ب ام و iX3 جدید معرفی شد؛ تغییر بنیادین سبک طراحی ب ام و

ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶
ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶

ب‌ام‌و سرانجام از پلتفرم برقی Neue Klasse رونمایی کرد، که نسخه‌ ای از پرفروش‌ ترین شاسی‌ بلند خود، X3، را هم شامل می‌شود.






فهرست مطالب

  • ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶
  • فضای کابین iX3
  • مشخصات فنی و قیمت

معمولاً تغییرات بنیادین در سبک طراحی می توانند به انقلابی در برند منجر شوند. انقلاب هایی که گاه سبب شکوفایی و گاه سبب افول می شوند، اما به طور کلی گریز از آن ها به دلیل دوری جستن از یکنواختی، ناگزیر است. خودروهای Neue Klasse ب ام و در دهه‌ های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در اصل برند امروزی را ساختند که می‌شناسیم و دوستش داریم. درست است که ب ام و از اواخر دهه ۱۹۲۰ خودرو تولید می‌کرد، اما در واقع با معرفی سدان ۱۵۰۰ در سال ۱۹۶۲ و مدل نمادین ۲۰۰۲ در سال ۱۹۶۹ بود که ب‌ام‌و به معنای واقعی، ب‌ام‌و شد.

ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶

وقتی این خودروساز باواریایی چنین نام مهمی را دوباره زنده می‌کند، باید فهمید که موضوع بسیار جدی است. امروزه خانواده جدید «Neue Klasse» در قالب مدل iX3 و در نمایشگاه خودروی مونیخ برای نخستین بار به‌طور رسمی معرفی می‌شود؛ خودرویی که شاید بتوان گفت مهم‌ترین محصول ب‌ام‌و در چند دهه اخیر است.

در مقایسه با نسخه‌ بنزینی X3، مدل برقی iX3 فاصله محوری و طول کلی کمی بیش‌تری دارد. طراحی این خودرو از کانسپت‌ های Neue Klasse و Neue Klasse X الهام گرفته شده است و البته ریشه در سدان‌ ها و کوپه‌ های دهه‌ ۱۹۶۰ دارد. چراغ‌ های چهارتایی امضا قدیمی ب‌ام‌و هستند و جلوپنجره‌های کلیوی بلند و باریک نیز یادآور خودروهای آن دهه به شمار می‌روند.

در قسمت عقب، iX3 به چراغ‌ های عقب پهنی مجهز است، اما این چراغ‌ ها به‌صورت مجزا طراحی شده‌ اند و خبری از نوار نور سرتاسری که بسیاری از خودروسازان دیگر به آن روی آورده‌ اند نیست.

فضای کابین iX3

در فضای کابین تغییرات بسیار چشم‌گیرتر است. به‌ جای صفحه کیلومترشمار سنتی، یک نمایشگر باریک و عریض در لبه شیشه جلو قرار گرفته است که سرعت و دیگر اطلاعات مهم رانندگی را نمایش می‌دهد. نمایشگر لمسی مرکزی شش‌ضلعی نیز جدیدترین سیستم سرگرمی و اطلاعاتی ب‌ام‌و با نام Operating System X را اجرا می‌کند. متأسفانه یا خوشبختانه، دیگر خبری از اهرم دوار کلاسیک iDrive نیست.

مهم‌ترین ویژگی‌ های iX3 چیزهایی هستند که با چشم دیده نمی‌شوند. این خودرو نخستین محصول ب‌ام‌و است که بر پایه مفهوم «خودروی نرم‌افزارمحور ساخته شده؛ مسیری که پیش‌ تر تسلا و ریویان آغاز کرده بودند. در این رویکرد، به‌جای استفاده از تعداد زیادی واحد کنترل جداگانه برای مدیریت بخش‌ های مختلف خودرو، از قوای محرکه گرفته تا شیشه‌های برقی، از تعداد کم تری رایانه قدرتمند استفاده می‌شود. به عبارت ساده تر، در این مدل خودرو ها چندین وظیفه در یک رایانه یکپارچه گنجانده می‌شود. ب ام و این رایانه‌ها را superbrains می‌نامد و برای کل خودرو چهار عدد از آن‌ها در نظر گرفته شده است.

یکی از این Superbrainsها مسئول همه سیستم‌های کمک‌ رانندگی است. به‌صورت استاندارد، iX3 به کروز کنترل تطبیقی و سیستم کمکی حفظ حرکت میان خط مجهز است و سیستم رانندگی بدون دست در بزرگراه نیز به‌صورت آپشنال ارائه می‌شود. ب ام و می‌گوید این سیستم جدید امکان انتقال نرم‌تر کنترل بین انسان و خودرو را فراهم می‌کند.

مشخصات فنی و قیمت

مدل iX3 50 xDrive با دو موتور برقی، بردی حدود ۶۴۴ کیلومتر، توان ۴۶۳ اسب‌ بخار و گشتاور ۶۴۱ نیوتن متر خواهد داشت. قیمت پایه اعلام‌شده حدود ۶۰ هزار دلار است؛ یعنی تقریباً ۱۰ هزار دلار گران‌تر از نسخه چهارسیلندر X3 فعلی و حدود ۵ هزار دلار ارزان‌ تر از نسخه شش‌ سیلندر X3 M50. با این حال، نسخه برقی قدرت به‌ مراتب بیش‌تری دارد و البته بسیار کارآمدتر هم هست.

خودروهای Neue Klasse بر پایه نخستین معماری ۸۰۰ ولتی ب‌ام‌و ساخته شده‌ اند؛ ساختاری که در کنار مزایای دیگر، امکان شارژ فوق‌العاده سریع را فراهم می‌کند. iX3 می‌تواند با توان حداکثر ۴۰۰ کیلووات شارژ شود که معادل حدود ۳۷۰ کیلومتر پیمایش تنها در ۱۰ دقیقه با یک شارژر سریع DC سازگار با این توان است.

طبق سنت همیشگی ب‌ام‌و، iX3 از اکسل جلو با کمک‌ فنر مک‌ فرسون و اکسل عقب مولتی لینک با طراحی جدید استفاده می‌کند. توزیع وزن ۴۸.۶ درصد در جلو و ۵۱.۴ درصد در عقب است، هر چند ب ام و وزن دقیق خودرو را اعلام نکرده است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.

source

توسط khodrocamp.ir