قیمت گذاری سهام سایپا

اگر اتفاق خاصی پیش نیاید و مسائل حقوقی برطرف شده باشد ، گام بعدی خصوصی سازی با قیمت گذاری سهام سایپا برداشته و بعد از آن باید منتظر اعلام زمان برگزار مزایده ماند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، برخلاف تصور ، خصوصی سازی دومین خودروساز بزرگ کشور چندان هم بدون حاشیه نبود. برخی پس از واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی معتقد بودند که مرحله بعدی به راحتی انجام خواهد شد.
به باور آنها واگذاری سهام سایپا مانند ایران خودرو حساسیت زا و پر حاشیه نخواهد بود؛ چرا که از یک سو حاکمیت اقتصادی به این نتیجه رسیده است که باید از مدیریت و بنگاه داری در خودروسازی کنار بکشد و از سوی دیگر طلسم خصوصی سازی با آبی پوشان جاده مخصوص شکسته شده است.
اعلام آمادگی سایپا در اولین ماه سال برای واگذاری ۴۲ درصد سهام بلوکی و تودلی نیز این گمانه زنی را تقویت کرد.
اما اتفاقات بعدی نشان داد که این تصور باطل و خیالی بیش نبوده است.
از همان ابتدا ورود یک چهره جنجالی که از اعدام بازگشته بود ، سمت و سوی دیگری به این واگذاری داد. در ادامه نیز شایعاتی مبنی بر تمام شدن کار به نفع همان خریدار پرحاشیه ، حواشی جدید ایجاد کرد. به نحوی که اوایل خرداد ماه با انتشار نامه ای محرمانه ازسوی دبیرخانه شورای اقتصادی سران قوا ، خصوصی سازی سایپا در عمل متوقف شد.با این حال پس از استعلام از این نهاد ، سایپا باردیگر اعلام کرد که برای فروش این سهام آماده است.
اوایل ماه جاری هم زهره عالی پور رئیس سازمان خصوصی سازی ، درباره خصوصی سازی گفت : ” اگر مسائل حقوقی نهایی شود و اسناد مربوطه به تصویب مراجع ذیربط برسد، در اولین جلسه هیئت واگذاری، قیمت پایه و شرایط واگذاری مشخص خواهد شد. این مراحل احتمالاً ظرف دو هفته آینده انجام خواهد شد. به محض ابلاغ رسمی مصوبات، فرایند آزادسازی سهام سایپا و برنامهریزی جهت واگذاری آغاز میشود.امیدواریم به زودی بتوانیم مشکلات حقوقی مربوطه را رفع کنیم تا براساس مصوبات دولت، مراحل اجرایی آزادسازی سهام سایپا آغاز شود”.
البته به نظر می رسد که روش خصوصی سازی سایپا با ایران خودرو متفاوت باشد. چون وزارت صمت از این شرکت چندان رضایت ندارد. این نارضایتی بیشتر به عدم تمکین این شرکت از نحوه و میزان قیمت گذاری مرتبط می شود.به نحوی که وزارت صمت کمک به تامین نقدینگی ایران خودرو را به تمکین و اصلاح رفتارآنها منوط کرده است.
ضمن اینکه همچنان دولت سیاست گذار و مداخله گر اصلی در خودروسازی به شمار می رود. زمان هم که چندان مساعد نیست. از یک سو تحریم ها تشدید شده اند و از سوی دیگر مکانیسم ماشه فعال شده است. با این حال سایپا مشتریان خود را دارد. به گفته علیرضا بیاتی معاون اقتصادی سایپا ، تاکنون ۶ شخصیت حقوقی و سه کنسرسیوم برای خرید این شرکت اعلام آمادگی کردهاند.
به نظر می رسد به رغم تمام موانع و آشفتگی های سیاسی و اقتصادی ، دومین خودروساز بزرگ کشور همچنان جذابیت های خاص خود را حفظ کرده است.
بنابراین باید دید که در هفته آینده ، آیا مشکلات حقوقی برطرف و قیمت سهام و زمان مزایده اعلام می شود یا اینکه همچنان دومین گام خصوصی سازی روی هوا معلق خواهد ماند.
سایپا سهام سایپا
source