مکانیسم ماشه و ابهام در همکاری خودروسازان چینی

چین با برگزاری بزرگترین رژه نظامی تاریخ کشور، هشتادمین سال پایان جنگ دوم جهانی و تسلیم ژاپن را گرامی داشت. در سوی دیگر، مکانیسم ماشه علیه ایران فعال شده است و باز هم باعث ابهام در همکاری خودروسازان چینی شده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با آغاز فرآیند اجرایی مکانیسم ماشه علیه ایران و افزایش نرخ ارز، این بار برخلاف ماه های گذشته بازار خودرو به این موضوع واکنش نشان داده و با افزایش قیمت همراه شده است. هر چند دادوستدی انجام نمی شود، اما در هر صورت، قیمت ها به تبعیت از وضعیت رشد کرده اند.
در واقع، ترس از مکانیسم ماشه زمینهساز این افزایش قیمت ها شده است، چراکه در صورت اجرایی شدن و عدم دستیابی به توافق کشور با تحریمهای شدید و سنگین تر همه جانبه ای مواجه خواهد شد. این در شرایطی است که در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور همچنان در تحریم قرار دارد. تحریمی که از سال ۱۳۹۷ با خروج آمریکا از برجام به طور مستقیم این صنعت را هدف قرار داد.
با آغاز تحریم ها تمام شرکای خرد و کلانی که با برجام آمده بودند، به سرعت از این خارج شدند. در این میان، شرکای چینی با عجله و شتاب بیشتری چمدان های خود را بستند و ایران را ترک کردند. بنابراین اجرایی شدن مکانیسم ماشه شدت فشار بر این صنعت را بیشتر خواهد کرد. صنعتی که از قضای روزگار حالا تمام و کمال به چین وابسته شده است. در واقع شریان نفس و زندگی خودروسازی ایران به رفتار چینی ها گره خورده است.
همین مسئله نگرانی ها در خصوص واکنش چینی ها به مکانیسم ماشه را در هاله ای از ابهام قرار داده است. البته پیش از فعال شدن این مکانیسم نمایندگی دائم چین در سازمان ملل با ثبت و توزیع یک یادداشتی توضیحی در شورای امنیت، مخالفت قاطع خود را برای فعالسازی سازوکار «بازگشت خودکار تحریمها» (اسنپبک) در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد. نمایندگی چین در این یادداشت تأکید کرده است وضعیت دشوار در اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نه حاصل اقدامات ایران، بلکه نتیجه اخلال در اجرای برجام توسط آمریکا و سه کشور اروپایی است، و این امر نمی تواند بهانه ای برای بازگرداندن تحریم های لغو شده باشد.
چین در این یادداشت توضیحی هشدار داده است که تلاش برای فعالسازی «اسنپبک» میتواند پیامدهایی «غیرقابل پیشبینی و فاجعهبار» بهدنبال داشته باشد و همه دستاوردهای دیپلماتیک سالهای گذشته را از میان ببرد. در این سند تأکید شده است که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بهطور کامل به یکدیگر وابستهاند و اقدام برخی کشورها برای فعالسازی «اسنپبک» بدون طی روند قانونی، سوءاستفاده از اختیارات و وظایف شورای امنیت محسوب میشود و فاقد اعتبار است.”
در این شرایط نباید از تلاش های دیپلماتیک برای ممانعت از این اقدام غافل شد، اما با توجه به وابستگی بسیار شدید خودروسازی ایران به چین و همچنین رفتار گذشته آنها به نظر می رسد که باید از چگونگی ادامه همکاری در صورت بازگشت تحریم آگاه و مطمئن شد.
به بیان ساده تر، در حال حاضر نمی توان به رغم مخالفت چین با اسنپ بک از ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی اطمینان داشت. همین مسئله آینده صنعت خودروسازی و نحوه مواجهه چینی ها را با ابهام همراه کرده است.
خودروسازان چینی مکانیسم ماشه
source