
هفته خودرویی مونتری (Monterey Car Week) امسال، پر از شگفتی و نوآوری بود. از نمونه اولیه آکورا RSX گرفته تا یک خودروی مفهومی (concept) ابرخودرو از لکسوس و دو ابرخودروی ۱۲ سیلندر از گوردون موری، همگی در این رویداد بزرگ خودنمایی کردند. اما شاید زیباترین خودروی این نمایشگاه، محصول یک خودروساز بزرگ نبود، بلکه حاصل تلاش یک بدنهساز کوچک ایتالیایی به نام تورینگ سوپرلجرا (Touring Superleggera) است. این خودروی زیبا که ممکن است در میان انبوهی از خودروهای پر زرق و برق مونتری کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، Veloce12 Barchetta نام دارد و چیزی فراتر از یک خودروی معمولی است.
این خودرو که بر پایه فراری ۵۵۰ ساخته شده و در ادامه مدل کوپه (Coupe) قبلی خود یعنی Veloce12 معرفی شده، تمامی ویژگیهایی را که از یک خودروی دستساز انتظار داریم، در خود جای داده است. با وجود اینکه بیش از ۲۰ سال از توقف تولید فراری ۵۵۰ مارانلو (۵۵۰ Maranello) میگذرد، طراحی جاودانه آن، پایه و اساس بینقصی را برای Veloce12 Barchetta فراهم کرده است. کاپوت کشیده و بخش جلوی برجسته فراری همچنان به چشم میخورد، اما Veloce12 با چراغهای جلوی مدرن و مربعی شکل، ظاهری بهروزتر پیدا کرده است.
کاپوت این خودرو برجستگیهای بیشتری نسبت به فراری اصلی دارد و یک دریچه هوای برجسته روی آن قرار گرفته که نشاندهنده موتور قدرتمند پنهان شده در زیر آن است. گلگیرهای منحنی و قدرتمند، به Veloce12 Barchetta ظاهری عضلانی بخشیدهاند، در حالی که بخش عقب خودرو دارای چراغهای گرد کلاسیک و چهار خروجی اگزوز است که از نمونههای موجود در ۵۵۰ بزرگتر هستند.
البته، قابلیت باز شدن سقف است که این خودروی دستساز را خاص میکند. با باز کردن سقف، رولبارهای (rollover bars) بسیار زیبا و با جزئیات دقیق، که با چرم پوشیده شدهاند، در پشت صندلیها نمایان میشوند. ماتئو جنتیله (Matteo Gentile)، رئیس بخش طراحی این شرکت، میگوید: “این یک ادای احترام به آینده است به میراث تورینگ سوپرلجرا که در ریشههای ظرافت و یکپارچگی طراحی آن نهفته است.”
موتور و عملکرد: ترکیبی از قدرت و اصالت
با وجود ظاهر خیرهکننده، شاید مهمترین ویژگی Veloce12 Barchetta پیشرانه آن باشد. این خودرو به یک موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی (naturally aspirated) با زاویه ۶۵ درجه مجهز است که ۴۷۸ اسب بخار قدرت و ۵۶۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. حتی ابرخودروی جدید و زیبای فراری با نام Amalfi، قدرت بیشتری دارد، اما Veloce12 Barchetta فراتر از اعداد و ارقام است و تجربه رانندگی خالصی را به ارمغان میآورد.
مانند فراری ۵۵۰، موتور ۱۲ سیلندر با دور موتور بالا با یک جعبهدنده شش سرعته دستی (six-speed manual) ترکیب شده است؛ ترکیبی که فراری دیگر آن را ارائه نمیدهد و به نظر میرسد علاقهای به جلب رضایت طرفداران گیربکسهای دستی ندارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۰ تا ۶۲ مایل بر ساعت) این خودرو ۴.۴ ثانیه اعلام شده که برای یک رانندگی لذتبخش کافی است. سازنده ادعا میکند حداکثر سرعت آن در حدود ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت (۱۸۰ مایل بر ساعت) است. همچنین، شاسی خودرو سفتتر شده، از ترمزهای برمبو (Brembo) استفاده میکند و یک سیستم اگزوز سوپراسپیرنت (Supersprint) روی آن نصب شده است.
ویژگی فنی |
مقدار |
نوع موتور |
۱۲ سیلندر خورجینی (V12) تنفس طبیعی |
قدرت موتور |
۴۷۸ اسب بخار |
گشتاور |
۵۶۸ نیوتنمتر |
جعبهدنده |
۶ سرعته دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر/ساعت |
۴.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۲۹۰ کیلومتر/ساعت |
کابین: بازگشت به دوران سادگی
همانطور که انتظار میرود، فضای داخلی این خودرو از مواد بینظیر و یک دسته دنده دستی با شیفتر دروازهای (gated shifter) بهره میبرد. این کابین، رویایی است برای کسانی که دوران سادهتر را ترجیح میدهند؛ در اینجا هیچ خبری از صفحه نمایش لمسی نیست و به جای آن، تنها نشانگرهای آنالوگ، دکمهها و کلیدهای ظریف، و یک طرح رنگی دو رنگ جذاب به چشم میخورند.
اگرچه قیمت دقیق Veloce12 Barchetta اعلام نشده، اما مدل کوپه آن بیش از ۷۵۰,۰۰۰ دلار قیمت دارد که شامل هزینه خودروی پایه فراری ۵۵۰ نمیشود. انتظار میرود برای داشتن یکی از تعداد بسیار محدودی که قرار است ساخته شود، باید مبلغی نزدیک به یک میلیون دلار پرداخت کرد.
منبع ترجمه: autoblog
source