قدرتنمایی حکمرانی اقتصادی در بازار خودرو

رأی اخیر تعزیرات حکومتی و جریمه ایران خودرو، تعویق خصوصیسازی سایپا، اوضاع نامساعد واردات خودرو، سردرگمی خریداران واقعی و ادامه رکود دادوستد، چیزی جز قدرتنمایی اقتصادی در بازار خودرو و ناتوانی در دلکندن از صنعت خودروسازی کشور نیست.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس آمار، طی ماههای اخیر، تولید خودرو با کاهش همراه شده است. سرعت میزان زیان انباشته و ضرر تولید نیز اگرچه کم شده است، اما هنوز ادامه دارد. در این شرایط همچنان مشکلات قیمتگذاری اجازه نقشآفرینی به بخش خصوصی و شکلگیری رقابت واقعی را نداده است. از یکسو، بعد از واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، مانعتراشیها و سنگاندازیها ادامه دارد و از سوی دیگر، گام دوم خصوصیسازی هنوز برداشته نشده، معلق و با هزاران حاشیه و حرفوحدیث همراه شده است.
در همین حال، واردکنندگان خودرو هم سعی میکنند که با هر مشقتی که میشود، کسبوکار خود را ادامه بدهند. به نظر میرسید بعد از ۵ سال ممنوعیت، ازسرگیری واردات خودرو باعث رونق و گرمی بازار شود. قرار بود با واردات خودرو رقابت و کیفیت افزایش و قیمتها کاهش یابد،اما تا امروز هیچکدام از وعدهها محقق نشده است. نه تیراژ واردات چندان چشمگیر و نه حجم عرضهها اثرگذار بوده است. در این میان تنها بازار خریدوفروش حواله داغ و سوزان شده است. در مقابل، اختلال در سامانههای ثبت سفارش، تأخیرهای طولانی در تخصیص ارز و پیچیدگیهای ترخیص از گمرک، واردات خودرو را به یک امر پیچیده، طولانی و پرهزینه بدل کرده است.
تصمیمات دولتی نیز باعث ایجاد اختلاف میان بخشهای مختلف بازار خودرو شده است. قطعهسازان کاهش تعرفه واردات را تیر خلاص بر پیکر تولید دانسته و تقاضای افزایش تعرفهها را دارند. واردکنندگان نیز اعتقاد دارند که به بهانه حمایت از تولید نباید کمر واردکننده را شکست.
در این شرایط دخالتهای مکرر و قدرتنمایی حکمرانی اقتصادی به بهانههای مختلف که در نهایت همه به اسم مصرفکننده و اقشار کمدرآمد ختم میشود، نتیجهای جز ناتوانتر شدن این بخش از جامعه نداشته است.
در واقع از یکسو، عدم درک صحیح حکمرانی اقتصادی و از سوی دیگر، قدرتنمایی در بازار خودرو، نهتنها مانع از توسعه خودروسازی شده است، بلکه باعث بهت و نگرانی خریداران و تولیدکنندگان و فعالان بازار خودرو نسبت به آینده شده است.
در این وضعیت این پرسش پیش میآید که آیا تا به حال این بگیر و ببندها و دخالتها و سرکوبها، حاصلی داشته است؟ آیا حکمرانی اقتصادی با دخالتهای مکرر باعث بهبود شرایط شده است؟ آیا همین قدرتنماییها و سنگاندازی موجب رونق دلالی نخواهد شد؟ آیا با جریمه ایرانخودرو، تعویق فروش سهام سایپا و ادامه دخالتها، وضعیت بازار بهتر و قدرت خرید مردم افزایش پیدا میکند؟
بازار خودرو خصوصی سازی خودروسازی صنعت خودرو واردات خودرو
source