

سایپا 421P درواقع نسخه مونتاژی چانگان CS35 پلاس است. برای بررسی کامل این شاسیبلند بازار کشورمان با چرخان همراه باشید.
سایپا پسازاینکه مدتی اقدام به واردات کراساوورهای چانگان CS35 پلاس و CS55 پلاس کرد، برنامه مونتاژ ابن دو خودرو را آغاز کرد که سرانجام پس از مدتی آزمایش، در نمایشگاه خودروی مشهد 1404 رونمایی شدند. به دلیل مسائل مربوط به تحریمها، سایپا نام این خودروها را تغییر داده و حالا CS35 پلاس مونتاژی با نام سایپا 421P و CS55 پلاس مونتاژی با نام سایپا 441P شناخته میشود. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای برادر کوچکتر یعنی 421P میپردازیم.
معرفی کلی سایپا 421P
چانگان CS35 نام آشنایی در ایران است زیرا نسل اول آن از سال 1395 تا 1398 توسط سایپا مونتاژ میشد و با استقبال مناسبی هم مواجه شد. تقریباً در همان زمانی که مونتاژ این خودرو در ایران به دلیل تحریمها در حال پایان بود، چانگان نسل دوم آن را با نام CS35 پلاس معرفی کرد. این کراساوور جدید در نمایشگاه خودروی چنگدو 2018 با طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به نسل قبلی معرفی شد. در اوایل سال 2021 نیز CS35 پلاس فیسلیفتی را تجربه کرد و در قسمت جلو نمای مدرنتری به خود گرفت.
طراحی بیرونی سایپا 421P
همانطور که توضیح دادیم، پیشینه چانگان CS35 پلاس یا سایپا 421P به حدود هشت سال قبل بازمیگردد اما این کراساوور چینی به لطف فیسلیفت سال 2021، هنوز هم ظاهر مدرنی دارد که توان رقابت با رقبای بروزتر خود را خواهد داشت. این خودرو برخلاف نسل قبلی خود، فرمی ساده و اطوکشیده دارد که دیرتر رنگ و بوی کهنگی خواهد گرفت. در نمای جلوی CS35 پلاس مشابه بسیاری از خودروهای مدرن، چراغهای دوقسمتی با دیلایتهای باریکی در بالا را میبینیم که این ویژگی در کنار جلوپنجره نسبتاً بزرگ مشکی براق و تریم قرمزرنگ روی سپر نمای جذابی را ایجاد کرده است.
همین تریم قرمز در پایین درها هم کار شده است که در کنارتریم مشکی روی ستون C، نمای ساده پروفیل جانبی را از یکنواختی خارج کرده است. در عقب هم چراغهای سراسری را میبینیم که طراحی معقول اما نهچندان هیجانانگیزی دارند. دیفیوزر روی سپر با دو سر اگزوز در طرفین هم تکمیلکننده ویژگیهای طراحی سایپا 421P هستند. در نمونههای مونتاژی نیز لوگوی سایپا جایگزین لوگوی چانگان شده است که شاید به مذاق برخی خوش نیاید. این خودرو با 4,330 میلیمتر طول، 1,825 میلیمتر عرض، 1,660 میلیمتر ارتفاع و فاصلهٔ محوری 2,600 میلیمتری، کراساوور کوچکی محسوب میشود.
داخل سایپا 441P
CS35 پلاس در داخل از اکثر ویژگیهای مدرنی که در خودروهای امروزی میبینیم مثل غربیلک فرمان D شکل، نمایشگرهای پیوسته و دریچههای طرح سراسری برخوردار است تا در برابر رقبای پرتعداد خود در بازار کشورمان چیزی کم نداشته باشد. البته روی کنسول مرکزی بجای شیفترهای الکترونیکی کوچکی که در خودروهای جدید میبینیم، یک دستهدنده بزرگ به چشم میخورد. هرچند فضای کلی کابین سایپا 441P با پلاستیک سیاه و خشک تا حدودی اقتصادی به نظر میرسد اما تودوزی دورنگ و تریم نقرهای روی داشبورد تأثیر مثبتی در بهبود حال و هوای کابین خودرو داشته است.
امکانات سایپا 421P
مثل نمونههای وارداتی، نسخه مونتاژی CS35 پلاس هم در دو تیپ عرضه میشود که با نامهای Level 2 و Level 3 شناخته میشوند و در سطح امکانات باهم تفاوت دارند. لیست امکانات تیپ Level 2 شامل موارد زیر است:
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
- ترمز کمکی
- دو ایربگهای جلو
- آنتن کوسهای
- صندلیهای چرمی
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- تنظیم دستی صندلی راننده شش جهته
- تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو چهار جهته
- سنسور پارک عقب
- دوربین دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- نمایشگر لمسی 10 اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی
- شیشه دودی
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- اتوهلد
- سیستم تهویه مطبوع دستی
- چراغ اتوماتیک جلو
- کروز کنترل
در تیپ Level 3 موارد زیر هم به لیست امکانات اضافه میشود:
- ایربگهای جانبی و پردهای
- سیستم تهویه اتوماتیک
- سقف شیشهای بازشو
- دوربین جانبی سمت راست
مشخصات فنی سایپا 421P
نسخه مونتاژی چانگان CS35 پلاس از لحاظ پیشرانه تفاوتی با نسخه وارداتی ندارد و از همان موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با 157 اسب بخار قدرت و 254 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. این شاسیبلند چینی 1390 کیلوگرم وزن دارد و در هر صد کیلومتر 7.6 لیتر بنزین مصرف میکند. سیستم تعلیق خودرو هم در جلو مکفرسون و در تورشن بیم یا میله پیچشی است. ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی هستند اما درحالیکه تیپ Level 3 از رینگهای 18 اینچی با لاستیکهای 225 بهره میبرد، تیپ Level 2 با رینگهای 17 اینچی و لاستیکهای 215 ارائه میشود.
قیمت و جمعبندی
سایپا قیمت چانگان CS35 پلاس مونتاژی را یک میلیارد و 944 میلیون تومان اعلام کرده درحالیکه قیمت نمونههای وارداتی قبلی در بازار در مدل 2024 تیپ 3 حدود 2.6 میلیارد تومان است؛ بنابراین، خیلی نمیتوان قیمت کارخانه را ملاک قرار داد زیرا عرضه این خودرو از طریق قرعهکشی صورت میگیرد که یعنی همه امکان خرید نخواهند داشت و باید به بازار مراجعه کنند. درهرحال، اصلیترین رقیب سایپا 421P در بازار کشورمان امویام X55 پرو است درحالیکه در همین بازه قیمتی، کراساوورهای بزرگتری مثل کیامسی X5 و هایما S7 هم حضور دارند.
سؤالات متداول
- سایپا 421P در اصل چه خودرویی است؟
سایپا 441P نسخه مونتاژی چانگان CS35 پلاس است که ابتدا بهصورت وارداتی به ایران آمد و حالا توسط سایپا مونتاژی میشود.
- سایپا 441P چه موتوری دارد؟
این خودرو از یک موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با 157 اسب بخار قدرت و 254 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند.

source