کوپرا Tindaya؛ هیولای اسپانیایی با برد 1000 کیلومتری

کوپرا اخیرا از مدلی جدید با نام Tindaya رونمایی کرده که یک کراس اوور پلاگین هیبرید با قابلیتهای جذاب است. این خودرو فعلا در نسخه مفهومی بوده اما بزودی نسخه تولیدی وارد بازار خواهد شد.
در جریان نمایشگاه خودروی مونیخ ۲۰۲۵، برند اسپانیایی Cupra از یک کانسپت شاسی بلند اسپرت به نام Tindaya پرده برداشت. مدلی که نهتنها طراحی آیندهی این برند را به نمایش میگذارد، بلکه یک پیام واضح هم دارد: کوپرا قصد دارد با ورود به عصر پیشرانههای رنج اکستندر (REx)، مشکل برد خودروهای برقی را برای همیشه حل کند.
ابعاد، قدرت، شتاب

تیندایا با طول ۴.۷۲ متر، بزرگترین خودروی تاریخ کوپراست. این سایز، به آن ظاهری کشیده و پر ابهت داده که در خیابانها جلب توجه میکند. زیر پوستهی عضلانی آن، دو موتور الکتریکی – یکی روی هر محور – مجموعا ۴۸۹ اسب بخار تولید میکنند و این نیرو را با شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۴.۱ ثانیه به نمایش میگذارند.


نسخهی کانسپت به یک باتری با برد خالص ۳۰۰ کیلومتر (بر اساس چرخه WLTP) مجهز است. اما برگ برنده، حضور یک موتور چهار سیلندر بنزینی ۱.۵ لیتری در نقش ژنراتور است که با شارژ مداوم باتری، بُرد کلی خودرو را به ۱۰۰۰ کیلومتر میرساند. بدون اینکه موتور احتراق داخلی، مستقیما چرخها را بچرخاند.
پلتفرم و آیندهی گروه فولکس واگن

کوپرا Tindaya بر اساس پلتفرم SSP ساخته شده، همان ساختاری که نسل بعدی فولکس واگن گلف و اشکودا اکتاویا برقی هم از آن استفاده خواهند کرد. این، نخستین باری است که SSP با یک سیستم رنج اکستندر در اروپا به نمایش گذاشته میشود. موضوعی که احتمال کاربرد این فناوری را در برندهایی مثل فولکس واگن، آودی و حتی اشکودا بالا میبرد.
طراحی؛ رادیکال و احساسی


طراحان کوپرا،بر جنبهی احساسی و درگیرکنندهی طراحی تأکید کردهاند. جلوپنجرهی بسته اما عضلانی، چراغهای باریک LED، خطوط حجیم روی درب موتور و حتی فرمان یوک شکل، همه نشان از جسارت طراحان کوپرا دارند. ترکیب دو رنگ بدنه (Multi-material) نیز تجربهای بصری متفاوت ایجاد میکند.
بازار هدف و استراتژی

هرچند نسخهی تولیدی Tindaya احتمالاً سادهتر و اقتصادیتر خواهد بود، اما پیام آن واضح است: اروپا هنوز به یک نقطهی گذار بین خودروهای کاملاً برقی و بنزینی نیاز دارد. در بازاری که استقبال از خودروهای تمام برقی کمی کاهشی شده، خودروهای رنج اکستندر میتواند پلی منطقی بین امروز و آینده باشد.
چین در این زمینه پیشرو بوده و برندهایی مثل Leapmotor و BYD پیشتر مدلهای مشابه عرضه کردهاند. حالا کوپرا هم میخواهد این تجربه را به مشتریان اروپایی منتقل کند.
جمع بندی؛ پلی میان دو دنیا
کوپرا Tindaya بیش از آنکه یک خودرو باشد، یک بیانیه است. بیانیهای که میگوید: آینده میتواند هیجان، عملکرد و پایداری را در یک پکیج منحصربهفرد ترکیب کند. با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، طراحی خیرهکننده و شتاب جذاب، این مدل میتواند نقطهی عطفی برای کوپرا و حتی گروه فولکس واگن باشد.
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.
کوپرا کوپرا tindaya
source