معرفی CFMoto 750SR-S؛ نخستین موتورسیکلت چهارسیلندر اسپرت برند چینی

کاور از روی اولین موتورسیکلت چهارسیلندر CFMoto برداشته شد. مدلی که میتواند نقطه عطفی در تاریخ این برند چینی باشد و مسیر تازهای برای ورود به رقابت مستقیم با ژاپنیها و اروپاییها باز کند.
از مدتها پیش روند توسعه موتورسیکلت جدید CFMoto 750SR-S شروع شده بود؛ مدلی که احتمالاً در بازار آمریکا با نام 750 SS شناخته خواهد شد. حالا این موتور به طور رسمی در چین رونمایی شده و قرار است در اواخر امسال معرفی جهانی آن انجام شود.
این محصول جایگاه ویژهای در سبد در حال رشد CFMoto دارد، زیرا اولین تجربه این کمپانی در ساخت موتورسیکلتهای چهارسیلندر است. CFMoto پس از تجربه سهسیلندرهای 675SS و 675NK اکنون یک گام جدیتر برداشته است تا در همه سگمنتهای اصلی بازار بتواند در برابر رقبای قدرتمند ژاپنی و اروپایی بایستد.
اعداد و ارقام خام نشان میدهند که 750SR-S با وجود ظاهر تهاجمی و سبک طراحی مسابقهای، بیشتر یک موتور همهفنحریف است تا یک نمونه خالص مخصوص پیست.
مشخصات فنی سی اف 750SR-S


پیشرانه چهارسیلندر خطی DOHC آن نسخه تکاملیافته موتور سهسیلندر ۶۷۵ سیسی است و با همان قطر سیلندر ۷۲ میلیمتری و کورس ۴۶ میلیمتری به حجم ۷۴۹ سیسی رسیده است. این اعداد، آن را در رده سوزوکی GSX-R750 قرار میدهد، اما خروجی قدرت موتور CFMoto به ۱۱۰ اسببخار محدود شده است. این عدد به گفته شرکت در سرعت و با کمک سیستم Ram-Air تا حدود ۱۱۳ اسببخار هم افزایش پیدا میکند. برای مقایسه، سوزوکی GSX-R750 قدرتی برابر با ۱۴۷ اسببخار دارد و حتا GSX-R600 نیز با ۱۱۹ اسببخار از CFMoto پیشی میگیرد. تفاوت اصلی در دور موتور نهفته است: جایی که GSX-R750 در ۱۲,۲۰۰ دور در دقیقه به اوج میرسد، 750SR-S تنها در ۱۰,۲۵۰ دور به حداکثر قدرت خود میرسد. اگر امکان افزایش دور موتور وجود داشت، این موتور میتوانست به عملکرد بسیار نزدیکتری نسبت به سوزوکی برسد، اما مشخص نیست که محدودیت فعلی ناشی از برنامهریزی ECU، قوانین آلایندگی یا ذات طراحی موتور باشد.
با این حال، گشتاور ۸۰ نیوتن متر این موتور که در ۹۰۰۰ دور به دست میآید، به ۸۶ نیوتن متر سوزوکی نزدیک است و در دور پایینتری به اوج میرسد؛ در حالی که GSX-R برای رسیدن به حداکثر گشتاور نیاز به بالای ۱۱,۰۰۰ دور دارد. همین موضوع نشان میدهد که موتور 750SR-S بیشتر برای ایجاد قدرت در دورهای میانی تنظیم شده است تا دستیابی به اوج عملکرد. با وجود این محدودیتها، این مدل دومین موتور قدرتمند CF Moto پس از تورینگ 1250TR-G است که با موتور دو سیلندر Vشکل ۱۲۷۹ سیسی (مشتقشده از KTM LC8) قدرتی معادل ۱۴۰ اسببخار تولید میکند.
پیش از این، برخی از مشخصات فنی این مدل منتشر شده بود. معرفی رسمی اما حالا جزییات بیشتری را روشن کرده است. یکی از مهمترین ویژگیها، استفاده از سیستم تعلیق کاملاً قابلتنظیم KYB در هر دو سمت است؛ در جلو یک سیستم تعلیق تلسکوپی معکوس (USD) و در عقب یک مونوشاک متصل به بازوی یکطرفه آلومینیومی قرار گرفته است. طراحی چرخ عقب نیز خاص است و با پوششهای آیرودینامیکی سهتکه عرضه میشود که برای آن ثبت اختراع شده است. بخش ترمز را شرکت Brembo برعهده دارد که کالیپرهای شعاعی M4.32 چهار پیستونه را تأمین کرده و حتا کانالهای خنککننده اختصاصی برای بهبود عملکرد در نظر گرفته است.

ترمزهای این موتور توسط سیستم ABS پیچشی ساخت Continental پشتیبانی میشوند. این سیستم به لطف استفاده از واحد اندازهگیری اینرسی ششمحوره (IMU)، علاوه بر عملکرد دقیقتر ترمزها، امکان بهرهگیری از کنترل کشش حساس به زاویه خواب موتور و انتخاب میان دو حالت رانندگی متفاوت را هم فراهم میکند.
در مرکز داشبورد یک نمایشگر TFT بزرگ ۶.۲ اینچی قرار گرفته است که مدیریت این فناوریها و سایر امکانات را بر عهده دارد. این نمایشگر علاوه بر نمایش اطلاعات حیاتی موتور، قابلیتهایی مثل اتصال بلوتوث، استارت بدون کلید با NFC یا اپلیکیشن موبایل، بهروزرسانی نرمافزاری از راه دور (OTA) و حتا پشتیبانی از دوربینهای اکشن Insta360 را ارائه میدهد.
تجهیزات استاندارد این موتور نیز کامل است: کوییکشیفتر برای تعویض دنده رو به بالا، چراغهای خودکار با نور تطبیقی در پیچ، سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS) و چراغ ترمز اضطراری که در شرایط خاص روشن میشود تا رانندگان پشت سر را آگاه کند.
تاریخچه کوتاه CFMoto
CFMoto در سال ۱۹۸۹ تأسیس شد و ابتدا به تولید پیشرانهها و قطعات یدکی میپرداخت. این شرکت با گذر زمان به یکی از بازیگران اصلی صنعت Powersports در چین تبدیل شد و علاوه بر موتورسیکلت، ATV ،UTV و حتا موتورهای قایق نیز تولید کرد. همکاری نزدیک با برند اتریشی KTM باعث شد کیفیت محصولات این کمپانی به سطحی برسد که در بازارهای جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. سری SR از محبوبترین محصولات این شرکت است که با مدلهای کوچکتر 250SR و 300SR آغاز شد و اکنون با معرفی 750SR-S وارد سطحی جدید از رقابت جهانی شده است.
طراحی CFMoto 750SR-S

طراحی این مدل نشاندهنده جاهطلبی CFMoto برای ورود به کلاس سوپربایک است. بدنهای با خطوط تیز و فیرینگهای حجیم، چراغهای LED باریک و شیشه جلوی بلند که در تونل باد بهینه شدهاند. اگزوزهای چهارتایی در زیر زین نه تنها امضای طراحی خاص این مدل هستند، بلکه هویت چهارسیلندر بودن آن را فریاد میزنند. ترمزهای Brembo، کمکفنر طلایی USD و تایرهای اسپرت پهن همه نشاندهنده طراحی نزدیک به موتورسیکلتهای مسابقهای هستند.
قیمت جهانی
CFMoto هنوز قیمت رسمی 750SR-S را اعلام نکرده است، اما با توجه به استراتژی این برند در بازار جهانی و مقایسه با رقبای همرده، انتظار میرود قیمت آن بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ دلار آمریکا باشد. این یعنی به طور قابل توجهی ارزانتر از رقبای ژاپنی مانند Suzuki GSX-R750 باشد.
موتورسیکلت CFMoto 750SR-S
source