
در نمایشگاه خودروی مونیخ، نسل ششم رنو کلیو، هاچبک محبوب و پرفروش فرانسوی رونمایی شد.. این خودرو که پس از ۳۵ سال حضور در بازار جهانی، حالا وارد مرحلهٔ جدیدی از زندگی خود شده است، با طراحی کاملاً متفاوت، بدنهای بزرگتر و تمرکز ویژه بر پیشرانههای هیبریدی، تلاش میکند تا همچنان جایگاه خود را در صدر جدول فروش حفظ کند.
نسل جدید کلیو روی پلتفرم آشنای CMF-B ساخته شده، اما تقریباً تمام پنلهای بدنهٔ آن از نو طراحی شدهاند. به گفتهٔ رنو، زبان طراحی این خودرو از کانسپت Emblème الهام گرفته شده، هرچند برخی منتقدان چهرهٔ جدید و زاویهدار آن را بهخصوص در نمای جلو، شبیه به محصولات فورد و مزدا میدانند. بااینحال، نمای عقب خودرو با حالتی شبیه به خودروهای کوپه و دستگیرههای مخفی درهای عقب، ظاهری جذاب و مدرن به آن بخشیده است.
کلیو جدید در ابعاد نیز رشد کرده است. طول کلی خودرو با ۶۷ میلیمتر افزایش به ۴,۱۱۶ میلیمتر رسیده و کمی هم عریضتر و بلندتر شده است. اگرچه این افزایش ابعاد، فضای بار را متحول نکرده اما به لطف لبهٔ پایینتر صندوق، بارگیری وسایل آسانتر از قبل خواهد بود. در داخل کابین، شاهد یک دگرگونی اساسی هستیم.
در مدلهای ردهبالا، صفحه آمپر دیجیتال و نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی بهصورت یکپارچه طراحی شدهاند که حسی شبیه به کابین رنو ۵ برقی را تداعی میکند. این سیستم سرگرمی بهصورت استاندارد از نقشههای گوگل، دستیار صوتی گوگل، اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم پشتیبانی میکند. در تیپهای فول مانند اسپریت آلپین امکاناتی نظیر شارژر بیسیم گوشی و روکش آلکانترا نیز اضافه میشود.
مشخصات فنی نسل جدید رنو کلیو
زیر کاپوت رنو کلیو جدید، دیگر خبری از موتور دیزل نیست و تمرکز اصلی روی پیشرانههای هیبریدی بنزینی است. قویترین نسخه، مدل E-Tech هیبریدی کامل است که از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری با مجموع قدرت ۱60 اسب بخار بهره میبرد. این مدل میتواند صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۸.۳ ثانیه طی کند که یک ثانیه سریعتر از نسل قبل است.
به گفتهٔ رنو، این خودرو ۸۰ درصد از مسیرهای رانندگی شهری را تنها با اتکا به انرژی الکتریکی طی میکند. برای کسانی که به گیربکس دستی علاقه دارند، یک موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۱5 اسب بخار نیز در دسترس است. در حال حاضر، گزینهٔ تمام برقی برای کلیو ارائه نمیشود و علاقهمندان به این نوع پیشرانه باید به سراغ رنو ۵ بروند.
رنو کلیو جدید به مجموعهای کامل از سیستمهای کمکراننده مجهز شده که تعداد آنها به ۲۹ مورد میرسد. ازجمله این سیستمها میتوان به کروز کنترل تطبیقی و دستیار توقف اضطراری اشاره کرد. برای راحتی راننده، دکمهای به نام My Safety Switch در کنار فرمان تعبیه شده که با فشردن آن میتوان تا پنج سیستم ایمنی را بهصورت همزمان غیرفعال کرد. فروش نسل ششم رنو کلیو از اواخر امسال آغاز خواهد شد و پیشبینی میشود قیمت پایهٔ آن در حدود ۲۰ هزار یورو باشد.
