استانداردهای 122گانه و تبدیل خودروسازان به مونتاژکار

استانداردهای 122گانه خودروسازان
استانداردهای ۱۲۲گانه خودروسازان

هر چند تولید محصولات باکیفیت به یک مطالبه عمومی به‌جامانده و عمل‌نشده بدل شده است، اما به نظر می رسد تحمیل استانداردهای ۱۲۲گانه آن هم در شرایط فعلی صنعتی و اقتصادی در نهایت باعث  تبدیل خودروسازان به مونتاژکار در شرایط تحریم خواهد شد. البته شاید برخی خودروسازان از این وضعیت بدشان نیاید.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سازمان ملی استاندارد در حالی قصد افزایش استانداردهای اجباری از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد را دارد که به نظر می رسد زمان مناسبی برای تحقق این خواسته را انتخاب نکرده است.

در همین رابطه، معاون نظارت بر اجرای استاندارد به تازگی از افزایش استانداردهای ۸۵گانه خودرو به ۱۲۲ استاندارد خبر داده و با اشاره به اهمیت بحث ارتقای کیفیت در صنعت خودرو، این موضوع را پیش زمینه کاهش صدمات ناشی از تصادفات دانسته است. به گفته وی  صدمات جبران ناپذیر مالی، اجتماعی و عاطفی حوادث رانندگی ما را ملزم به نظارت‌های جدی می‌کند.

این در حالی است که فعلاً اقتصاد کشور درگیر تحریم ها و محدودیت های بین المللی است. تحریم هایی که از سال ۹۷ به طور مستقیم صنعت خودروسازی را نیز هدف گرفتند و موجب خروج شرکای خرد و کلان از کشور شدند. در همین حال، همین محدودیت ها دسترسی این صنعت به تکنولوژی و علم روز دنیا را به یک امر تقریباً محال بدل کرده است. ارتباط با خودروسازان چینی و تلاش متخصصان داخلی هم آن‌چنان منجر به ارتقای کیفی این صنعت نشده است. البته در این مدت سخت‌گیری ها و عدم تمدید مجوز تولید منجر به خروج خودروهایی مانند پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵، جی ال ایکس، اس ال ایکس و سمند از خط تولید شده است. در واقع این خودروها به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خط تولید خارج شده اند. ضمن این‌که برخی خودروها نیز هستند که با اتکا به برخی احکام دولتی، همچنان تولید می شوند.

در این شرایط، سازمان استاندارد برای کاهش تلفات جانی و مالی بر جامعه، قصد دارد استانداردهای اجباری را به ۱۲۲ مورد افزایش بدهد. امری که به نظر می رسد برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی در نظر گرفته شده است.

اما آیا در شرایط فعلی، صنعت خودروسازی کشور توان پاس کردن این سطح از استانداردها را دارد؟ زنجیره تأمین چه‌طور، آن‌ها می توانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را براساس معیارهای جدید تولید کنند؟ این استانداردها باعث خروج چه محصولاتی از خطوط تولید خواهد شد؟ آیا تیراژ محصولات جایگزین اقتصادی خواهد بود؟ آیا این استانداردها در شرایط  حاضر اقتصادی، محدودیت های بین المللی و ادامه دخالت ها در خودروسازی، تولید را به مونتاژ ۱۰۰ درصد بدل نمی کند؟ با خودروهای فرسوده و ناایمن که تولید نمی شوند اما همچنان در حال تردد هستند و تعدادشان نیز کم نیست چه خواهند کرد؟

source

توسط khodrocamp.ir