مرسدس ویژن آیکونیک؛ ترکیب استایل دهه ۱۹۳۰ با فناوری آینده

مرسدس ویژن آیکونیک
مرسدس ویژن آیکونیک

بازآفرینی یک اثر هنری از دهه ۱۹۳۰ میلادی در عصر تکنولوژی؛ این جمله را شاید بتوان بهترین توصیف برای مرسدس ویژن آیکونیک دانست.






مرسدس‌بنز از کانسپت ویژن آیکونیک رونمایی کرد؛ پیش‌نمایشی درباره زبان طراحی آینده خودروهای برقی این برند. کاپوت کشیده و کابینی که تقرییاً در نیمه انتهایی خودرو طراحی شده است، از کوپه‌های لوکس مرسدس در دهه ۱۹۳۰ الهام گرفته‌ اند.

ویژن آیکونیک

برای خودروسازی قدیمی مانند مرسدس‌بنز، ایجاد تعادلی میان گرامی‌‌داشت میراث تاریخی شرکت و خلق محصولی تازه و نوآورانه، یک چالش طراحی به‌شمار می‌آید. مرسدس در حال بازآفرینی خود برای آینده‌ ای برقی است و پس از شروعی نه‌ چندان موفق با مدل‌های نامحبوب EQE و EQS، اکنون در جدیدترین خودروهای برقی خود، مانند شاسی‌ بلند برقی جدید GLC، رویکردی سنتی‌‌تر را در پیش گرفته است.

ویژن آیکونیک به‌ نظر می‌رسد از خودروهای مرسدس‌بنز دهه ۱۹۳۰ مانند 500K الهام گرفته باشد. تناسبات آن چشم‌گیر و باشکوه‌اند؛ کاپوتی به شدت کشیده، سقفی با شیب نرم و ظریف، نمای جلوی تخت و چرخ‌هایی بسیار بزرگ.

چراغ‌های جلو الگوی ستاره‌ سه‌پر مرسدس را بازتاب می‌دهند و جلوپنجره به سبک محصولات کلاسیک بنز خلق شده است. نمای عقب خودرو نیز از مدل افسانه‌ای ۳۰۰ SL دهه ۱۹۵۰ الهام گرفته است و با چراغ‌های عقب LED ساده، پیکره خوش‌فرم و منحنی آن را تکمیل می‌کند.

کابین مرسدس ویژن آیکونیک

کابین مرسدس ویژن آیکونیک
کابین مرسدس ویژن آیکونیک

در فضای داخلی، تأثیر سبک آرت‌دکو همچنان ادامه دارد؛ با ساختاری شیشه‌ای و شناور برای داشبورد که مرسدس آن را «زپلین» می‌نامد، فرمانی ظریف با چهار شاخه و یک دستیار هوش مصنوعی. صندلی نیمکتی خودرو با مخمل آبی پوشانده شده و کف آن با تزیینات حصیری از نی آبی آراسته شده است؛ تکنیکی تزیینی مربوط به قرن هفدهم که در دهه ۱۹۲۰ دوباره رواج یافت.

ویژگی های فنی جذاب

مرسدس ویژن آیکونیک
مرسدس ویژن آیکونیک

مرسدس جزییات دقیقی درباره قوای محرکه ارائه نکرده، اما این کانسپت برقی است و از سیستم فرمان برقی بدون اتصال مکانیکی (Steer-by-Wire) بهره می‌برد.

سطح ویژن آیکونیک با پنل‌های خورشیدی نازکی پوشیده شده است که به افزایش برد حرکتی کمک می‌کنند؛ فناوری‌ای که مرسدس می‌گوید در حال تحقیق برای به‌کارگیری آن در خودروهای برقی آینده است. به گفته‌ شرکت، استفاده از این رنگ در یک شاسی‌ بلند متوسط می‌تواند در شرایط ایده‌‌آل سالانه تا حدود ۷,۴۵۰ مایل انرژی لازم برای پیمایش را تولید کند.

ویژن آیکونیک همچنین از فناوری «رایانش نورومورفیک» بهره می‌برد؛ معماری محاسباتی‌‌ای که برای عملکردی شبیه به مغز انسان طراحی شده است و امکان انجام محاسبات هوش مصنوعی را سریع‌تر و کارآمدتر فراهم می‌کند. مرسدس می‌گوید می‌توان از توان پردازشی این سیستم برای بهبود تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، شناسایی خودروهای دیگر و کاهش مصرف انرژی در رانندگی خودکار استفاده کرد.

source

توسط khodrocamp.ir