یاماها XMAX 300 مدل 2025؛ ورود برادر بزرگ تر XMAX 250 به بازار ایران

مدل یاماها XMAX 300 سال ۲۰۲۵ تازهترین نسل از خانواده موفق XMAX است؛ اسکوتر اسپرتی که با پیشرانه قویتر، طراحی تهاجمیتر و فناوریهای بهروزتر نسبت به مدل XMAX 250، سطح تازهای از تجربه رانندگی شهری و بینشهری را ارائه میدهد.
این مدل بهتازگی توسط شرکت نیرو موتور وارد بازار ایران شده است و باید دید به اندازه XMAX 250 موفق خواهد بود یا خیر.
تاریخچه خانواده XMAX؛ از موفقیت در اروپا تا حضور در ایران

سری XMAX نخستینبار در سال ۲۰۰۶ معرفی شد تا پلی میان اسکوترهای کوچک شهری و مدلهای بزرگتر تورینگ یاماها باشد. نسخه اولیه در اروپا با موتورهای ۱۲۵ و ۲۵۰ سیسی عرضه شد و در مدت کوتاهی به پرفروشترین اسکوتر اسپرت قاره تبدیل گردید. محبوبیت آن به حدی بود که در سال ۲۰۱۸ فروش تجمعی خانواده XMAX از مرز ۵۰۰ هزار دستگاه عبور کرد.
در سال ۲۰۱۷، یاماها، نسخه XMAX 300 را با پیشرانه جدید Blue Core معرفی کرد تا جایگزین منطقی مدل ۲۵۰ باشد. این موتور نهتنها قویتر بود، بلکه مصرف سوخت پایینتر و آلایندگی کمتری داشت. همین ترکیب باعث شد XMAX 300 در بازارهای اروپایی، بهویژه فرانسه و اسپانیا، پرفروشترین اسکوتر در کلاس خود شود.
مدل ۲۰۲۵ تازهترین نسل این خانواده است که با ظاهری بازطراحیشده، امکانات دیجیتال بیشتر و بهبود در ارگونومی به ایران هم رسیده است تا جای مدل XMAX 250 را در سبد نیرو موتور بگیرد.
طراحی و ارگونومی؛ چهرهای آشنا با جزییات مدرنتر


ظاهر XMAX 300 مدل ۲۰۲۵ همان زبان طراحی نسل جدید XMAX را دنبال میکند و در جزییات با نسخه ۲۵۰ شباهت دارد. امضای نوری X-شکل در جلو با چراغهای LED باریک، چهرهای تند و مدرن ساخته است. فرم نمای کناری با خطوط کشیده و شکست بومرنگی روی فلاپ های میانی، بدنه را باریک و چابک نشان میدهد و پوشش اگزوز زاویهدار جدید، حس اسپرت بودن را تقویت میکند. در عقب چراغ LED یکپارچه و قاب زیر زین بازطراحیشده نظم بیشتری به نمای این قسمت دادهاند.
زین دوتکه با ارتفاع ۷۹۵ میلیمتر از سطح زمین، راحتی مناسبی در سفرهای طولانی دارد. فرمان نزدیکتر و زاویه دید بهتر به کیلومترشمار، کنترل بیشتری به راکب میدهد و طراحی کفپایی تخت و جای پای دوحالته، امکان تغییر وضعیت بدن در مسیرهای طولانی را آسانتر کرده است.


XMAX 300 جدید از نظر امکانات دیجیتال نسبت به نسخه ۲۵۰ تفاوت چندانی ندارد. پنل پشت فرمان حالا ترکیبی از نمایشگر TFT رنگی و صفحه LCD ثانویه است که علاوه بر اطلاعات سرعت، مسافت و سوخت، امکان اتصال به گوشی از طریق اپلیکیشن Y-Connect را فراهم میکند. کاربر میتواند تماسهای ورودی، پیامها و اعلانهای موبایل را روی نمایشگر ببیند و وضعیت مصرف سوخت یا سرویس را در اپ دنبال کند.
این مدل همچنین به سیستم Smart Key یا استارت بدون کلید مجهز است که در XMAX 250 هم دیده میشود، اما نسخه جدید عملکرد دقیقتر و سنسور نزدیکتری دارد. یکی از امکانات جدید و چشمگیر این مدل شیلد برقی قابل تنظیم است که بهصورت الکترونیکی ارتفاع آن تغییر میکند و در سفرهای بینشهری نقش مهمی در کاهش فشار باد دارد.
علاوه بر آن، سوکت USB-C در محفظه جلو برای شارژ تلفن، چراغهای تمام LED، فضای بزرگ زیر زین (که دو کلاه فولفیس را جا میدهد) و سیستم ABS دوکاناله از امکانات استاندارد آن هستند.
مشخصات فنی و عملکرد


در قلب XMAX 300 مدل ۲۰۲۵ موتور تکسیلندر ۲۹۲ سیسی چهارزمانه، مایعخنک و مجهز به سیستم Blue Core قرار گرفته است. این موتور توان تولید ۲۸ اسب بخار قدرت در ۷۲۵۰ دور در دقیقه و ۲۹ نیوتنمتر گشتاور در ۵۷۵۰ دور را دارد. انتقال نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک CVT انجام میشود که هماهنگی دقیقی با منحنی گشتاور دارد.
در مقایسه با XMAX 250 که قدرتی حدود ۲۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴ نیوتنمتر دارد، نسخه ۳۰۰ بهوضوح شتاب و کشش بهتری ارائه میدهد، بهویژه در مسیرهای سربالایی یا با سرنشین دوم. سیستم Traction Control نیز بهصورت استاندارد روی مدل ۳۰۰ نصب شده تا از لغزش چرخ عقب در مسیرهای لغزنده جلوگیری کند، در حالیکه در نسخه ۲۵۰ این سیستم تنها در برخی بازارها عرضه میشد.
ترمزها در هر دو چرخ دیسکی و مجهز به ABS دوکاناله هستند، اما نسخه جدید قطر دیسکها و کالیپرهای بهتری دارد. کمکفنر تلسکوپی در جلو و دو کمکفنر گازی در عقب، سواری نرمی فراهم میکنند و کنترل بدنه را در پیچها بهبود دادهاند. مصرف سوخت ترکیبی در نسخه ۳۰۰ حدود ۳ لیتر در هر صد کیلومتر است، در حالیکه مدل ۲۵۰ اندکی اقتصادیتر اما کمشتابتر عمل میکند.
قیمت جهانی و وضعیت عرضه در ایران
Yamaha XMAX 300 مدل ۲۰۲۵ در بازار جهانی قیمتی حدود ۶۳۰۰ دلار آمریکا دارد و در اروپا بین ۶۴۰۰ تا ۶۶۰۰ یورو فروخته میشود. در بازارهای آسیایی، بسته به امکانات، این قیمت پایینتر است.
در ایران، شرکت نیرو موتور مسئول واردات و عرضه این مدل است. گرچه قیمت نهایی بسته به تعرفه و شرایط بازار متغیر است، اما انتظار میرود XMAX 300 جایگزین طبیعی XMAX 250 در محدوده بالای بازار اسکوترهای وارداتی شود و خریداران جدیتری را به سمت خود جلب کند.
یاماها یاماها XMAX 300 سال 2025
source