خصوصی سازی سایپا نیازمند اصلاح مسیر

اصلاح خصوصی سازی سایپا
اصلاح خصوصی سازی سایپا

هر چند نارنجی پوشان جاده مخصوص برای واگذاری ۴۲ درصد سهام بلوکی و تودلی این شرکت اعلام آمادگی کرده اند، با این حال به نظر می رسد خصوصی سازی سایپا نیازمند اصلاح مسیر است و راه دیگری برای خروج دولت از این شرکت باید انتخاب شود؛ اما چه راه و کدام گزینه مناسب تر است؟






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، داستان واگذاری سهام تودلی سایپا در ماه های اخیر با حاشیه ها و فراز و نشیب های متعددی همراه شده است.

پس از واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی بسیاری از کارشناسان این امر را به فال نیک گرفته و آن را به آغاز خصوصی سازی و سرعت گرفتن خروج دولت از خودروسازی تعبیر کردند. آغاز فرآیند واگذاری ۴۲ درصد سهام سایپا در اولین ماه سال جاری نیز این امیدواری را بیش‌تر کرد که پس از سال ها، متولیان به ناکارآمدی مدیریت دولتی رسیده و می خواهند کار را به دست مردم بسپارند. البته این مسیر برخلاف تصور چندان هموار نبوده و چالش های خاص خود را به همراه دارد.

با این حال با توجه به تکلیفی که برنامه هفتم بر دوش دولت گذاشته است به نظر می رسد، قصد آن‌ها چندان جدی نبوده و بیش‌تر قصد رفع تکلیف دارند، در غیر این صورت از روش آسان تر و کاربردی تری برای خصوصی سازی یکی از غول جاده مخصوص استفاده می کردند. به بیان ساده تر راهی که برای واگذاری سهام سایپا انتخاب شده به مصداق ضرب المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» شبیه شده است.

میزان حجم سهام و قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده است، بیش از پیش گمانه زنی درباره عدم تمایل به واگذاری را تقویت می کند. اما در شرایط فعلی آیا راه عاقلانه تر و با قابلیت اجرایی بالاتر برای خصوصی سازی وجود ندارد؟
در واقع دولت به راحتی می تواند یک مسیر بهتر و مناسب تر را برای خروج از این صنعت انتخاب کند و آن واگذاری سهام ایدرو است.

ایدرو ۱۶.۸ درصد سهام سایپا را در اختیار دارد. از یک سو، حجم این سهام به اندازه‌ای است که خریداران بیش‌تری را متمایل به سرمایه گذاری می کند، از سوی دیگر، یک نشانه واقعی از جدیت و تمایل دولت برای خصوصی سازی واقعی محسوب می شود. ضمن این‌که دولت به عنوان کارگزار و امانت‌دار مردم، با فروش سهام خود می تواند درآمد کسب‌شده از بین بیت‌المال را برای تأمین نقدینگی مورد نیاز به همین صنایع و یا سایر صنایع دیگر تزریق کند. بعد از آن نیز می تواند برای فروش این سهام سنگین ۴۲ درصدی اقدام کند. ضمن این‌که از اساس می تواند به یکی از اهداف و ظایفی که برایش تعریف شده است عمل کند؛ نوسازی صنایعی که نیاز به تقویت داشتند تا پس از بهبود شرایط، سهام‌شان در بورس به فروش رفته و با سرمایه‌ی حاصل از آن، در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین ایدرو با عرضه و فروش سهام خود از یک سو، تکالیف برنامه هفتم را به درستی اجرا خواهد کرد و از سوی دیگر، با تزریق درآمد حاصله، نیاز بخش دیگری از صنایع به نقدینگی را برطرف خواهد کرد. از این طریق هم از اتلاف بیت‌المال و اموال عمومی جلوگیری کرده است و هم فشار بودجه ای بر دولت را کاهش خواهد داد.

به عبارت بهتر، دولت برای اثبات حسن نیت و تشویق ورود سرمایه گذاری اهل، بیش از هر اقدامی خصوصی سازی را باید از خود آغاز کند. اولین قدم هم می تواند با فروش سهام ایدرو در سایپا برداشته شود. اصلاح مسیر خصوصی سازی این‌گونه آغاز می شود.

source

توسط khodrocamp.ir