اینترنتی های برقی دات وان نشان داد آینده حمل و نقل شهری به سمت خودروهای برقی و کم مصرف حرکت می کند. در این میان خودروهای برقی مدیران خودرو تنها به دو مدل چانگان و تویوتا محدود نمی شود.
این شرکت مجموعه ای متنوع از خودروهای تمام برقی و هیبریدی را عرضه می کند که می توانند برای توسعه ناوگان تاکسی اینترنتی و حتی استفاده شخصی بسیار مفید باشند.
به عنوان مثال مدل هایی مانند فونیکس FX EV و دیگر محصولات برقی این شرکت، علاوه بر طراحی مدرن و امکانات رفاهی، از برد حرکتی مناسب و هزینه نگهداری پایین برخوردارند.
همچنین شرایط مدیران خودرو به گونه ای طراحی شده که مشتریان بتوانند هم به صورت نقدی و هم اقساطی خودروی برقی مورد نظر خود را تهیه کنند.
سوالات متداول درباره تاکسی های دات وان
شرایط ثبت نام در ناوگان تاکسی های بابک زنجانی چگونه است؟
مدل همکاری اعلامی، رانندهٔ حقوق بگیر با ناوگان مالکیتیِ شرکتی است (نه مدل کمیسیونی متداول). جزئیات عملیاتی (فرآیند جذب، شیفت ها، حقوق و مزایا) از سوی شرکت اطلاع رسانی می شود.
آیا رانندگان در صورت مشکل فنی حمایت می شوند؟
با توجه به مالکیت شرکتی ناوگان، رسیدگی فنی و مدیریت سرویس به صورت متمرکز انجام می شود و آموزش های مرتبط ارائه می گردد.
چقدر پوشش شهری دارند و در کدام مناطق فعال هستند؟
شروع فعالیت در کرج و برنامهٔ توسعه به اصفهان و تهران اعلام شده است. اما در شهرهای دیگر نیز گسترش می یابد.