موتور هشت سیلندر مرسدس بنز
موتور هشت سیلندر مرسدس بنز

مرسدس بنز مدت‌هاست به دلیل کنار گذاشتن پیشرانه‌ پرطرف‌دار M177 و جایگزینی آن با یک موتور چهار سیلندر در نسل جدید AMG C63، مورد انتقاد طرف‌داران خود قرار گرفته است.

شایعاتی درباره‌ بازگشت موتور V8 در این سدان اسپرت شنیده می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد. با این حال، خبر تازه این است که مهندسان آلمانی مشغول کار روی یک موتور هشت سیلندر هیبرید هستند که قرار است در سال ۲۰۲۷ معرفی شود و پایه‌ اصلی مدل‌های پرفورمنس بر بستر پلتفرم AMG.EA خواهد بود.

میراث پیشرانه M178 و وعده‌ای برای قدرت بیش‌تر

این موتور در واقع ادامه‌ مسیر پیشرانه‌ M178 است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. طی بیش از یک دهه، نسخه‌های مختلف آن روی محصولات متنوعی نصب شدند؛ از جمله در AMG GT Black Series که با میل‌لنگ تخت خود به قدرت خیره‌کننده‌ ۷۲۰ اسب‌بخار رسید. جالب‌تر اینکه نسخه‌ای از همین موتور در Aston Martin Valhalla با تنظیمات متفاوت، تا ۸۱۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

بنابراین طبیعی است که نسل آینده‌ V8 مرسدس بنز از این مرزها هم عبور کند. اگرچه هنوز جزئیات رسمی منتشر نشده، اما مدیر توسعه‌ خودروهای AMG، استفن یاسترو، تأیید کرده که پیشرانه‌ جدید «قدرتی فراتر از آنچه امروز می‌شناسیم» خواهد داشت. به گفته‌ او، محدوده‌ توان موتور از هم‌اکنون تعریف شده و سقف آن بالاتر از رکورد Black Series خواهد بود.

علاوه بر افزایش قدرت، این پیشرانه‌ تازه که احتمالاً با کد M179 شناخته خواهد شد، واکنش سریع‌تری به پدال گاز خواهد داشت و بازده سوخت بهتری ارائه می‌دهد تا با استانداردهای سختگیرانه‌ آلایندگی Euro 7 سازگار باشد. مدیرعامل AMG، مایکل شیبه، در گفت‌وگویی اخیر خود تأکید کرده است که این موتور دست‌کم تا اوایل دهه‌ آینده در خط تولید باقی خواهد ماند.

البته تا آن زمان، پیشرانه V8 فعلی مرسدس از خط تولید خارج نخواهد شد. در راستای این سیاست، محصول تازه‌ای به نام AMG GT Track Sport به‌زودی معرفی خواهد شد که احتمالاً همچنان از نسخه‌ ارتقایافته‌ M177/M178 استفاده می‌کند. شیبه دراین‌باره توضیح داده: «هنوز مشتریانی هستند که فقط یک V8 خالص می‌خواهند و همین موضوع باعث می‌شود ما تولید چنین موتورهایی را تا زمانی که تقاضا وجود دارد ادامه دهیم.»

بازگشت V8 به نسل بعدی C-Class C63 هنوز در هاله‌ای از ابهام است. چرا که حتی نسخه‌ فیس‌لیفت مدل فعلی نیز معرفی نشده. با این حال، استقبال سرد از مدل چهارسیلندر نشان داد که علاقه‌ طرفداران به موتورهای بزرگ همچنان پابرجاست. مدیر AMG نیز پذیرفته که شرکت پس از کاهش تعداد سیلندرها «برخی مشتریان خود را از دست داده است» و اذعان کرده که شاید فناوری پیچیده‌ موتور چهارسیلندر هیبرید ۲.۰ لیتری زیاد برای مصرف کنندگان جذاب نباشد.

پیشرانه V12 همچنان زنده است

با وجود همه‌ این تغییرات، V8 جدید تنها موتور بزرگ مرسدس نخواهد بود. پیشرانه‌ی V12 تویین‌توربو ۶.۰ لیتری M279 نیز همچنان زنده است، گرچه تنها در مدل‌های خاصی چون Maybach S-Class و نسخه‌ زرهی S-Class Guard عرضه می‌شود. این پیشرانه دوازده سیلندر در بازارهای محدودی ادامه خواهد یافت، زیرا قوانین آلایندگی سختگیرانه در اروپا عرضه آن را با مشکل مواجه کرده است. البته در دنیای سوپرکارها نیز، Pagani Utopia از یک پیشرانه V12 متفاوت بهره می‌برد.

نوشته انقلابی دیگر از مرسدس بنز؛ پیشرانه V8 جدید با قدرتی فراتر از AMG Black Series اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.

source

توسط khodrocamp.ir