
نسخه پنجم پورشه ماکان برقی بالاخره از راه رسید و طبق سنت همیشگی پورشه، مدل GTS (مخفف گرند تورینگ اسپرت – Gran Turismo Sport) برای رانندگان علاقهمند به عملکرد بالا، احتمالاً بهترین گزینه در این خانواده خواهد بود.
ماکان GTS مدل ۲۰۲۶ با ویژگیهای هیجانانگیزی معرفی شده است که نشان میدهد رانندگی با خودروی برقی، نه تنها یک مصالحه نیست، بلکه میتواند تجربهای کاملاً لذتبخش باشد:
- توان و عملکرد: این مدل در حالت “اووربوست” (Overboost) میتواند تا ۵۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند.
- هندلینگ پیشرفته: مجهز به دیفرانسیل عقب با لغزش محدود (Limited-Slip Rear Differential) است که چابکی و کنترل خودرو در پیچها را به طور چشمگیری افزایش میدهد.
- تعلیق اسپرت: ارتفاع سیستم تعلیق بادی (Air Suspension) آن برای پایداری بیشتر، پایینتر آمده است.
همانطور که برای نام GTS مرسوم است، این مدل با جزئیات مشکی رنگ و تغییرات ظاهری منحصر به فرد خود از سایر مدلها متمایز میشود. سؤال اصلی اینجاست که آیا این تغییرات برای متقاعد کردن خریداران به اینکه حرکت به سمت برقی شدن، به معنای کنار گذاشتن لذت رانندگی نیست، کافی خواهد بود؟ روی کاغذ، احتمالاً پاسخ مثبت است، هرچند که نزدیکی قیمتی این مدل به ماکان توربو (Macan Turbo) قویتر، ممکن است نادیده گرفتن آن را دشوار کند.
عملکرد فنی و تجربه رانندگی هیجانانگیز
ماکان GTS در شرایط عادی ۵۰۹ اسب بخار قدرت تولید میکند، اما اگر قابلیت کنترل شروع حرکت یا همان «لانچ کنترل» (Launch Control) را فعال کنید، تمام ۵۶۳ اسب بخار به همراه گشتاور (Torque) عظیم ۷۰۴ پوند-فوت (معادل ۹۵۴ نیوتنمتر) آزاد میشود.
این قدرت، شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت (حدود ۹۶ کیلومتر بر ساعت) را تنها در ۳.۶ ثانیه ممکن میسازد. اگر پدال گاز را همچنان فشار دهید، مسافت یکچهارم مایل (Quarter-mile) را در ۱۲ ثانیه طی خواهید کرد و نهایتاً به حداکثر سرعت محدود شده ۱۵۵ مایل بر ساعت (۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) خواهید رسید.
اما سرعت تنها دلیل جذابیت GTS نیست؛ این خودرو با داشتن ویژگیهای منحصر به فرد رانندگی، یک تجربه اسپرت کامل را ارائه میدهد:
- بسته اسپرت کرونو (Sport Chrono Package): این بسته به صورت استاندارد روی GTS عرضه میشود و حالت رانندگی «پایداری پیست» (Track Endurance Mode) را به این کراساوور برقی اضافه میکند. این حالت برای به تعویق انداختن کاهش احتمالی قدرت موتور در پیست، دمای باتری را خنک نگه میدارد و به راننده اجازه میدهد تا برای مدت زمان طولانیتر، با حداکثر توان رانندگی کند.
- مدیریت کشش پورشه (Porsche Traction Management – PTM): این سیستم به صورت استاندارد نصب شده و به بهبود چسبندگی و کنترل خودرو در شرایط مختلف کمک میکند.
- توزیع گشتاور پورشه پلاس (Porsche Torque Vectoring Plus – PTV Plus): این سیستم درست پشت موتور عقب قرار گرفته و با توزیع هوشمند گشتاور بین چرخهای عقب، به بهبود فرمانپذیری و پایداری در پیچها کمک میکند. این قابلیت در دستیابی به توزیع وزن ۴۸ درصد در جلو و ۵۲ درصد در عقب نقش مهمی دارد.
- مدیریت فعال تعلیق پورشه (Porsche Active Suspension Management – PASM): این سیستم نیز با تنظیمات خاص GTS بر روی کمکفنرها و میلههای ضد لغزش، کیفیت سواری و هندلینگ را بهینه میکند.
- فرمانپذیری محور عقب (Rear-Axle Steering): برای کسانی که هندلینگ را بسیار جدی میگیرند، این قابلیت به صورت آپشن (اختیاری) در دسترس است که شعاع گردش را کم کرده و پایداری در سرعتهای بالا را بیشتر میکند.
کاربرد عملی و قابلیتهای شارژدهی
ماکان GTS علاوه بر عملکرد اسپرت، جنبههای عملی یک کراساوور را نیز حفظ کرده است.
- قابلیت بکسل (Towing Capacity): پورشه ادعا میکند این خودرو حداکثر ظرفیت بکسل ۵۵۰۰ پوند (۲۴۹۵ کیلوگرم) را دارد که با دیگر مدلهای چهار چرخ محرک (ماکان ۴، ماکان ۴اِس و ماکان توربو) برابری میکند. (مدلهای دیفرانسیل عقب نهایتاً میتوانند ۴۴۰۹ پوند بکسل کنند.)
- صدای موتور برقی: پروفایلهای صدای الکتریکی خودرو در حالتهای رانندگی اسپرت (Sport) و اسپرت پلاس (Sport Plus) مخصوص مدل GTS بوده و تجربهای منحصر به فرد ایجاد میکنند.
- باتری و شارژدهی: باتری این خودرو ۱۰۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارد. پورشه میگوید شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد در صورت استفاده از شارژرهای فوق سریع با توان ۲۷۰ کیلووات، تنها ۲۱ دقیقه طول میکشد.
طراحی متمایز و جزئیات ظاهری
ماکان GTS با امضای ظاهری مخصوص خود، جلوهای تهاجمیتر و اسپرتتر دارد:
- جزئیات مشکی براق: بسیاری از بخشهای خارجی، از جمله دور تیغههای هوا (Air Blades)، با رنگ مشکی براق (Gloss Black) پوشانده شدهاند.
- چراغها: چراغهای جلو و عقب LED با تکنولوژی ماتریسی (Matrix Design) نیز در حاشیه مشکی و دودی شدهاند.
- بسته طراحی اسپرت (Sport Design Package): ماکان GTS اولین مدل است که با بسته جدید طراحی اسپرت و ویژه خود رونمایی میشود (پیش از آنکه در تابستان ۲۰۲۶ به سایر مدلها اضافه شود). این بسته شامل موارد زیر است:
- طراحی خاص سپر جلو و عقب (Fascia).
- قابهای متضاد (Contrasting Inlays).
- تیغههای جانبی (Side Blades) و لبه اسپویلر عقب فعال (Adaptive Rear Spoiler Lip) در رنگ مشکی.
- قوسهای چرخ (Wheel Arch Extensions) عریضتر و مشکی رنگ.
- رکابهای جانبی (Rocker Panels) که در عقب کمی برجستهتر هستند.
- بخش زیرین دیفیوزر عقب با جزئیات مشکی.
- رینگها: رینگهای ۲۱ اینچی با طراحی «ماکان دیزاین» (Macan Design) به صورت استاندارد با رنگ خاکستری آنتراسیت (Anthracite Gray) عرضه میشوند. رینگهای ۲۲ اینچی «آراِس اسپایدر دیزاین» (RS Spyder Design) نیز با همین رنگ به صورت آپشن موجود است.
پالت رنگی جذاب: سه رنگ جدید برای ماکان برقی معرفی شده است: رنگ محبوب «گچی» (Chalk) بازگشته، رنگ قرمز کارماین (Carmine Red) که امضای مدلهای GTS است حفظ شده و رنگ آبی لوگانو (Lugano Blue) به عنوان یک گزینه جدید در دسترس است. مجموعاً ۱۵ رنگ استاندارد و آپشن قابل انتخاب است و طبق روال پورشه، خریداران خاص میتوانند از طریق برنامه تولید انحصاری پورشه (Porsche Exclusive Manufaktur)، حدود ۶۰ رنگ سفارشی (Paint-to-Sample) را سفارش دهند.
فضای داخلی و قیمت نهایی
درون کابین، بسته داخلی اختیاری GTS (Optional GTS Interior Package) به مشتریان این امکان را میدهد که کمربندهای ایمنی، پانل درها، لوگوهای GTS روی صندلیها و بخش بالایی داشبورد را با رنگهای قرمز کارماین، خاکستری اسلیت نئو (Slate Gray Neo) و آبی لوگانو هماهنگ کنند.
- نمایشگرها: نمایشگرهای دیجیتال در مدل GTS مخصوصاً طراحی شدهاند و اکنون با رنگ بدنه خارجی هماهنگ شدهاند.
- تریم داخلی: بسته داخلی GTS همچنین شامل استفاده از تریم فیبر کربن (Carbon Fiber) در غربیلک فرمان، پنل درها و کنسول مرکزی است.
اگر این ترکیب جذاب برای شما دلربایی کرده است، ماکان GTS اکنون با قیمت پایه پیشنهادی تولیدکننده (Manufacturer’s Suggested Retail Price – MSRP) ۱۰۳,۰۰۰ دلار آماده سفارش است. این قیمت تنها ۶,۵۰۰ دلار با مدل توربوی قویتر فاصله دارد. انتظار میرود تحویل این خودرو از بهار ۲۰۲۶ آغاز شود.
مقایسه اجمالی مدلهای پورشه ماکان برقی
مدل |
حداکثر قدرت (اسب بخار) |
شتاب ۰-۶۰ مایل بر ساعت |
قیمت پایه پیشنهادی ($) |
ماکان برقی (Macan Electric) |
۳۵۵ |
۵.۴ ثانیه |
۷۸,۰۰۰ |
ماکان ۴ برقی (Macan 4 Electric) |
۴۰۲ |
۴.۹ ثانیه |
۸۱,۶۰۰ |
ماکان ۴اِس برقی (Macan 4S Electric) |
۵۰۹ |
۳.۹ ثانیه |
۸۸,۰۰۰ |
ماکان GTS برقی (Macan GTS Electric) |
۵۰۹ (۵۶۳ در اوربوست) |
۳.۶ ثانیه |
۱۰۳,۰۰۰ |
ماکان توربو برقی (Macan Turbo Electric) |
۶۳۰ |
۳.۱ ثانیه |
۱۰۹,۵۰۰ |
منبع ترجمه: autoblog
source