
خودروهای هیبریدی غیرپلاگین، با مزایایی مانند عدم نیاز به شارژ، قیمت رقابتی نسبت به مدلهای پلاگین و برقی، عملکرد قابل اعتماد قوای محرکه، امکان پشتیبانی توسط خودروسازان داخلی، پیمایش بالا و هزینههای پایین مالکیت، گزینهای ایدهآل برای بازار ایران هستند و با توجه به روند جهانی حرکت به سمت حملونقل پایدار، تولید این خودروها در ایران ضروری است تا مصرف سوخت و آلودگی کاهش یابد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که جهان با سرعت به سمت خودروهای کمآلاینده پیش میرود، ایران با ناوگان ۳۵ میلیونی خودرو و موتورسیکلت بنزینسوز و مصرف روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین، نیاز مبرمی به تولید خودروهای هیبریدی غیرپلاگین (HEV) دارد. این خودروها، که نیازی به شارژ خارجی ندارند و با قیمتی نزدیک به مدلهای بنزینی میتوانند تولید شوند، پتانسیل کاهش مصرف سوخت تا ۳۰ درصد و بهبود کیفیت هوای کلانشهرها را دارند. با توجه به استانداردهای جهانی مانند یورو ۷ و فروش ۱۴ میلیونی هیبریدیها در جهان در سال ۲۰۲۳، تولید داخلی این خودروها میتواند پاسخگوی نیاز بازار و همسو با روندهای جهانی باشد. مزایای متعدد این فناوری، ضرورت سرمایهگذاری در تولید داخلی را دوچندان میکند.
عدم نیاز به شارژ خارجی
هیبریدیهای غیرپلاگین از طریق موتور بنزینی و بازیابی انرژی ترمز، باتری خود را شارژ میکنند. این ویژگی، با توجه به نبود زیرساختهای کافی شارژ عمومی در ایران، این خودروها را برای بازار داخلی ایدهآل میکند و نگرانیهای مربوط به قطعی برق یا کمبود ایستگاه شارژ را برطرف میسازد.
قیمت معقول
تولید هیبریدیهای غیرپلاگین، میتواند با قیمتی تنها ۲۰-۳۰ درصد بالاتر از نمونههای بنزینی انجام شود. این در حالی است که خودروهای پلاگین و برقی وارداتی از قیمتهای بالایی برخوردارند. این تفاوت کم، هیبریدیها را برای طبقه متوسط ایران مقرونبهصرفه میکند و تولید داخلی را اقتصادیتر خواهد کرد.
عملکرد قابل اعتماد قوای محرکه
قوای محرکه هیبریدی، با ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی، توسط ECU هوشمند مدیریت میشود. این سیستمها کمتر به کیفیت سوخت حساساند و با وجود کیفیت نامناسب بنزین در ایران احتمال کمتری برای ناک زدن دارند. تولید این فناوری در ایران میتواند عمر موتور را به صورت قابل توجهی افزایش دهد و نیاز به تعمیرات پرهزینه را کاهش دهد.
پشتیبانی آسان توسط خودروسازان داخلی
تولید داخلی توسط خودروسازان داخلی، دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش را از طریق شبکه گسترده نمایندگیها تضمین میکند. برخلاف خودروهای وارداتی که به دلیل تحریمها با کمبود قطعات مواجهاند، تولید داخلی هزینههای تعمیر را کاهش میدهد و پشتیبانی پایداری ارائه خواهد کرد. بر این اساس نگرانیهای موجود نسبت به تعمیر و نگهداری خودروهای هیبریدی کاهش پیدا میکند.
پیمایش بالا و مصرف سوخت پایین
هیبریدیهای غیرپلاگین با مصرف ۵-۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (در مقابل ۸-۹ لیتر برای مدلهای بنزینی)، پیمایشی تا ۸۰۰ کیلومتر با باک ۵۰ لیتری ارائه میدهند. این ویژگی، در ایران میتواند تا ۱۲ میلیون لیتر در روز صرفهجویی ایجاد کند و هزینه سوخت سالانه دارندگان خودرو را به صورت جدی کاهش دهد تومان کاهش دهد.
هزینه پایین مالکیت
هیبریدیها به دلیل کاهش سایش قطعات و استفاده از بازیابی انرژی، هزینههای نگهداری کمتری دارند. باتریهای لیتیومیون (با عمر ۸-۱۰ سال) نیاز به تعویض کمتری دارند و هزینه تعمیرات سالانه تا ۱۰ درصد کمتر از مدلهای بنزینی است. تولید داخلی این فناوری، با کاهش وابستگی به قطعات وارداتی، هزینهها را مقرونبهصرفهتر میکند.
بر این اساس میتوان گفت که مزایای خودروهای هیبریدی غیرپلاگین، از جمله عدم نیاز به شارژ، قیمت رقابتی، عملکرد قابل اعتماد، پشتیبانی داخلی، پیمایش بالا و هزینههای پایین، تولید آنها را در ایران ضروری میسازد. این خودروها، با کاهش مصرف سوخت و آلودگی، همسو با روندهای جهانی هستند. بدون سرمایهگذاری در تولید داخلی و رفع موانع، ایران فرصت بهرهمندی از این فناوری را از دست خواهد داد و در عین حال تولید هیبریدیها میتواند حملونقل ایران را به سوی پایداری سوق دهد.
نوشته هیبریدیها؛ گزینه مناسب کاهش مصرف و آلایندگی در ایران اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source