رییس انجمن واردکنندگان خودرو: واردات خودرو شرایط مناسبی ندارد

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به چالشهای پیشرو تأکید کرد: «بهرغم تمام مشکلات، واردات خودرو امسال کمتر از سال قبل نخواهد بود و در بازار اثربخش خواهد شد، اما در هر صورت امروز واردات خودرو شرایط مناسبی ندارد.»
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هادی سلیمانی ملکان در حاشیه مجمع عمومی عادی انجمن واردکنندگان خودرو در تشریح چالشهای فعالان این بخش از بازار خودرو با اشاره به اینکه «از ابتدای سال جاری تا دو روز پیش هیچ ثبت سفارشی برای واردات خودرو صورت نگرفته بود» اعلام کرد: «سهمیههای پاییز و زمستان ۱۴۰۳ در روزهای پایانی سال قبل و اوایل امسال داده شده است.»
وی ادامه داد: «طی ۵ ماه اخیر ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه واردات خودرو از محل سهمیه سال قبل صورت گرفته و در جلسه روز گذشته سازمان بازرسی (دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴) نیز تأکید شد که سهمیههای امسال بهزودی ابلاغ خواهد شد.»
رییس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «همچنین در جلسه روز گذشته سازمان بازرسی اعلام شد که ۲۷۰ شرکت درخواست دریافت مجوز واردات خودرو داشتهاند که حدود ۱۳۰ شرکت مجوز را دریافت کردهاند.»
ملکان همچنین در خصوص مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر قیمتگذاری خودروهای داخلی بر اساس قیمت خودروی مشابه خارجی و اینکه آیا این موضوع محدودیتی در قیمتگذاری خودروهای وارداتی ایجاد میکند؟ گفت: «این تصمیم برای ایجاد فضای رقابتی اتخاذ شده اما از نظر ما، بازار تعیینکننده است و ارزندگی کالا را رصد میکند.»
وی در مورد تأمین ارز لازم برای واردات خودرو با وجود محدودیتهای ارزی امسال و اثر آن بر بازار نیز گفت: «دولت امسال علاوه بر تخصیص ارز، بر ارز دیگران نیز تمرکز دارد و با وجود محدودیت ارزی، اگر اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی داده شود، واردات امسال کمتر از سال قبل نخواهد بود و در بازار اثربخش خواهد شد.»
رییس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «با این حال، در واردات برخی قطعات مورد نیاز در خدمات پس از فروش با موضوعی تحت عنوان پر شدن سهمیه روبهرو هستیم و اجازه واردات نمیدهند.»
ملکان در ادامه درباره برخی دیگر از چالشهای فعالان این بخش از بازار خودرو با اشاره به اینکه «شورای رقابت، انحصاری بودن حوزه واردات خودرو را رد کرده است» گفت: «متأسفانه ستاد تنظیم بازار مقابل این موضوع ایستاده و ما در حال رایزنی در این خصوص هستیم.»
وی افزود: «همچنین در تغییر قیمت خودرو ناشی از تغییر مدل محصول نیز با تأخیر روبهرو هستیم و صدور مجوز لازم گاهی تا ۴ ماه نیز زمان میبرد.»
رییس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه، در پاسخ به پرسش مبنی بر درخواست انجمن قطعهسازان برای افزایش تعرفه واردات خودرو تأکید کرد: «بارها اعلام کرده و همچنان معتقدم حمایت از تولید، رکن اساسیای است که نظام حکمرانی باید به آن توجه کند، اما حمایت از تولید به معنی ایجاد فشار به مصرفکننده نهایی نباید باشد؛ یعنی بهجای اینکه برای حمایت از تولید، تعرفه واردات را از پایه بالاتری ــ مثلاً بهجای ۲۰ درصد، ۵۵ درصد ــ شروع کنیم، پیشنهاد مستقیم من این است که تعرفه CKD را پایینتر بیاوریم.»
ملکان ادامه داد: «عدد تعرفهها فقط بخشی از هزینهای است که پرداخت میشود. عوارض، مالیاتها و پرداختیهای دیگری نیز بر قیمت نهایی افزوده میشود. ضمن اینکه خودروسازان از ارز تالار اول استفاده میکنند که حدود ۷۰ هزار تومان است، اما واردکنندگان از ارز آزاد استفاده میکنند؛ یعنی در همین فقره نیز ۳۰ درصد اختلاف قیمت ارزی وجود دارد. در این شرایط معتقدم که برای حفظ فضای رقابتی، نباید کمر مصرفکننده را شکست، بلکه باید تعرفه واردات قطعات را کاهش داد.»
وی همچنین در خصوص اینکه چرا شرکتهای واردکننده خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی برای اقشار طبقه متوسط وارد نمیکنند و آیا این تحلیل درست است که خودروسازان و واردکنندگان بازار را میان خود تقسیم کردهاند ــ بهگونهای که خودروسازان بازار خودروهای اقتصادی را در دست داشته و واردکنندگان به بازار خودروهای گرانقیمت ورود کنند ــ اظهار کرد: «توهم تبانی واردکنندگان خودرو با تولیدکنندگان داخلی را از سر بیرون کنید.»
رییس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «طبق قوانین و مقررات، باید حداقلهایی از نظر شاخصهای استاندارد و محیطزیست برای خودروهای وارداتی وجود داشته باشد و با این مشخصات، خودرویی ارزانتر از حدود ۷ هزار یورو در جهان وجود ندارد.»
سلیمانی ملکان ادامه داد: «قیمت چنین خودرویی با پول حمل و تعرفه گمرکی و هزینههای دولتی در بازار ایران، در نهایت ارقام بالایی خواهد شد و دیگر اقتصادی نخواهد بود.»
وی اظهار کرد: «پیش از این، خودروهایی بهعنوان خودروهای اقتصادی وارد شده است، اما در نهایت در بازار ایران، خودروهای تولید داخل اقتصادیتر بوده و نتوانستهاند با خودروهای داخلی رقابت کنند.»
رییس انجمن واردکنندگان خودروی ایران بیان کرد: «در این شرایط مردم نیز در نهایت ترجیحشان این است که در مقام مقایسه، خودروی داخلی با تیراژ بالا و خدمات پس از فروش گسترده و قطعات زیاد را خریداری کنند، نه خودرویی که با تیراژ مثلاً ۱۰ هزار دستگاه وارد شده است.»
سلیمانی ملکان تصریح کرد: «در جمعبندی باید گفت که واردات خودرو براساس شاخص رقابتپذیری در بازار صورت میگیرد و اینکه واردکنندگان در کدام سگمنت قیمتی بتوانند سهم بازار بیشتری بگیرند. همکارانی بودند که در گذشته خودروهای اقتصادی وارد کردند و با استقبال مردم روبهرو نشدند.»
رییس انجمن واردکنندگان خودروی ایران تأکید کرد: «در بخشهایی از سگمنتهای قیمتی در بازار خودرو، تولید داخل صرفه اقتصادی ندارد و عقلانیت حکم میکند برای تنوع بازار و پاسخگویی به نیازها، واردات صورت گیرد. با این حال، امروز واردات خودرو شرایط مناسبی ندارد و باید مشکلاتی را تحت عنوان مصیبتها یا چالشهای واردات خودرو عنوان کرد.»
انجمن واردکنندگان خودرو واردات خودرو
source