خطر خالیفروشی خودروهای وارداتی؟

با گذشت هفت ماه از سال جاری، نه تکلیف تعرفه واردات خودرو به درستی روشن شده و نه تحویلها بهموقع انجام شده است، اما دور جدید فروش با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شده است. در این عرضه، «خطر خالیفروشی خودروهای وارداتی» بیش از گذشته خریداران را تهدید میکند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دور جدید عرضه خودروهای وارداتی آغاز شده و متقاضیان تا چهارشنبه ۳۰ مهرماه جاری برای وکالتی کردن حساب خود فرصت دارند. با وکالتی شدن حساب، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه خواهد شد. اما برای چه؟
این دور از فروش با ابهامها و پرسشهای زیادی همراه شده است. در این عرضه فقط مبلغی که باید بلوکه شود مشخص است و غیر از آن، معلوم نیست که چه خودرویی، با چه مدلی، چه قیمتی و از چه شرکتی عرضه خواهد شد.
این در حالی است که هنوز با گذشت هفت ماه از سال جدید، گرههای این بخش از بازار خودرو به درستی باز نشده است. تعرفهها بلاتکلیف مانده، تخصیصها بهدرستی انجام نشده و از هفته گذشته سهمیهها بهتدریج اعلام شده است. بسیاری از شرکتها هنوز موفق به تحویل خودرو و ایفای بهموقع تعهدات خود نشدهاند.
ضمن اینکه بر اساس آمار، فقط حجم واردات نسبت به سال گذشته در ششماهه نخست افزایش یافته است، اما این آمار مربوط به تخصیصهای سال گذشته بوده و در سال جاری هنوز ثبت سفارشی صورت نگرفته است.
این وضعیت، آینده بازار خودروهای وارداتی را با ابهام مواجه کرده است؛ ابهاماتی که مستقیماً متوجه مسئولان و متولیان مربوطه است و آنان باید به برخی پرسشها پاسخ داده و شفافسازی کنند.
در حال حاضر بازار خودرو با تعدد واردکنندگان روبهروست. این تعدد البته به تنوعی متناسب منجر نشده، بلکه باعث واردات یک محصول از سوی چند شرکت شده است. بهعنوان مثال، میتوان به محصولات تویوتا، نیسان و کیا اشاره کرد. در این عرضهها یک خودرو با مشخصات یکسان توسط دو یا چند شرکت و با قیمتهای متفاوت عرضه شده است. یعنی برخلاف فروش با قیمت قطعی، خودروها با قیمتهای علیالحساب فروخته شدهاند. این وضعیت مشتریان و شرکتها را با چالشهای جدیدی روبهرو کرده است.
در واقع، پرسش این است که چرا باید یک خودرو با قیمتهای متفاوت عرضه شود؟ مگر نباید کالا احراز شود و سپس به فروش برسد؟ اصلاً مگر سامانه فروش یکپارچه برای همین منظور ایجاد نشده است؟
شاید متولی پروژه واردات قصد کارنامهسازی دارد و فقط میخواهد حجم عرضهها در دوران مدیریتش افزایش یابد؟ پس سازمان حمایت چه نقشی دارد و چرا نمیتواند قیمتگذاری کند؟ در این شرایط، آیا دور جدید عرضه خودروهای وارداتی خریداران را با خطر خالیفروشی درگیر نخواهد کرد؟
بازار خودرو خودروهای وارداتی فروش خودروهای وارداتی واردات خودرو
source