بخش گارانتی هیوندای قصد دارد تا تمام خودروهای عرضه شده این برند در کشور استرالیا را تقریبا یک عمر ضمانت کند، اما چرا چنین اتفاقی برای ماشین‌های هیوندای یا سایر برندها در ایران رخ نمی‌دهد؟

شرکت خودروسازی هیوندای استرالیا در یک اقدام مهم و مشتری‌محور، برنامه گارانتی محصولات خود را به شکل قابل توجهی ارتقا داد و اعلام کرد که از این پس، خودروهای سواری این شرکت با گارانتی 7 ساله و بدون محدودیت کیلومتر عرضه خواهند شد. این حرکت که در راستای افزایش اعتماد مشتریان و رقابت در یکی از پویاترین بازارهای خودروی جهان صورت گرفته، بار دیگر ارزش خدمات پس از فروش بلندمدت را به نمایش می‌گذارد. اما این خبر خوش برای مصرف‌کنندگان استرالیایی، یک سوال مهم و پرتکرار را برای مشتریان در بازارهای دیگر، به خصوص ایران، مطرح می‌کند. چرا چنین سطح از تعهد و خدمات پس از فروش جامع در یک کشور ارائه می‌شود، اما در بازاری مانند ایران، دستیابی به آن شبیه به یک رویای دور به نظر می‌رسد؟

گارانتی هیوندای در استرالیا، بدون محدودیت کیلومتر

گارانتی هیوندای در استرالیا بدون محدودیت کیلومتر

بر اساس اعلام رسمی، مدل جدید گارانتی هیوندای در استرالیا، 7 ساله و بدون محدودیت کیلومتر خواهد بود و برای تمام خودروهای سواری این شرکت که از تاریخ اول ژوئن 2025 به بعد به ثبت برسند، اعمال خواهد شد. البته این گارانتی بلندمدت یک شرط کلیدی دارد و مالک خودرو باید تمام سرویس‌های دوره‌ای را در نمایندگی‌های مجاز و رسمی هیوندای در استرالیا انجام دهد. این پوشش جامع، علاوه بر قطعات فنی، مواردی مانند سیستم مالتی‌مدیا و دوام رنگ بدنه را نیز شامل می‌شود. لازم به ذکر است که باتری ولتاژ بالای خودروهای تمام الکتریکی، همچنان تحت پوشش گارانتی مجزای 8 ساله یا 160 هزار کیلومتری خود باقی می‌ماند.

شاید در نگاه اول، حرکت هیوندای یک اقدام انقلابی به نظر برسد، اما در واقع این یک واکنش هوشمندانه به شرایط بسیار رقابتی بازار استرالیا است. هیوندای با این کار در حال رسیدن به سطح رقبای خود است، نه پیشی گرفتن از آن‌ها. برند خواهر آن، کیا، از سال 2014 یعنی بیش از یک دهه پیش، گارانتی مشابه 7 ساله را در این کشور ارائه می‌دهد. علاوه بر این، برندهای دیگری مانند ام‌ جی که خودرو ام جی 5 را در این کشور عرضه می‌کند یا نیسان و میتسوبیشی حتی پا را فراتر گذاشته و گارانتی‌های 10 ساله را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که در بازارهای آزاد و رقابتی، خدمات پس از فروش بلندمدت به یک استاندارد و یک ابزار قدرتمند برای جذب و نگهداری مشتریان تبدیل شده است.

چرا گارانتی مادام العمر خودروها در ایران یک رویاست؟

گارانتی هیوندای در استرالیا بدون محدودیت کیلومتر

پاسخ به این سوال که چرا چنین گارانتی‌هایی در ایران ارائه نمی‌شوند، پیچیده و چندلایه است، اما ریشه اصلی آن به تحریم‌های بین‌المللی و عدم امکان حضور رسمی و مستقیم شرکت‌های مادر مانند هیوندای در بازار ایران بازمی‌گردد. ارائه یک گارانتی بلندمدت و نامحدود، نیازمند یک شبکه خدمات پس از فروش یکپارچه و قدرتمند، تامین پایدار و سریع قطعات اصلی از سوی کارخانه مادر و پشتیبانی فنی مستقیم مهندسان شرکت است. وقتی یک کمپانی به صورت رسمی در یک کشور حضور ندارد، شرکت‌های واردکننده یا شرکای تجاری داخلی، هرچقدر هم که توانمند باشند، نمی‌توانند چنین سطح از تعهد بلندمدت و پرهزینه‌ای را به تنهایی تضمین کنند.

در غیاب نمایندگی رسمی، تامین قطعات با چالش‌های متعدد لجستیکی و مالی روبرو بوده و دسترسی به آخرین به‌روزرسانی‌های فنی و نرم‌افزاری که برای نگهداری خودروهای مدرن حیاتی است، بسیار محدود می‌شود. بنابراین، با توجه به این مشکلات ساختاری و زیربنایی، امکان ارائه گارانتی هیوندای در کیلومترهای بالا و برای سال‌های متمادی برای خودروهای هیوندای در ایران، فعلا ممکن نیست. این موضوع، تفاوت بزرگ میان یک بازار جهانی با حضور مستقیم کمپانی اصلی و بازاری مانند ایران که با محدودیت‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند را به وضوح نشان می‌دهد.

 

source

توسط khodrocamp.ir